loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
123456789 بازدید : 662 جمعه 04 مهر 1393 نظرات (0)

 

عنوان:استر

نام و نام خانوادگی:سعیداکوان

نام دبیرستان: شهید نصیری

کلاس:04

خواص استر

استرها غالبا فرار و معطرند و برخی از آنها در میوه‌های رسیده یافت می‌شوند. مثلااستات ایزوپنتیل، بویموزاست،والرات ایزوپنتیلبویسیببوده وپروپیونات ایزوبوتیل، بوینیشکراست.

موارد استفاده از استر

خیلی از استرها ماننداستات اتیلواستات بوتیل، بعنوان واکنش‌گر و یاحلالو نرم کنندهرزینهادر آزمایشگاهها و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استرهای طبیعی

مومها

 

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 1657 پنجشنبه 03 مهر 1393 نظرات (1)

 

بارم بندی کتابهای شیمی دبیرستان (اول تا چهارم دبیرستان)

 

ادامه مطلب را ببینید...

saeid7 بازدید : 143 چهارشنبه 05 شهریور 1393 نظرات (0)

 

باران اسیدی

 

کارخانه‌ها، ماشین‌ها، کامیون‌ها، و وسایلی که دارای دودکش هستند، از سوخت فسیلی نظیر زغال و مواد نفتی استفاده می‌کنند. سوخت این دو نوع ماده موادی نظیر اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن را وارد هوا می‌سازد. در فضا این اکسیدها تغییر می‌کنند. به گرد و غبار و باران اسیدی تبدیل می‌شوند. سپس به صورت بارش‌های خشک یا تر به سطح زمین بر می‌گردند.

 

گازها و بخارهایی که از دستگاه های دارای سوخت فسیلی وارد هوا می‌شوند، در هوا خیلی به بالا نمی‌روند و در صورت عدم ترکیب با آب، به صورت گرد و غبار اسیدی در می‌آیند. گرد و غبار اسیدی ضمن فرود آمدن بر زمین به نمای ساختمان‌ها و بناهای سنگی می‌چسبد و موجب فرسایش آن ها و کاهش عمر مفید آن ها می‌گردد. گرد و غبار اسیدی حتی به چرم، کاغذ و لباس نیز آسیب می‌رساند. این غبارها حیات درختان و حتی گیاهان را مورد تهدید قرار داده و رشد گیاهان و غلات را کاهش می‌دهند و تا کنون سبب آسیب به میلیاردها تن غلات شده‌اند.

 

 
farbood بازدید : 487 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (0)


به اطرافتان نگاه کنید، وسایلی مثل تلویزیون، تلفن، لامپ، یخچال، ماشین، هواپیما و كارخانه‌ها را می‌بینید كه همگی در حال کار هستند، همه آن ها برای انجام کار به انرژی نیاز دارند؛ این وسایل انرژی خود را از کجا تامین می کنند؟
 
انرژی منابع گوناگونی دارد و به دو دسته انرژی تجدیدپذیر  و تجدید ناپذیر تقسیم می شود.
انرژی ناشی از باد، جزر و مد، خورشید، زمین گرما و زیست توده منابع انرژی تجدید پذیرند و انرژی زغال سنگ، نفت، گاز و هسته ای منابع انرژی تجدید ناپذیرند.
 
منظور از انرژی‌ها‌ی تجدیدپذیر، منابع انرژی هستند كه مصرف آن‌ها باعث اتمام ذخایرشان نمی‌شود و پس از مصرف جایگزین می‌شوند.
با توجه به قانون پایستگی انرژی و این که انرژی از بین نمی‌رود، چرا می‌گوییم منابع انرژی تجدید ناپذیر تمام می‌شوند؟
انرژی‌ها‌ی تجدید ناپذیر انرژی‌هایی هستند كه مصرف آن‌ها باعث كاهش ذخایرشان می‌شود و در ضمن تشكیل این نوع منابع به زمان‌ها‌ی طولانی (چند صد هزار سال) نیاز دارد.
 

