loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
seyyedi بازدید : 545 شنبه 26 اردیبهشت 1394 نظرات (1)

کربن عنصری شیمیائی درجدول تناوبی است ، با نشان C و عدد اتمی 6. کربن عنصری غیر فلزی وفراوان ، چهارظرفیتی ودارای سه صورت مختلف) آلوتروپی ( میباشد:

الماس  سخت ترینکانیشناخته شده

گرافیت یکی از نرم ترین مواد

pouyamoghadam بازدید : 348 چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

به نام خدا

نام و نام خانوادگی : محمدرضا نصیری

کلاس 03

دبیرستان شهید نصیری


وابستگی شدید جوامع صنعتی به منابع انرژی، به ویژه سوخت های نفتی و به كارگیری و مصرف بی رویه آنها سبب شده، این منابع كه در قرن های متمادی در زیر لایه های زیرین زمین تشكیل شده، تخلیه شود.انرژی های فسیلی مانند نفت و زغال سنگ پایان پذیر و تجدیدناپذیر هستند، اما انرژی های نو یا جانشین از جمله باد، آب و خورشید چنین نیستند. خورشید یكی از منابع مهم تجدیدناپذیر انرژی است كه به فناوری های پیشرفته و پرهزینه نیاز ندارد و می تواند به عنوان یك منبع مفید و تامین كننده انرژی در بیشتر نقاط جهان به كار گرفته شود. استفاده از این انرژی برخلاف انرژی هسته ای، خطری ندارد و برای كشورهای فاقد منابع انرژی زیرزمینی، مناسب ترین راه برای دستیابی به نیرو و رشد و توسعه اقتصادی است. 

pouyamoghadam بازدید : 739 چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

به نام خدا

نام و نام خانوادگی : محمدرضا نصیری

کلاس 03

دبیرستان شهید نصیری


نفت چگونه بوجود می آید؟ 

نفت از نفت خام که یک مایع غلیظ تیره رنگ است و در زیر زمین یافت می شود، بدست می آید..نفت معمولا در حوضچه های زیر زمینی یافت می شود.از آنجایی که نفت خام بسیار پر فایده است،گاهی اوقات آن را طلای سیاه نیز می نامند.

pouyamoghadam بازدید : 560 چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

به نام خدا

نام و نام خانوادگی : محمدرضا نصیری

کلاس 03

دبیرستان شهید نصیری


چگونه می توان آلودگی در کره ی زمین را کنترل کرد؟

 

برای بقای یک محیط زیست،ارتباط متقابل موجودات زنده با یکدیگر و با عوامل غیرزنده،امری لازم و ضروری است.عوامل زنده ی یک اکوسیستم عبارتند از: تولید کننده(گیاهان سبز) مصرف کننده (جانوران) ،تجزیه کننده ها (باکتری ها و قارچ ها )مهم ترین ارتباط جانداران با یک دیگر،ارتباط غذایی است که به صورت زنجیره ی غذایی و شبکه ی غذایی جریان دارد و درنهایت همه ی جانداران کره ی زمین یک شبکه ی غذایی بزرگ به نام شبکه ی حیات را تشکیل می دهند.

pouyamoghadam بازدید : 395 چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

به نام خدا

نام و نام خانوادگی : محمدرضا نصیری

کلاس 03

دبیرستان شهید نصیری


 

باران اسیدی

 

شرکت ها،کارخانه‌ها، ماشین‌ها، کامیون‌ها، و وسایلی که دارای دودکش هستند، از سوخت فسیلی نظیر زغال و مواد نفتی استفاده می‌کنند. سوخت این دو نوع ماده موادی نظیر اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن را وارد هوا می‌سازد. در فضا این اکسیدها تغییر می‌کنند. به گرد و غبار و باران اسیدی تبدیل می‌شوند. سپس به صورت بارش‌های خشک یا تر به سطح زمین بر می‌گردند.

pouyamoghadam بازدید : 429 چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

به نام خدا

نام و نام خانوادگی : محمد رضا علیزاده

کلاس 03

مدرسه شهید نصیری


 

چرخه آب

 

این حقیقت است كه آبی كه امروزه مورد استفاده قرار می دهیم، صدها میلیون سال است كه وجود دارد و مقدار آن خیلی تغییر نكرده است. آب در سرتاسر دنیا حركت می كند، شكل آن تغییر می كند، توسط گیاهان و جانوران جذب می شود اما هرگز ناپدید نشده و از بین نمی رود. آب چرخه ای عظیم و دائمی را طی می كند كه آن را چرخه آب می نامیم(هیدرو به معنی آب است).

pouyamoghadam بازدید : 582 شنبه 12 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

بسمه تعالی

کیارش حاجتی مقدم کلاس 01

دبیرستان شهید نصیری

تحقیق در مورد   کلر  و  وایتکس:

کلر چیست؟

 

