loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
saeedx2 بازدید : 0 چهارشنبه 19 آذر 1393 نظرات (0)

 مقدمه

 

امروزه درمسیر خود حتماً وسایل نقلیه ی گوناگونی را دیده ایم. لاستیک چرخهای این وسایل همگی محصول صنعت شیمیایی است.

احتمالاً لباسی را که پوشیده ایم از الیاف مصنوعی مانند نایلون، اُرلُن یا داکرون است. غذایی که می خوریم ممکن است در پوشش پلاستیکی بسته بندی شده باشد که آن هم یک محصول صنعت شیمیایی است.

 

اگر برای کنترل عفونت در بدن آنتی بیوتیک خورده ایم در واقع از یک ماده ی دارویی شیمیایی استفاده کرده ایم. پس، هر چیز در زندگی ما به شیمی مربوط می شود»

 

«چون رشته شیمی تقریباً همه ی جوانب زندگی ما را در بر می گیرد، شیمیدانان به طرحهای پژوهشی متنوعی می پردازند که تنوع آن ذهن را به حیرت می اندازد. بسیاری از شیمیدانان دست اندرکار بیماری هایی مانند ایدز هستند که در حال حاضر غیر قابل علاج اند.

 

شیمیدانان هم چنین شدیداً درگیریافتن راههایی برای بهبود کیفیت محیط اند. ادامه ی اوزون در استراتوسفر نرساند، خواهد انجامید.

 

پژوهش در باره ی شیمی آب دریا به امکان می دهد تا راههای آبی بسیاری را که طی سالها سوء استفاده و غلظت شدیداً آلوده شده اند، تمیز کنیم.

 

شیمیدانان با همکاری نزدیک با کارکنان سازمان حفاظت محیط درصدد یافتن روشهایی برای تمیز کردن زباله دانها و محلهای تخلیه زباله هستند که به طور نامناسب یا غیر قانونی باقی مانده اند.»

 

مواد مخاطره آمیز در خانه چه چیزهایی هستند؟

 

«بعضی از مخاطره آمیزترین مواد، همچنین بعضی از موادی که محیط زیست را بسیار آلوده می کنند، در خانه ی ما وجود دارند. مواد مخاطره آمیز شامل مواد سمی، خورنده و آتشگیرند. حشره کشها، بعضی از داروها، ضد یخ و الکل صنعتی چند نمونه از مواد سمی است. مواد خورنده، پارچه ها، فلزات و چیزهای دیگر را تباه می کنند. مواد پاک کننده ی دستشوییها و اجاقها، مواد رنگبر و اسید باتری اتومبیل از مواد خورنده هستند. مواد آتشگیر موادی هستندکه به آسانی می سوزند مانند بنزین، گاز فندک و بعضی از افشانه ها.

این گونه مواد برای سلامتی و ایمنی انسان و جانوران دست آموز خانگی مخاطره آمیزند، تنها یک لیتر نفت که روی زمین ریخته شود، ممکن است مخزن آب را آلوده کند. مواد پیشران قوطی افشانه ها که در جو آزاد می شوند، لایه ی اوزن را تخریب می کنند.

saeedx2 بازدید : 379 چهارشنبه 19 آذر 1393 نظرات (0)

 

 مقدمه

 

«امروز در مسیر خود حتماً وسایل نقلیه ی گوناگونی را دیده ایم. لاستیک چرخهای این وسایل همگی محصول صنعت شیمیایی است.

 

احتمالاً لباسی را که پوشیده ایم از الیاف مصنوعی مانند نایلون، اُرلُن یا داکرون است. غذایی که می خوریم ممکن است در پوشش پلاستیکی بسته بندی شده باشد که آن هم یک محصول صنعت شیمیایی است.

 

اگر برای کنترل عفونت در بدن آنتی بیوتیک خورده ایم در واقع از یک ماده ی دارویی شیمیایی استفاده کرده ایم. پس، هر چیز در زندگی ما به شیمی مربوط می شود»

 

«چون رشته شیمی تقریباً همه ی جوانب زندگی ما را در بر می گیرد، شیمیدانان به طرحهای پژوهشی متنوعی می پردازند که تنوع آن ذهن را به حیرت می اندازد. بسیاری از شیمیدانان دست اندرکار بیماری هایی مانند ایدز هستند که در حال حاضر غیر قابل علاج اند.

 

erfan06-shahidnasiri بازدید : 241 سه شنبه 18 آذر 1393 نظرات (0)

 

گروهى از محققان دانشگاه آريزونا توانايى حركت مولكول هاى آب به وسيله نور را بررسى كرده و معتقدند كه اين پديده كاربردهاى گسترده اى در شيمى تجزيه و دارورسانى خواهد داشت. پژوهشگران دانشگاه آريزونا (ASU) اثر تقويت كننده نور بر تغيير زاويه تماس آب و سطح را كشف كرده اند كه اين يافته تاثير مهمى در گسترش زمينه نوپاى ميكروسيالات خواهد داشت. 