farbood بازدید : 193 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (0)

تاریخچه
واژه غلط انداز " آلی " باقیمانده از روزگاری است که ترکیبهای شیمیایی را ، بسته به این که از چه محلی منشاء گرفته باشند، به دو طبقه غیر آلی و آلی تقسیم می‌کردند. ترکیبهای غیر آلی ، ترکیبهایی بودند که از مواد معدنی بدست می‌آمدند. ترکیبات آلی ، ترکیبهایی بودند که از منابع گیاهی یا حیوانی ، یعنی از مواد تولید شده به وسیله ارگانیسمهای زنده بدست می‌آمدند.

در حقیقت تا حدود سال 1950، بسیاری از شیمیدانها تصور می‌کردند که ترکیبات آلی باید در ارگانیسم های زنده بوجود آیند و در نتیجه ، هرگز نمی‌توان آنها را از مواد غیر آلی تهیه کرد. ترکیبهایی که از منابع آلی بدست می آمدند، یک چیز مشترک داشتند: همه آنها دارای عنصر کربن بودند. حتی بعد از آن که روشن شد این ترکیبها الزاما نباید از منابع زنده به دست آیند، بلکه می‌توان آنها را در آزمایشگاه نیز تهیه کرد.

بهتر آن دیدند که برای توصیف آنها و ترکیبهایی مانند آنها ، همچنان از واژه آلی استفاده کنند. تقسیم ترکیبها به غیر آلی و آلی تا به امروز همچنان محفوظ مانده است.

 

farbood بازدید : 595 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (1)

ميليونها سال قبل، باقيمانده‌هاي گياهان و جانوران فاسد شدند و در لايه‌هاي ضخيم شكل گرفتند. اين مادة فاسد شده از گياهان و جانوران مادة آلي ناميده مي‌شود كه روزگاري زنده بودند. در طول زمان، گل و خاك به سنگريزه تغيير ماهيت مي‌يابند و مادة آلي را پوشانده و در زير سنگ محبوس مي‌كند. حرارت و فشار بعضي از اين مواد آلي را به ذغال و برخي ديگر را به نفت و برخي را به گاز طبيعي تبديل مي‌كند. محصول اصلي گاز طبيعي بصورت متان است كه گازي متشكل از يك اتم كربن و چهار اتم هيدروژن است.

farbood بازدید : 327 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (0)

لايه اوزون
*انرژي هاي خورشيدى :*
خورشيد تنها ستاره منظومه شمسى مى باشد كه كرات وسيارات در اطراف آن مى چرخند و از انرژى آن استفاده مى كنند.زمين نيز يكى از كراتى است كه در أطراف خورشيد در حال حركت است .فاصله ميان زمين و خورشيد حدود 149.800.000كيلومتر مى باشد ، كه در اين فاصله،زمين حدود 9^10×95/1 وات انرژى ازخورشيد دريافت مى كند كه ما تنها كسرى از آن (0000002/0) را استفاده مى كنيم . نور خورشيد 27/8 دقيقه طول مى كشد كه به زمين برسد.از صد در صد نورى كه به زمين مى تابد تنها 30% آن بر اثر ذرات و مولكول هاى موجود در لايه هاى بالايى منعكس مى شوند بقيّه آن ها از لايه ها زمين عبور مى كنند و به زمين مى رسند.در واقع مى توان به جرأت گفت كه حدود99%انرژى كه به زمين مى رسد از خورشيد وبقيه آن از ماه و كرات ديگر مى باشد. نور سفيد خورشيد از ميلياردها ميليارد رنگ تشكيل شده است كه هر كدام از اين رنگ ها داراى طول موج و انرژى مخصوص به خود مى باشند، وما هنگامى كه اين نور را تفكيك مى كنيم به هفت رنگ تجزيه مى شوند كه هر كدام از اين رنگ ها از ميلياردها رنگ تشكيل شده اند... پرتوهاى فوق بنفش داراى طول موج كوتاه و انرژى زياد مى باشند پرتوهاى فوق بنفش با انرژى زيادى كه دارند براى تمام موجودات زنده خطرناك مى باشند وموجب سرطان پوست يا آفتاب سوختگى مى شوند .خوشبختانه زمين در برابر اين پرتوى خطرناك، محافظى بنام لايه اوزون دارد كه از ورود پرتوهاى خطرناك به سطح زمين جلوگيرى مى كند. قبل از آنكه به بحث درباره برخورد پرتوهاى فوق بنفش و مولكول ها اوزون بپردازيم ابتدا به اطلاعاتى درمورد اوزون مى پردازيم.