کلرعنصر شیمایی با عدد اتمی ۱۷ است که به صورت Cl نوشته می‌شود این عنصر در گروه ۱۷(هالوژن‌ها) جدول تناوبی قرار دارد چون یون کلر قسمتی از نمک و ترکیبات دیگر است به وفور در طبیعت یافت می‌شود و کاربرد فراوانی در زندگی بشر دارد. کلر در فرم عنصری خود(Cl2) تحت شرایط استاندارد، کلرید(oxidant) قوی است که برای سفید سازی پارچه‌ها و به عنوان ضد عفونی کننده به عنوان یک عامل مهم در صنعت کاربرد دارد.

seyyedi بازدید : 464 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

مواد رادیو اکتیو:

 

  رادیوآکتیویته: در سال 1897 م. بکرل دانشمند فرانسوی ملاحظه نمود که چون املاحی از اورانیوم را در جعبه فلزی قرار دهیم با وجود آنکه با خارج ارتباطی ندارند املاح اورانیوم اشعه ای از خود به خارج می فرستند که برروی صفحه حساس عکاسی اثر مینماید بعدا مادام کوری  ملاحظه نمود که این خاصیت در توریوم  نیز وجود دارد پس از آن به کشف ماده دیگری از سنگ معدن اورانیوم موفق شد موسوم به پشبلاند که فوق العاده فعالتر از اورانیوم خالص میباشد و از آن رو موفق به کشف رادیوم در املاح فوق الذکر گردید. امروزه در حدود 30 عنصرنظیر اورانیوم کشف شده است. این اجسام را رادیوآکتیو نامند وخاصیتی در این اجسام وجود دارد که این اجسام میتوانند بخودی خود اشعه ای خارج نمایند که به رادیوآکتیویته موسوم است. باید دانست که رادیوآکتیویته از خواص اتم میباشد و آزمایش نشان داده که این اشعه در اثر تجزیه هسته مرکزی اتم بوجود میآید. مهمترین عناصررادیوآکتیو عبارتند از اورانیوم، توریم، رادیوم، آکتینیوم......

hasankhani بازدید : 430 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

مقدمه

شیمی نقش بنیادی در پیشرفت تمدن آدمی داشته و جایگاه آن در اقتصاد ، سیاست و زندگی روز به روز پر رنگ تر شده است . با این همه ، شیمی طی روند پیشرفت خود ، که همواره با سود رساندن به همراه بود ، آسیب های چشم گیری نیز به سلامت آدمی و محیط زیست وارد کرده است شیمیدانها سالها کوشش و پژوهش ، مواد خاصی از طبیعت برداشت کرده اند .که با سلامت آدمی و شرایط محیط زیست سازگاری سیار دارند ، و آنها را به مواردی تبدیل کرده اند که سلامت آدمی و محیط زیست را به چالش کشیده اند . همچنین ف این مواد به سادگی به چرخه ی طبیعی مواد باز نمی گردند و سالهای زیادی بصورت زباله های بسیار آسیب رسان و همیشگی در طبیعت می ماند .

 

 

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 299 چهارشنبه 26 فروردین 1394 نظرات (0)

نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در مقابله با بحران کم آبی

روند گرمایش کره زمین همچنان ادامه دارد و طی سال جاری میلادی ممکن است رکوردهای جدیدی در این زمینه ثبت شوند. از سوی دیگر، بحران کم آبی نیز یکی دیگر از مشکلات عظیم جهانی محسوب می شود. از روش های صرفه جویی در مصرف آب خانگی تا نیاز فوری به اقدام های بزرگ برای کاهش ردپای زیست محیطی، حوزه های بسیاری وجود دارند که ما در آنها نیازمند تنظیم و بهبود رفتار جمعی و کاهش ردپای آبی خود هستیم.

 

نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در مقابله با بحران کم آبی

 

shafiei بازدید : 590 چهارشنبه 26 فروردین 1394 نظرات (0)

نام و نام خانوادگي: سبحان شفيعي

كلاس:04

مدرسه شهيد نصيري

 

بیو گاز چیست؟

 

بیوگاز بر اثر واکنش‌های تجزیه‌ای بی‌هوازی میکروارگانیسم های زنده در محیطی تولید می‌شود که مواد آلی در آن وجود دارد.علت نام گذاری این گاز به بیوگاز این است که بر اثر تجزیه بی‌هوازی مواد آلی و بیولوژیک به وسیله میکروارگانیسم‌های زنده تولید می‌شود. بیوگاز مخلوطی از سه ترکیب با نام‌های متان، دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن است.ترکیب عمده و قابل اشتعال بیوگاز، متان است.