 

استفاده از يك پرتو نور معمولى براى حركت دادن آب به جاى ميدان هاى الكتريكى مخرب، يا حباب هاى هوا - كه تغييردهنده ماهيت پروتئين ها هستند - و يا حركت اجزاى ميكروسكوپى پمپ ها كه ساخت و تعميرشان هزينه بر و مشكل است، مى تواند به طور قابل توجهى به توسعه وسايل ميكروسيال مورد استفاده در تجزيه نمونه ها كمك كند. 

 

اين وسايل مى توانند 20 تا 30 نوع آزمايش مختلف را بر روى يك قطره خون انجام داده و دسترسى به نتايج را در مدت زمان كوتاهى امكان پذير كنند. علاوه براين شركت هاى داروسازى با استفاده از اين وسايل، داروهاى جديدى را عرضه خواهند كرد كه در مقياس خيلى كوچك ولى به طور همزمان مى توانند چندين اثر داشته باشند. تيم تحقيقاتى ASU اثبات كرده اند كه با كمك نور مى توان تغييرات زيادى در خيس شوندگى سطوح بسيار صاف با پوشش هاى شيميايى ايجاد كرد. با رشد ماهرانه نانوسيم ها مى توان بر يكى از خاصيت هاى فيزيكى سطح به نام جنبش سيالات، در اندازه هاى نانو اثر گذاشت. 

 

تيم ASU هم اكنون قصد دارد با اين روش، وسيله اى را براى انتقال داروهاى محلول در آب يا قطرات و نمونه هاى نيازمند به آناليزهاى بيوشيميايى يا زيست محيطى طراحى كند. كاربرد ديگر، كاهش پروتئين ها يا مقدار آنزيم هايى است كه براى آزمايش طى توسعه دارو مورد نياز است. معمولاً توليد و تخليص چنين داروهايى بسيار وقت گير است و با بازده پايين انجام مى شود. در يك افزاره ميكروسيالى، مقدار DNA و پروتئين هايى كه براى آزمايش داروها به كار مى روند، آنقدر كاهش مى يابد كه مقدار كمى از دارو به هدف رسانده مى شود. 

 

اين امر زمان لازم براى آزمايش تمام دارو را كاهش داده و اجازه مى دهد كه بيشترين تعداد آزمايش به طور همزمان انجام شود. نتيجه علمى اين تحقيق به كار گيرى پرتوهاى نور براى حركت ميكرو قطرات در كانال هاى كوچك بر روى سطح يا قرار دادن آنها در موقعيت هاى از پيش تعيين شده براى آناليز است. 

 

منبع :www.sharghnewspaper.com

 

aminn بازدید : 387 شنبه 15 آذر 1393 نظرات (0)

 

هممون میدونیم که آب از دوعنصراکسیژن و هیدروژن تشکیل شده

ومیدونیم که اکسیژن گازی است که به  اشتعال وهیدروژن گازی است که به  انفجار کمک میکنه

وشاید به دلیل وجود اکسیژن و هیدروژن در آبه که خداوند بلند مرتبه در قران می فرمایند:

برای انفجار:(وإذا البحار فجرت)   .............نشانه وجود هیدروژن در آب

وبرای اشتعال:(وإذا البحار سجرت).............. نشانه وجود اکسیژن در آب

aminn بازدید : 442 جمعه 14 آذر 1393 نظرات (0)

کاربرد شیمی در زندگی

کاربرد مواد ضد عفونی کننده در زندگی

 

یکی از مهم ترین کاربردهای مواد شیمیایی در زندگی روز مره استفاده از مواد ضدعفونی کننده است .استفاده از ضد عفونی کننده ها و گند زداها

از عوامل مهم پیشگیری از بیماریهاست.شوینده ها بیشترین حجم مواد شیمیایی که روزانه با آن سروکار داریم را تشکیل می دهند.لذا شناخت آنها

aminn بازدید : 397 پنجشنبه 13 آذر 1393 نظرات (0)

 

واژهٔ شیمی از کیمیا که نام یکی از علوم پنجگانه خفیه در دوران کهن است، اقتباس شده است.در زبان مصری باستان، کیمیا از

واژهٔ خامه یا خَمِه به معنای زمینِ سیاه برگرفته شده است. پس از تسلط ایرانیان بر مصر در ۵۲۰ پیش از میلاد، این واژه به