mohamad بازدید : 281 پنجشنبه 26 تیر 1393 نظرات (0)

                به نام خدا                    مهدی محمدیاری ملاصدرا 06                  آقای سلامی                                 عنوان <لایه اوزون>                          

مقدمه

لایه اوزون قسمتی از استراتوسفر است که حاوی گاز طبیعی اوزون O3 است. اوزون توانایی جالب توجهی در جذب برخی از فرکانسهای اشعه فرابنفش دارد. لایه اوزون زیاد چگال نیست. اگر آنرا در تروپوسفر متراکم شود ضخامت آن تنها در حد چند میلیمتر می‌شود. اوزون در جو زمین عموما توسط شکستن مولکول دو اتمی اکسیژن به دو اتم تنها بوسیله نور فرابنفش بوجود می‌آید. اکسیژن تک اتمی با اکسیژن نشکسته ترکیب می‌شود و اوزون را بوجود می‌آورند. مولکول اوزون ناپایدار است و هنگامی که نور فرابنفش به آن برخورد می‌کند به یک مولکول اکسیژن و یک اکسیژن اتمی شکسته می‌شود. به این فرآیند مداوم واکنش زنجیره‌ای اوزون اکسیژن نامیده می‌شود. بدین ترتیب لایه اوزون در استراتوسفر بوجود می‌آید. 



img/daneshnameh_up/a/a9/p3-4.jpg

 

mohamad بازدید : 101 پنجشنبه 26 تیر 1393 نظرات (0)

                به نام خدا                     مهدی محمدیاری ملاصدرا 06                 آقای سلامی                                 عنوان<شیمی سبز>                            

شیمی سبز

 

شیمی سبز

 

شیمی سبز: پيش‌گيري از آلودگي در سطح مولكولي
شیمی نقشي بنيادي در پيشرفت تمدن آدمي داشته و جايگاه آن در اقتصاد، سياست و زندگي‌روزمره روز به روز پر رنگ‌تر شده است. با اين همه، شيمي طي روند پيشرفت خود، كه همواره با سود رساندن به آدمي همراه بوده، آسيب‌هاي چشم‌گيري نيز به سلامت آدمي و محيط زيست وارد كرده است.

 

شيميدان‌ها طي سال‌ها كوشش و پژوهش، مواد خامي را از طبيعت برداشت كرده‌اند، كه با سلامت آدمي و شرايط محيط زيست سازگاري بسيار دارند، و آن‌ها را به موادي دگرگونه كرده‌اند كه سلامت آدمي و محيط زيست را به چالش كشيده‌اند.هم‌چنين، اين مواد به‌سادگي به چرخه‌ي طبيعي مواد باز نمي‌گردند و سال‌هاي زيادي به صورت زباله‌هاي بسيار آسيب‌رسان و هميشگي در طبيعت مي‌ماند.