بیوگاز که در این نوشتار مورد بحث قرار خواهد گرفت مخلوطی از سه ترکیب عمده به نام‌های متان، دی‌اُکسیدکربن و سولفید‌ِهیدروژن است که حاصل تجزیه بی هوازی و تخمیر زیست توده بوسیله‌ی باکتری‌های متانوژن است. جژء قابل اشتعال بیوگاز، متان است که سهم بیشتر این گاز یعنی ۶۰ تا۷۰ درصد آن را شامل می شود. متان، گازی است بی‌رنگ و بی‌بو که اگر یک فوت مکعب آن بسوزد، ۲۵۲ کیلوکالری( ۱۰۵۲٫۳کیلوژول) انرژی حرارتی تولید می کند که در قیاس با سایر مواد سوختی، رقم قابل توجهی است. دو ترکیب دیگر به ویژه سولفید هیدروژن که سهم آن ناچیز است، جزء ترکیب‌های سمی هستند. از مزیت های مهم متان به دیگر سوخت ها این است که، هنگام سوختن، گاز سمی و خطرناک منواکسید کربن تولید نمی کند؛ بنابراین از آن می توان به عنوان سوخت ایمن و سالم در محیط خانه استفاده کرد. همان طور که گفته شد، ۶۰ تا۷۰ درصد بیوگاز را گاز متان تشکیل می دهد، این درصد بالای متان، بیوگاز را به عنوان منبع عالی و ممتاز انرژی‌های تجدیدپذیر برای جانشینی گاز طبیعی و دیگر سوخت‌های فسیلی قرار داده است.

shafiei بازدید : 575 چهارشنبه 26 فروردین 1394 نظرات (0)
نام و نام خانوادگي: سبحان شفيعي
كلاس:04
مدرسه شهيد نصيري
دفع زباله‌های جامد و مراقبت از آن

 

اصطلاح زباله‌هاى جامد به زباله‌هاى ناخواسته و مواد دور ريختهٔ خانه‌ها، رفتگرى خيابان‌ها و عمليات تجارتى صنعتى و کشاورزي، که از فعاليت‌هاى انسان حاصل مى‌شوند، اطلاق مى‌شود. در شهرها آنها را خاکروبه، در روستاها (آشغال) آش‌خال و به‌طور کلى زباله‌هاى جامد يا ضايعات مى‌نامند که مجموعه‌اى است از گرد و غبار، خاکستر و مواد گياهى فاسد‌شده، انواع کاغذ و لوازم بسته‌بندي، پارچه‌هاى کهنه و پاره، شيشه و بسيارى نخاله‌هاى سوختنى و نسوختنى.
  • آموزش بهداشت
  • انبار کردن
  • ترکیب زباله و مقدار آن
  • جنبه‌های بهداشتی
  • روش‌های دفع زباله
  • روش‌های دفع زباله(۲)
  • ظرف‌های همگانی
  • گرد‌آوری زباله
  • مطالب اقتصادی و مالی
  • منابع تولید زباله‌های شهری
  • همکاری بین‌المللی
    جنبه‌هاى بهداشتى
مطالب بهداشتى با مجموعهٔ محيط زيست انسان توأم است، تراکم زباله‌هاى جامد در محيط زيست انسان يک خطر بهداشتى مثبت را تشکيل مى‌دهد؛ به‌دلايل زير:
 
۱. مواد آلى زباله‌هاى جامد تخمير شده و تخم‌ريزى مگس را مساعد مى‌کنند.
 
۲. پس‌مانده‌هاى غذائى در آش‌خال‌ها باعث جلب موش‌ها مى‌شوند.
 
۳. عوامل بيمارى‌زا مى‌توانند توسط مگس‌ها و گرد و غبار به انسان منتقل شوند.
 
۴. در صورتى‌که آب باران از محل انبار آش‌خال‌هاى تخمير شده گذر کند مى‌تواند سبب آلودگى آب شود.
 
۵. خطر آلودگى هوا هم وجود دارد و اين در حالى است که آش‌خال‌ها به‌طور خودبه‌خود يا اتفاقى آتش بگيرند.
 
۶. از ديدگاه زيبائى‌شناختى تل‌انبارهاى آش‌خال ايجاد مزاحمت مى‌کنند.
 
از اين‌رو بايد زباله‌ها به‌طور درست گردآوري، از بين برده و دور ريخته شوند به‌طورى که براى سلامتى خطرى نداشته باشند. اين کار يک خدمت اساسى بهداشت محيط زيست است و در واقع پيشرفت اجتماعى جامعه در گردآورى و دفع زباله‌هاى آن بازتاب مى‌يابد.
    ترکيب زباله و مقدار آن
ترکيب و حجم زباله‌ها بازتاب شرايط زيست مردم است و برحسب فصول سال و جامعهٔ محلى هم تغيير مى‌کند. در جوامع مرفّه روزبه‌روز انبوه بيشترى از زباله توليد مى‌شود که غالباً از کاغذ، انواع لوازم بسته‌بندي، مقوا، پلاستيک، قوطى‌هاى خالي، شيشه و فلزات تشکيل شده است. در يک بررسى که در هندوستان توسط مؤسسهٔ پژوهش بهداشت محيط انجام گرديده معلوم شده که توليد سرانهٔ خاکروبه در شهر کلکته در هر روز ۵۱۲/۰ کيلوگرم (و در دو شهر ديگر ۳/۰ کيلوگرم) بوده است.(ميانگين توليد زباله در شبانه‌روز در شهرهاى مختلف نزديک به يک کيلوگرم (حجم ۲/۰ متر مکعب) و در روستاها ۶/۰ کيلوگرم برآورد شده است. مأخذ: از يک گزارش در مجلهٔ محيط زيست شمارهٔ هجدهم آبان ۱۳۶۴، ص ۸ . (م) )
 