کیمیا به شرق آمده است و پس از تسلط یونانیان در ۳۳۰ پیش از میلاد به صورت خومِیا (به یونانی:χυμεία) در یونانی نیز وارد

گردیده است.

tak بازدید : 397 چهارشنبه 12 آذر 1393 نظرات (1)

 

دبیرستان شهید نصیری

محمدمهدی یوسفی

استاد راهنما: اقای سلامی

موضوع: مدل های ارنیوس

چهارم تجربی

ساس:93-94

مدل ار نیوس

 

Description: C:\Users\SE7EN\Desktop\m\20140428143855233_001.jpg

 

 

در دهه ی 1890 یک شیمی دان سوئدی به نام سوانت آرنیوس طی پژوهش هایی روی رسانایی الکتریکی و برقکافت ترکیب های محلول در آب، به مدلی برای اسیدها و بازها دست یافت. در این مطلب به تشریح این مدل تحت عنوان مدل

آرنیوس خواهیم پرداخت.

 

اسید آرنیوس:

ماده ای است که در آب حل می شود و یون هیدروژن(H(aq)+)    تولید یا آزاد می کند.

 

                                                                                                    Description: C:\Users\SE7EN\Desktop\m\shimy\20140428143855337_1.jpg

 

 
saeedx2 بازدید : 534 چهارشنبه 12 آذر 1393 نظرات (0)

اثرات MTBE در آلودگي منابع آب

سعید رهبر 03 ویژه فرهنگیان   
 

چكيده:
MTBE(متيل ترسيو – بوتيل اتر) يك ماده آلي اكسيژن دار است كه امروزه در ايران و برخي كشورهاي جهان به صورت گسترده در بنزين بدون سرب استفاده مي شود در ابتداي انتخاب و استفاد ه از اين ماده در سوخت مزاياي زيست محيطي آن مورد توجه بود ولي اكنون پس از گذشت چند سال از مصرف آن در دنيا مشخص شده است كه MTBE داراي امكان تاثيرات سوء روي انسان بوده و داراي پتانسيل آلودگي محيط زيست است. ورود MTBE به منابع آب و خاك به روشهاي مختلف انجام مي گيرد .MTBE در خاك بسيار متحرك است و حركت آن در آب تابع قوانين حركت آب در خاك است. MTBE مقاومت زيادي به تخريب زيستي دارد و نيمه عمر آن در آب بالاست ، جذب آنها توسط ذرات خاك ضعيف است ،حلاليت بالايي در آب دارد و بسيار متحرك است . اين عوامل باعث حركت MTBE به سمت آبهاي زير زميني و جمع اين ماده در اين آبها مي گردد و از آنجا كه آبهاي زيرزميني در شرب و كشاورزي استفاده دارند با تهديد سلامتي انسان و طبيعت باعث معضلات زيست محيطي مي گردد درحال حاضر USEPA حد مجاز اين ماده در آبهاي آشاميدني راpb 40-20 تعيين كرده است. با توجه به مصرف گسترده MTBE در ايران قبل از آنكه اين ماده به معضل زيست محيطي در كشور تبديل گردد بايد راهكارهي مناسب ادامه و ا عدم مصرف آن مشخص شود.

متن کامل در ادامه مطلب

saeedx2 بازدید : 323 چهارشنبه 12 آذر 1393 نظرات (0)

مايعات خنك كننده موتور خودرو

سعید رهبر 03 ویژه فرهنگیان

 

با شروع فصل زمستان يكي از كالاهايي كه مورد تقاضاي دارندگان خودرو قرار مي گيرد، مايعات خنك كننده موتور است كه در بازار اصطلاحاً با عنوان ضديخ شناخته مي شود. ضديخ، يك تركيب شيميايي شامل اتيلن گليكول، بازدارنده هاي خوردگي، مواد ضدكف، رنگ و آب است كه مخلوطي از آن با آب به عنوان پايين آورنده نقطه انجماد مايعات خنك كننده موتورخودرو به كار مي رود. ضديخ همچنين به عنوان افزايش دهنده نقطه جوش آب در سيستم خنك كننده موتورهاي درون سوز نيز به كار مي رود كه مخلوط40 تا70 درصد آن در چهار فصل سال مناسب است. اجزاي تشكيل دهنده مايعات خنك كننده موتور عبارتند از: سيال پايه، بازدارنده هاي خوردگي، مواد ضدكف، آب، رنگ.

saeedx2 بازدید : 351 چهارشنبه 12 آذر 1393 نظرات (0)

سوخت هاي جايگزين

سعید رهبر 03 ویژه فرهنگیان

 