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 165 سه شنبه 17 تیر 1393 نظرات (0)

 

موضوع:شیمی آلی      محقق:جواد مینایی

مدرسه ملاصدرا  کلاس06  

دبیرمربوطه:آقای سلامی

 

شیمی سبز

 شيمي نقش بنيادي در پيشرفت تمدن آدمي داشته و جايگاه آن در اقتصاد ، سياست و زندگي روز به روز پر رنگ تر شده است . با اين همه ، شيمي طي روند پيشرفت خود ، كه همواره با سود رساندن به همراه بود ، آسيب هاي چشم گيري نيز به سلامت آدمي و محيط زيست وارد كرده است شيميدانها سالها كوشش و پژوهش ، مواد خاصي از طبيعت برداشت كرده اند .كه با سلامت آدمي و شرايط محيط زيست سازگاري سيار دارند ، و آنها را به مواردي تبديل كرده اند كه سلامت آدمي و محيط زيست را به چالش كشيده اند . همچنين ف اين مواد به سادگي به چرخه ي طبيعي مواد باز نمي گردند و سالهاي زيادي بصورت زباله هاي بسيار آسيب رسان و هميشگي در طبيعت مي ماند .

بارها از آسيب هاي مواد شيميايي به بدن آدمي و محيط زيست شنيده و خئانده ايم . اما چاره ي كار چيست ؟ آيا دوري و پرهيز از بهره گيري از مواد شيميايي مي تواند به ما كمك كند ، تا چه اندازه اي مي توانيم از آنها دوري كنيم ؟ كدام ها را مي توانيم بكار نبريم ؟ كداميك از فراورده هاي شيميايي را مي توان يافت كه با آسيب به سلامت آدمي يا محيط زيست همراه نباشد ؟ داروهايي كه سلامتي ما به آنها بستگي زياد‌‌‌ي را به خود ما آسيب هايي به بدن ما همراهند .. آيا مي توانيم آنها را بكار نبريم ؟ آيا مي توان آب تصفيه شده با مواد شيميايي را  ننوشيم ؟ پيرامون ما را انبوهي از مواد شيميايي گوناگون فراگرفته اند كه در زهرآگين بودن و آسيب رسان بودن بيشتر آن شكي نداريم و از بسياري از آنها نيز نمي توانيم دوري كنيم .

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 687 سه شنبه 17 تیر 1393 نظرات (0)

 

موضوع:شیمی آلی      محقق:جواد مینایی

مدرسه ملاصدرا  کلاس06  

دبیرمربوطه:آقای سلامی

 

شیمی آلی چیست ؟

 شیمی آلی قسمتی از علم شیمی است که بررسی هیدروکربن‌ها می پردازد. به همین دلیل به آن شیمی ترکیبات کربن نیز گفته می‌شود . پسوند «آلی» یادگار روزهایی است که مواد شیمیایی را بسته به این که از چه منبعی به دست می‌آمدند، به دو دسته معدنی و آلی تقسیم می‌کردند.

مواد معدنی آنهایی بودند که از معادن استخراج می‌شدند و مواد آلی آنهایی که از منابع گیاهی یا حیوانی یعنی از موادی که توسط موجودات زنده تولید می‌شدند، به دست می‌آمدند.

در واقع تا پیرامون سال 1850 بسیاری از شیمیدانان معتقد بودند، که خاستگاه مواد آلی باید موجودات زنده باشند و در نتیجه این مواد را هرگز نمی‌توان از مواد معدنی سنتز نمود.

موادی که از منابع آلی به دست می‌آیند، در یک خصوصیت مشترکند: همه آنها دارای عنصر کربن هستند.

mahdi بازدید : 1576 چهارشنبه 21 خرداد 1393 نظرات (0)

مهدی صابر صالحی

 

شهید نصیری 06

گروه های عاملی ، دسته هایی از اتم ها هستند که در مواد آلی مختلف مشترک اند و به غیر از تغییراتی جزئی ، خواص آن ها در همه ی مولکلو ها مشابه هم می باشد. گروه های عاملی می توانند تغییرات اساسی ای را در خواص فیزیکی و شیمیایی یک مولکول به وجود آورند و علاوه بر اینکه ، بنیان دسته بندی مواد آلی به حساب می آیند ، اصلی ترین بخش تعیین کننده ی خواص این مواد نیز هستند.

در مقاله ی طبقه بندی مواد آلی ، مختصری در مورد گروه های عاملی بحث کردیم.

 

در زیر لیست نسبتا جامعی از گروه های عاملی معمول را میبینید.