در خاکروبه‌هاى شهرى قطعاً نبايد مدفوع انسان وجود داشته باشد در حالى‌که در کشورهائى مانند هندوستان و ديگر کشورهاى رو به پيشرفت يافت شدن کثافات انسانى در خاکروبه‌هاى شهرى کم نيست. ترکيب خاکروبه‌ٔ شهرى در پژوهش نامبرده از اين قرار است: کربن ۸/۱۸ - ۴/۴ درصد ازت ۸/۰ - ۱/۰ درصد، K2O۱۲-۰۵/۴ درصد، ۱/۱-۷/P2O5۰ درصد، کلسيم ۸/۴-۴/۹ درصد، نسبت کربن به ازت ۸۶ - ۱۴ درصد.
    منابع توليد زباله‌هاى شهرى
۱. خاکروبه‌هاى گرد‌آورى شده توسط خدمات رفتگران يا تميز کردن شهرها که خاکروبهٔ خيابانى ناميده مى‌شود و شامل برگ درختان، کاغذ، مدفوع حيوانات و کاه و نى و انواع پس‌مانده‌ها است.
 
۲. زباله‌هاى گردآورى شده از بازارها که آش‌خال بازارى ناميده مى‌شود و بخش بزرگى از آن سبزى‌هاى فاسد شده و مواد حيوانى است.
 
۳. زباله‌هاى گرد‌آورى شده از اسطبل‌ها يا پس‌مانده‌هاى اسطبل که عمدتاً شامل مدفوع حيوانات و پس‌ماندهٔ غذائى جانوران است.
 
۴. زباله‌هاى صنعتى شامل انواع گوناگون زباله‌هائى که طيفى از مواد کاملاً خنثى مانند کربنات کلسيم تا مواد به‌شدت سمى و قابل انفجار را تشکيل مى‌دهند.
 
۵. زباله‌هاى خانگى شامل خاکستر، اشياى بى‌بها و پس‌مانده‌هاى خوراک است. خاکستر از بقاياى سوخت آشپزى و گرم کردن، اشياء بى‌بها شامل خرده کاغذ، پارچهٔ کهنه، قطعات چوب، فلز، شيشه، خاکروبه و کثافت، و پس‌مانده‌هاى خوراک زباله‌هاى حاصله از پخت و پز و مصرف خوراک يا تهيه‌کردن غذا، است. اين زباله‌ها شامل سبزى‌ها، زبالهٔ غذائى و ديگر مواد آلى است که چون در صورت انبار شدن تخمير مى‌شوند بايد به‌تندى از بين برده و دفع شوند.
    انبار کردن
در عين حال که بايد به فکر گردآورى زباله بود، انبار کردن مناسب آن را بيشتر بايد در نظر داشت. بشکه‌هاى فولادى گالوانيزه با درپوش‌هاى محکم براى انبار کردن زباله مخزنى مناسب مى‌باشند. ظرفيت هر ظرف به تعداد مصرف‌کنندگان و دفعات گرد‌آورى بستگى دارد. در هندوستان بازده سرانهٔ زباله در روز بين ۱/۰ تا ۰۵/۰ فوت مکعب برآورد شود و اگر خانواده‌اى پنج نفر باشد براى هر روز ظرفيت پنج‌دهم يا نيم فوت مکعب لازم خواهد شد و اگر گرد‌آورى زباله هر سه روز يک‌بار انجام گيرد بشکه‌اى به ظرفيت ۵/۱ تا ۲ فوت مکعب براى آنها کافى خواهد بود. در کشورهاى غربى از کيسهٔ زباله استفاده مى‌شود و زباله‌ها در يک کيسه انبار و کيسه را براى دفع زباله مى‌گذارند و کيسهٔ زبالهٔ تازه‌اى به جاى آن به‌کار مى‌برند.
    ظرف‌هاى همگانى
بشکه‌هاى بزرگ و عمومى براى استفادهٔ عدهٔ زيادى از مردم به‌کار گرفته مى‌شود و چون مردم دوست ندارند به درِ آن بشکه دست بزنند در هندوستان به‌طور معمول بدون درپوش هستند. اين ظروف بر سکوهاى بتونى به ارتفاع ۵ تا ۷ سانتى‌متر از سطح زمين قرار داده مى‌شوند تا جريان آب به آنها داخل نشود. در شهرهاى بزرگ‌تر اين بشکه‌ها را به‌صورت مکانيکى در ارابه‌هاى بالابردار تخليه مى‌کنند.
    گرد‌آورى زباله
روش گرد‌آورى زباله به مقدار پول در دسترس بستگى دارد. بهترين روش گرد‌آورى زباله روش خانه به خانه است. در بعضى کشورها با اين روش انجام نمى‌يابد و بايد مردم زباله‌هاى خود را در نزديک‌ترين ظرف همگانى بريزند و اين‌کار هم به‌طور معمول اجراء نمى‌شود و در نتيجه زباله‌ها در راستاى خيابان‌ها پراکنده و بعضى هم دور و بر خانه‌ها انداخته‌ مى‌شود و سپاهى از رفتگران بايد خيابان‌ها را بروبند و افزون بر آن گروهى هم بايد زباله‌ها را از ظرف‌هاى همگانى گرد‌آورى کنند. سپس زباله‌ها با کاميون حمل زباله به جائى برده مى‌شود که بايد بالاخره در آنجا دفع شوند. لاشه‌ٔ حيوانات مرده به‌طور مستقيم به‌جاى دفع زباله برده مى‌شود.
 
اين روش معمول در کشورهائى مانند هندوستان بايد در جهت بهداشت به شدت بازنگرى و بهبود يابند. توصيه شده که شهردارى‌ها و ارگان‌هاى ديگر براى گردآورى زباله‌ها نه تنها از ظرف‌هاى همگانى بلکه از خانه‌ها نيز اقدام ‌کنند.گرد‌آورى خانه به‌خانهٔ زباله، هم‌زمان سبب کاسته شدن شمار ظرف‌هاى همگانى مى‌شود. بايد گارى‌هاى سرباز حمل زباله منع شوند و به‌جاى آنها وانت‌هاى سرپوشيده به‌کار گرفته شوند. از روش‌هاى حمل مکانيکى در جاهائى که مقدور باشد بايد استفاده شود زيرا هم عملى‌تر و هم اقتصادى‌تر از روش‌هاى سدهٔ گذشته است. انواع گوناگون وسايل حمله زباله به اشکال مختلف و اندازه‌هاى متفاوت وجود دارند. آخرين دست‌آورد کشورهاى غربى در زمينهٔ حمل زباله گرد‌آورى زباله بدون ايجاد گرد و خاک است که با وسايل کاملاً سربسته انجام مى‌شود.
    آموزش بهداشت
بدون آموزش بهداشت مشکل دفع زباله حل نمى‌شود. مردم به پاکيزگى محيط بيرون از خانهٔ خود کمتر توجه دارند. بسيارى از شهردارى‌ها هم به‌دنبال ارزان‌ترين راه‌حل‌ها مى‌باشند، به‌خصوص هنگامى که دشوارى دفع زباله باشد. از اين‌رو آموزش بهداشت براى مردم دربارهٔ موضوع‌هاى اشاره شده و با همهٔ روش‌هاى شناخته‌شدهٔ آموزشى - لازم مى‌شود؛ اين روش‌ها عبارتند از: راديو، تلويزيون، روزنامه، فيلم، پمفلت و ... گاهى اوقات هم توسل به نيروى پليس براى اجراء قانون لازم مى‌شود.
    مطالب اقتصادى و مالى
هر گاه قرار باشد دفع مدفوع به نحوى کارساز، بهداشتى و اقتصادى اجراء شود، هر روشى که براى دفع آن در پيش گرفته شود هزينه‌اى سنگين خواهد داشت. در کشورهاى پيشرفتهٔ صنعتى تا بيست درصد بودجهٔ شهردارى‌ها براى گرد‌آورى و دفع زباله‌هاى جامد هزينه مى‌شود و اگر قرار باشد اين کار به اندازهٔ کافى انجام گيرد حتى پولى بيش از اين هم لازم خواهد شد.
    همکارى بين‌المللى
براى کمک به کشورها در جهت بهبود کلى خدمات بهسازى سازمانى به نام انجمن بين‌المللى نظافت عمومى و زباله‌هاى جامد (ISWA - The International Solid Waste and Public Cleansing Association) در سال ۱۹۷۰ تأسيس شده و يک مرکز مرجع بين‌المللى وابسته به WHO هم براى گرد‌آوري، ارزشيابى و انتشار اطلاعات مربوط به کارهاى دفع زباله و تسريع در کارهاى پژوهشى به‌وجود آمده است.

 

123456 بازدید : 304 دوشنبه 24 فروردین 1394 نظرات (0)

 به نام خدا

 

عنوان:شیمی کوانتومی

 

نام دبیر:آقای سلامی

 

 

 

 

نام خانوادگی:مهراد عزیزپور

 

 

کلاس:04

 

 

نام مدرسه:شهید نصیری

 

 

 

دید کلی

شیمی کوانتومی ، دانش کاربردمکانیک کوانتومی در مسایل مربوط به شیمی است. اثر شیمی کوانتومی ، در شاخه‌های وابسته به شیمی قابل لمس است. مثلا :

·         علمایشیمی فیزیک، مکانیک کوانتومی را (به کمک مکانیک آماری) در محاسبات مربوط به خواص ترمودینامیکی (مانندآنتروپی و ظرفیت حرارتی) گازها ، در تفسیر طیفهای مولکولی به منظور تائید تجربه خواص مولکولی (مانند طولها و زوایای پیوندی) ، در محاسبات نظری خواص مولکولی ، برای محاسبه خواص حالات گذارواکنشهای شیمیایی به منظور برآورد ثابتهای سرعت واکنش ، برای فهم نیروهای بین مولکولی و بالاخره برای بررسی ماهیت پیوند درجامدات بکار می‌برند.