هیدروکربن ها

این دسته از گروه های عاملی که هیدروکربیل ها نامیده می شوند فقط دارای کربن و هیدروزن در ساختار خود می باشند

 

کلاس شیمیاییگروهفرمولفرمول ساختاریپیشوندپسوندمثال
آلکان آلکیل R(CH2)nH Alkyl alkyl- -ane methane
Ethane
آلکن آلکنیل R2C=CR2 Alkene alkenyl- -ene ethylene
Ethylene
(Ethene)
آلکین آلکینیل RC≡CR' Alkyne alkynyl- -yne acetylene
Acetylene
(Ethyne)
مشتقات بنزن فنیل RC6H5
RPh
Phenyl phenyl- -benzene Cumene
Cumene
(2-phenylpropane)
مشتقات تلوئن بنزیل RCH2C6H5
RBn
Benzyl benzyl- 1-(substituent)toluene Benzyl bromide
Benzyl bromide
(α-Bromotoluene)
darkman بازدید : 466 دوشنبه 19 خرداد 1393 نظرات (0)

موضوع:شیمی آلی      محقق:جواد مینایی

مدرسه ملاصدرا  کلاس06  

دبیرمربوطه:آقای سلامی

 

نانوکامپوزیت ها؛

کامپوزیت ترکیبی است که از لحاظ ماکروسکوپی از چند ماده متمایز ساخته شده باشد، به طوری که این اجزاء به آسانی از یکدیگر قابل تشخیص باشند. به طور نمونه، یکی از کامپوزیت های آشنا بتن است که از دو جزء سیمان و ماسه ساخته شده است.

برای ایجاد تغییر و بهینه کردن خواص فیزیکی و شیمیایی مواد، آن ها را ترکیب یا کامپوزیت می کنیم. به طور مثال پلی اتیلن (PE) که در ساخت چمن های مصنوعی از آن استفاده می گردد، رنگ پذیر نیست و به همین سبب رنگ این چمن ها اغلب مات است. برای برطرف نمودن این نقص به آن وینیل استات می افزایند تا خواص پلاستیکی، نرمیت و رنگ پذیری آن اصلاح شود. در واقع، هدف از ایجاد کامپوزیت، به دست آوردن ماده ای ترکیبی با خواص مورد انتظار می باشد.

نانوکامپوزیت نیز همان کامپوزیت است که یک یا چند جزء از آن، ابعاد کمتر از 100 نانومتر دارد. نانوکامپوزیت ها از دو فاز تشکیل شده اند. فاز اول یک ساختار بلوری است که در واقع پایه یا ماتریس نانوکامپوزیت محسوب می شود و ممکن است از جنس پلیمر، فلز و یا سرامیک باشد. فاز دوم نیز ذراتی در مقیاس نانومتر می باشند که به عنوان تقویت کننده (مواد پرکننده Filler) به منظور اهداف خاص از قبیل استحکام، مقاومت، هدایت الکتریکی، خواص مغناطیسی و ... در درون فاز اول (ماده پایه) توزیع می شوند.

 

 

alirezaazizabadi بازدید : 1999 یکشنبه 18 خرداد 1393 نظرات (0)

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که پدر علم شیمی چه کسی است؟.همانطور که میدانید در اکثر علوم به کسانی که آن علم را احیا کرده اند و یا پیشرفت شگرفی در آن علم به وجود آورده اند پدر آن علم میگویند.حال برای آنکه بدانید پدر علم شیمی چه کسی است پس به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

جابر بن حیان پدر علم شیمی جهان

 

جابربن حیان در حدود سال 750 میلادی ولادت یافت. اما در مورد تاریخ دقیق تولد وی و حتی مرگ و محل تولد اختلاف نظر وجود دارد. پاره‌ای از قراین این گمان را برمی‌انگیزند که او ، ایرانی و زادگاهش طوس از شهرهای خراسان بوده است. گفتنی است که صفت کوفی که در روایات بسیاری به دنبال نام جابر آمده است، نشانگر زادگاه او نیست، بلکه حاکی از آن است که وی مدتی درکوفه اقامت داشته است ...