pouyamoghadam بازدید : 367 یکشنبه 23 فروردین 1394 نظرات (0)

به نام خدا

حسین فرمقدم

دبیرستان شهید نصیری

کلاس 03


انرژي هسته اي
 

استفاده اصلي از انرژي هسته‌اي، توليد انرژي الكتريسته است. اين راهي ساده و كارآمد براي جوشاندن آب و ايجاد بخار براي راه‌اندازي توربين‌هاي مولد است. بدون راكتورهاي موجود در نيروگاه‌هاي هسته‌اي، اين نيروگاه‌ها شبيه ديگر نيروگاه‌ها زغال‌سنگي و سوختي مي‌شود. انرژي هسته‌اي بهترين كاربرد براي توليد مقياس متوسط يا بزرگي از انرژي الكتريكي به‌طور مداوم است. سوخت اينگونه ايستگاه‌ها را اوانيوم تشكيل مي‌دهد.
چرخه سوخت هسته‌اي تعدادي عمليات صنعتي است كه توليد الكتريسته را با اورانيوم در راكتورهاي هسته‌اي ممكن مي‌كند.
اورانيوم عنصري نسبتاً معمولي و عادي است كه در تمام دنيا يافت مي‌شود. اين عنصر به‌صورت معدني در بعضي از كشورها وجود دارد كه حتماً بايد قبل از مصرف به صورت سوخت در راكتورهاي هسته‌اي، فرآوري شود.
الكتريسته با استفاده از گرماي توليد شده در راكتورهاي هسته‌اي و با ايجاد بخار براي به‌كار انداختن توربين‌هايي كه به مولد متصل‌اند توليد مي‌شود.
سوختي كه از راكتور خارج شده، بعداز اين كه به پايان عمر مفيد خود رسيد مي‌تواند به عنوان سوختي جديد استفاده شود.

pouyamoghadam بازدید : 448 یکشنبه 23 فروردین 1394 نظرات (0)

به نام خدا

مهدی زادفلاح

دبیرستان شهید نصیری

کلاس 03


 

نفت چيست ؟

نفت:    

 

نَفت مایع غلیظ و افروختنی به رنگ قهوه‌ای سیر یا سبز تیره‌است که در لایه‌های بالایی بخش‌هایی از پوسته کره زمین یافت می‌شود. نفت شامل آمیزه پیچیده‌ای از هیدروکربن‌هایی گوناگون است. بیشتر این هیدروکربن‌ها از زنجیره آلکان هستند ولی ممکن است از دید ظاهر، ترکیب یاخلوص تفاوت‌های زیادی داشته باشند.

amirbond بازدید : 0 یکشنبه 17 اسفند 1393 نظرات (0)

ژرمانیوم سی و دومین عنصر جدول تناوبی است. ژرمانیوم یکی از اعضای مهم خانواده نیمه‌رساناها میباشد و در صنعت نیمه‌هادی کاربرد فراوان دارد. نام این عنصر لاتین واژه ژرمن (آلمان) است....

ژرمانیم عنصر شیمیایی است که با نشان Ge و عدد اتمی 32 در جدول تناوبی وجود دارد. ژرمانیم شبه فلزی است سخت، درخشان، به رنگ سفید خاکستری که از نظر شیمیایی شبیه قلع می‌باشد. این عنصر تعداد بسیار زیادی از ترکیبات آلی – فلزی را تشکیل داده و ماده نیمه هادی مهمی در ترانزیستورها و نورسنج‌ها به حساب می‌آید.

 



Grayish lustrous block with uneven cleaved surface

منبع:ویکی پدیا

shafiei بازدید : 463 شنبه 09 اسفند 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگي: سبحان شفيعي

كلاس:04

مدرسه شهيد نصيري

 

تعریف کلی

ازن (Ozone) کلمه یونانی است به معنی «بو» و بالاخض به «بوی تند» اطلاق می شود. اوزن (O3) مولـکولی با سه اتم اکسیژن و مولکول اکسیژن (O2) دارای دو اتم اکسیژن است اما اختلاف یک اتم اکسیژن در این دو مولکول تفاوتهای اساسی را بین آنها بوجود آورده است.

چرخه ازن


در اســــتراتوسفر ( Stratospher ) مولکول های تازه ازن مدام با واکنشهای شیمیایی و دریافت انرژی لازم از پرتــوهای خورشید ، به مولکول و اتم اکسیژن تجزیه می شوند. این اتمهای اکسیژن که بسیار فعالند، طی مدت زمـــان کوتاهی یعنی کمتر از کسر ثانیه ، از هم جدا و به مولکولهای اکسیژن متصل می شوند و تشکیل مولکولهای سه اتـــــمی اکسیژن ، یعنی ازن ، را می‌دهند. غیر از این چرخه طبیعی ، طی واکنشهایی با ازت و هیدروژن و کلر تولید شده در سطح و رها شده به اتمسفر ، از بین می‌رود.