 

 

alirezaazizabadi بازدید : 487 یکشنبه 18 خرداد 1393 نظرات (0)
نام : ماری اسکلودوسکا کوری
(Marie Sklodovska Curie)
تاریخ تولد : 1867/11/07
وفات تولد : 1934/07/04

زندگی نامه: شیمیدان و فیزیکدان فرانسوی از نژاد لهستانی . در ورشو Warsaw  (Varsivue) زاده شد . پدرش معلم فیزیک بود مادرش مدیریت یک مدرسه دخترانه را بر عهده داشت . در زمان کودکی ذوق و علاقه زیادی به شعر داشت . نخست زبان فرانسه ، آلمانی و روسی را آموخت و پس از مدتی به آموختن زبان انگلیسی مشغول شد وقتی که تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان رساند ، پانزده سال داشت . او در کمال سختی درس خواند حتی یک بار در کلاس از شدت گرسنگی ضعف کرد با این حال به بهترین نحوی درس خواند . شرایط نا مساعد خانوادگی باعث شد که او نتواند به تحصیلات خود ادامه دهد و برای امرار معاش ناگزیر در یکی از روستاها ، معلم سرخانه شد . تازه پا به سن هفده سالگی گذاشته بود که خانه پدری را ترک کرد تا زندگی مستقل و تازه ای را آغاز کند .

alirezaazizabadi بازدید : 485 یکشنبه 18 خرداد 1393 نظرات (0)

 (تهيه كننده: عليرضا عزيز ابدي)

 

جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی، نمایش جدولی عنصرهای شیمیاییبر پایهٔعدد اتمی، آرایش الکترونیو ویژگی‌های شیمیایی آن‌ها است. ترتیب جایگیری عنصرها در این جدول از عدد اتمی کمتر به سوی عدد اتمی (شمار پروتون‌های) بالاتر است. شکل استاندارد این جدول ۱۸ × ۷ است؛ عنصرهای اصلی در بالا و دو ردیف کوچکتر از عنصرها در پایین جای دارد. می‌توان این جدول را به چهار مستطیل شکست، این چهار ستون مستطیلی عبارتند از: بلوک اس در سمت چپ، بلوک پیدر راست، بلوک دیدر وسط و بلوک افیا همان فلزات واسطهٔ داخلیدر پایین. ردیف‌های این جدول، دورهو ستون‌های آن یا همان ستون‌های s و d و p، گروه‌های جدول تناوبینام دارند. همچنین گاهی برخی از این گروه‌های نام‌های ویژه‌ای دارند برای نمونه گروه هالوژن‌هاو گازهای نجیباز آن جمله‌اند. هدف از ساخت جدول تناوبی چه به شکل مستطیلی و چه به شکل‌های دیگر برای بررسی بهتر ویژگی‌های شیمیایی عنصرها بوده است این جدول کاربرد زیادی در دانش شیمیو پردازش رفتار عنصرها دارد.

makan666 بازدید : 634 سه شنبه 13 خرداد 1393 نظرات (0)

نام : ماکان
نام خانوادگی: کیانپور
مدرسه :ملاصدرا 1
کلاس :05
دبیر: جناب آقای سلامی
موضوع: باران اسیدی
منبع: رشد

makan666 بازدید : 137 سه شنبه 13 خرداد 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگی : ماکان کیانپور
مدرسه :ملاصدرا 1
کلاس :05
دبیر: جناب آقای سلامی
موضوع:رابطه مصرف برق با تغییرات آب و هوایی
منبع: http://www.physorg.com/news197111200.html

تعداد صفحات : 51

درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 151
  • آی پی دیروز : 130
  • بازدید امروز : 228
  • باردید دیروز : 348
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 2,258
  • بازدید ماه : 1,201
  • بازدید سال : 48,612
  • بازدید کلی : 1,541,240
  • کدهای اختصاصی