ساختمان و فرمول گسترده ازن

 


فرمول ازن به صورت رزونانسی نمایش داده می شود.(بوم سا: مراجعه به کتب شیمی دبیرستان)

ozone

shafiei بازدید : 348 شنبه 09 اسفند 1393 نظرات (0)

 


باران اسیدی چیست؟
اصطلاح باران اسیدی به هرگونه بارش باران، برف، تگرگ یا حتی مه که در آن مواد مضری مانند اکسیدهای نیتروژن و گوگرد وجود دارند، اطلاق می‌شود.این دو ماده در اتمسفر با اکسیژن و بخار آب واکنش شیمیایی انجام داده، به صورت نیتریک اسید و سولفوریک اسید در می‌آیند.


عامل اصلی این آلاینده‌ها صنایع، حمل و نقل و کارخانه‌های مختلفند که سبب افزایش شدید میزان اسیدیته بارش و آسیب‌ رساندن به انسان‌ها، گیاهان و ساختمان‌ها می‌شوند.اکثر شهرهای بزرگ صنعتی مورد تهدید غبارهای اسیدی قرار دارند. شهر لندن در زمستان سال ۱۹۵۲ مورد تهاجم شدید غبارهای اسیدی قرار گرفت و این امر موجب مرگ زودرس ۴۰۰۰ نفر از افراد بیمار گردید. این سانحه باعث شد که مسئولین شهر اقدامات پیشگیرانه‌ای را در جهت کنترل آلودگی هوا به عمل آورند. در نتیجه، امروزه لندن در زمره شهرهایی به شمار می‌رود که هوای نسبتاً تمیزی دارند.


نتایج تحقیقات نشان داده است که وجود ذرات کوچک در هوا به تنهایی عامل مرگ 350.000 نفر در سال 2000 در 25 کشور اتحادیه اروپا بوده است.مواد آلوده‌کننده هر قدر در فضا بیشتر بمانند ترکیبات زیادتری حاصل می‌شود که اسیدها یکی از آن‌هاست. اسیدها به کمک بادهای شدید می‌توانند برای روزهای متوالی در هوا باقی بمانند و صدها کیلومتر مسافت را طی کنند و به این ترتیب از کشوری به کشور دیگر انتقال یابند.

 

باران اسیدی,باران اسیدی چیست,علت ایجاد باران اسیدی

 

abolfazl03 بازدید : 365 شنبه 09 اسفند 1393 نظرات (0)

                                                                     نام :مهدی

                                                                     نام خانوادگی:کهنسال

                                                                     مدرسه:شهید نصیری

                                                                     کلاس:03

جدول مندلیف که پیش بینی وجود ۹۲ عنصر را می‌نمود جز لوتر مایز که یک سال بعد از مندلیف جدولی مشابه با جدول مندلیف انتشار داده بود، طرفداری نداشت. پیش‌بینی‌های عجیب مندلیف زمان درازی به صورت مثال‌های موجود در همه کتاب‌های شیمی در آمده بود و کمتر کتاب شیمی وجود دارد که در آن از «اکاآلومینیوم» و «اکابور» و «اکاسیلیسیم» یاد نشده باشد، عناصری که بعدها پس از کشف به نام‌های گالیوم، اسکاندیم ژرمانیوم نامیده شدند.

در میان سه عنصری که مندلیف پیش‌بینی کرده بود «اکاسیلیوم» (ژرمانیوم) بعد از سایرین کشف شد (۱۸۸۷) و کشف آن بیش از کشف دو عنصر دیگر مرهون یاری بخت و تصادف مساعد بود. در واقع کشف گالیوم توسط بوابودران (۱۸۷۵) مستقیماً توسط روش‌های طیف سنجی بود و جدا کردن اسکاندیم توسط نیلسون و کلو (۱۸۷۹) مربوط به بررسی دقیق خاک‌های نادر بود که درآن زمان اوج گرفته بود. اندک اندک همه پیشگویی‌های مندلیف تحقق یافتند. آخرین تأیید در مورد وزن مخصوص سکاندیوم فلزی بود. در سال ۱۹۳۷، فیشر شیمیدان آلمانی موفق به تهیه سکاندیوم با درجه خلوص ۹۸ درصد شد. وزن مخصوص آن سه گرم بر سانتی‌متر مکعب بود و این دقیقاً همان رقمی است که مندلیف پیش‌بینی کرده بود.

در پاییز سال ۱۸۷۹، انگلس کتاب جامعی به دست آورد که نویسندگانش روسکو و شورلمر بودند. در آن کتاب برای نخستین بار به پیشگویی «اکاآلومینیوم» توسط مندلیف و کشف آن تحت نام گالیوم اشاره شده بود. در مقاله‌ای که بعدها انگلس در کتابی هم نقل کرده است، اشاره به مطلب آن کتاب شیمی شده‌است و نتیجه گرفته است که: «مندلیف با به کار بردن ناخودآگاه قانون تبدیل کمیت به کیفیت هگل، واقعیتی علمی را تحقق بخشید که از نظر تهور فقط قابل قیاس با کار لوریه در محاسبه مدار سیاره ناشناخته نپتون بوده‌است.»

با کشف آرگون (در ۱۸۹۴)، هلیوم، و استفادهٔ رمزی از جدول مندلیف برای پیش‌بینی وجود عناصر نئون، کریپتون و گزنون، جدول مندلیف شهرت عجیب و فوق العاده‌ای کسب نمود. در این سال‌ها بود که تمام آکادمی‌های کشورهای جهان او را به عضویت دعوت نمودند.

از هنگامی که جدول مندلیف بوجود آمد خانه‌های خالی آن یکی پس از دیگری با کشف عناصر پر می‌شد و آخرین خانه خالی جدول در سال ۱۹۳۸ با کشف آکتینوم در پاریس پر شد.

منبع:ویکی پدیا

abolfazl03 بازدید : 281 شنبه 09 اسفند 1393 نظرات (0)

                                                          نام:ابوالفضل

                                                          نام خانوادگی:حسین پور

                                                          مدرسه:شهید نصیری

                                                          کلاس:03

دمیتری ایوانویچ مِندِلیف، فرزند یکی از مدیران مدرسه محلی در ۸ فوریه ۱۸۳۴ در روستایی نزدیک شهر توبوسک در کشور روسیه متولد شد.پدربزرگ وی، پاول مکسیمویچ سوکودوف، یک کشیش در کلیسای ارتدکس[۱] و پدر وی معلم علوم سیاسی، فلسفه و هنرهای زیبا بود. تصور می شود که مندلیف کوچکنرین فرد خانواده در میان ۱۱ ، ۱۳ ، ۱۴ و یا ۱۷ فرزند بوده است. بعد از نابینا شدن پدر مندلیف و از دست دادن شغل تدریس ، مادر وی مجبور به کار شد و کارخانه ی شیشه ای را که متعلق به آنها ولی رها شده یود احیا نمود.در سن ۱۳ سالگی در پی درگذشت پدرش و تخریب کارخانه ی شیشه در آتش سوزی دمیتری وارد مدرسه ی ژیمناسیم (به انگلیسی: Gymnasium) در توبوسک (به انگلیسی: Tobolsk) شد.

مندلیف دو بار - یک بار در سال ۱۸۶۲ و دیگر بار در سال ۱۸۸۲ - ازدواج کرد که ازواج اول او در سال ۱۸۸۲ به جدایی انجامید. او از همسر اول خود یک پسر و دو دختر و از همسر دوم خود دو پسر و یک دختر داشت.

وی در سال ۱۸۶۵ دکترای علوم را به خاطر رساله‌اش با عنوان "درباره ی ترکیبات آب با الکل" دریافت کرد. در سال های ۱۸۶۴ و ۱۸۶۵ به ترتیب استاد شیمی در موسسه ی تکنولوژی سن پترزبورگ و دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ شد.

با وجود اینکه مندلیف افتخارات زیادی در سازمان های علمی سرتاسر اروپا از جمله انجمن سلطنتی انگلستان داشت، در ۱۷ آگوست ۱۸۹۰ از دانشگاه سن پترزبورگ استعفا داد. او در ۱۸۹۳ به عنوان مدیر اداره ی اوزان و مقادیر منصوب شد.

در سال ۱۹۰۵ مندلیف به عنوان عضو آکادمی سلطنتی علوم سوئد انتخاب شد. یک سال بعد از آن کمیته ی جایزه ی نوبل شیمی ، مندلیف را به خاطر کشف ساخنار تناوبی عناصر برای جایزه نوبل سال ۱۹۰۶ به آکادمی سوئد توصیه نمود. بخش شیمی آکادمی سوئد این پیشنهاد را به صورت مشروط پذیرفت، اما بر خلاف انتظار در جلسه اصلی آکادمی ، یک مخالف از اعضای کمیته ی نوبل، پیشنهاد انتخاب هانری مواسان ، فرد مورد نظر خود را مطرح نمود.سوانت آرنیوس نیز با وجود اینکه عضو کمیته ی نوبل نبود با بیان این که کشف ساختار تناوبی عناصر، برای جایزه نوبل سال ۱۹۰۶ قدیمی است با انتخاب مندلیف مخالفت نمود. به گفته برخی از معاصران او ، آرنیوس به دلیل انتقاد مندلیف از نظریه تفکیک وی، با انتخاب او مخالفت کرد. سرانجام پس از بحثی طولانی، اکثریت آکادمی به هانری مواسان رای دادند. تلاش برای انتخاب مندلیف برای جایزه نوبل سال ۱۹۰۷ نیز با مخالفت کامل آرنیوس بی فرجام ماند.[۲]
سرانجام در سال ۱۹۰۷ دمیتری ایوانویچ مِندِلیف در سن ۷۲ سالگی بر اثر آنفلوآنزا در سن پترزبورگ درگذشت.

منبع :ویکی پدیا

تعداد صفحات : 21

درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 125
  • آی پی دیروز : 130
  • بازدید امروز : 190
  • باردید دیروز : 348
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 2,220
  • بازدید ماه : 1,163
  • بازدید سال : 48,574
  • بازدید کلی : 1,541,202
  • کدهای اختصاصی