استفاده روز افزون از سوخت هاي قسيلي افزايش قيمت محصولات نفتي و كاهش ذخاير موجود محققان را در جهت يافتن منابع جديد و ترجيحاً غير فسيلي براي تامين انر‍ژي ترغيب نموده است. با در نظر داشتن حجم ذخاير نفتي جهان، در صورت ادامه يافتن روند تكيه بر سوخت هاي فسيلي در جهان علاوه بر مشكلات زيست محيطي با كمبود حامل هاي انرژي مواجه خواهيم شد. از آنجا كه بخش حمل و نقل سهم قابل توجهي در مصرف انرژي و آلودگي محيط زيست را به خود اختصاص داده است، استفاده از سوخت هاي جايگزين با آلايندگي پايين تر در اين بخش لازم و ضروري به نظر مي رسد( كارنامه عملكرد طرح ملي CNG ).

سوخت هاي جايگزين از منابعي غير از نفت مشتق مي شوند و وابستگي به نفت را كاهش مي دهد. سوخت هاي جايگزين عبارتند از اتانول،‌ گاز طبيعي فشرده،‌ گاز مايع نفتي، پروپان،‌ هيدرو‍ژن،‌ بيوديزل، الكتريسيته، متانول، وp-series . استفاده از  اين سوخت ها براي انواع خودروها در سراسر دنيا در حال گسترش است. استفاده از اين سوخت ها مي تواند در كاهش آلايندگي خودروها موثر باشد. اكثر سوخت هاي جايگزين از منابع طبيعي و تجديدپذير داخلي كشورها مي توانند توليد شوند.  دولتها مشوقهاي گوناگوني مثل ارائه يارانه، و... را براي افزايش اقبال عمومي در استفاده از سوخت هاي جايگزين در نظر مي گيرند. انواع سوخت هاي جايگزين عبارتند از بيوديزل، اتانول، پروپان، گاز طبيعي و هيدروژن

pouyamoghadam بازدید : 430 چهارشنبه 12 آذر 1393 نظرات (0)

به نام خدا

حسین فرمقدم

کلاس 03

دبیرستان نصیری


قرن بیست ویکم، قرن فناوری نانو مهمترین دوران صنعت به شمار می رود. قرن نانو، قرن سلامتی، صرفه جویی و آرامش نامیده می شود. نانو نه یک ماده است نه یک جسم، فقط یک مقیاس است، کوچک شدن یک مقیاس، نانو یک میلیاردم متر است به اندازه ای کوچک که دیده نمی شود اما باتاثیری بسیار بزرگ در زندگی انسان.
در مقیاس نانو خواص فیزیکی، شیمیایی وبیولوژیکی تک تک اتم ها، ملکول ها باخواص توده ماده متفاوت است، نانوذرات درچنین مقیاس و مشخصه های منحصر به فردی موجب پیدایش دستاوردهای نوینی درعلوم پزشکی و مهندسی می شوند.
به طورخلاصه نانو تکنولوژی به معنی انجام مهندسی مواد در ابعاد اتمی – ملکولی و ساخت موادی با خواص کاملا" متفاوت درابعاد نانو است. تعریف دیگر نانوتکنولوژی "با آرایش دادن ودستکاری اتم ها ساخت مواد مورد نظراست". نانومتر، (یک میلیاردم متر) به اندازه چیدن 5الی10 اتم درکنار یگدیگر است، مکعبی باابعاد 2.5 نانومتر تقریبا" 1000 اتم راشامل می شود. خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ماده تبدیل شده به ابعاد نانو نسبت به خواص آن در ابعاد ماکرویی کاملا" متفاوت است. نانو در ملکولهای ماده انرژی بالایی را ایجاد می کند به همین دلیل معجزه آسا نامیده می شود.

ahmad_r_nasri بازدید : 532 سه شنبه 11 آذر 1393 نظرات (0)
ahmad_r_nasri بازدید : 728 سه شنبه 11 آذر 1393 نظرات (0)
ثابت تعادل شیمیایی



 

چکیده: تمام فرآیندهای برگشت پذیر ، تمایل رسیدن به یک حالت تعادلی را دارند. برای یک واکنش برگشت پذیر ، حالت تعادل وقتی برقرار می‌شود که سرعت واکنش رفت برابر با سرعت برگشت باشد. در یک واکنش تعادلی ، از تقسیم ثابت سرعت واکنش رفت Kf بر ثابت واکنش برگشت ، Kr ، ثابت دیگری بدست می‌آید که ثابت تعادل شیمیایی ، K ، نامیده می‌شود.

ahmad_r_nasri بازدید : 840 سه شنبه 11 آذر 1393 نظرات (0)

اسید و باز

 

اسیدها موادی ترش مزه‌اند که خاصیت خورندگی دارند و شناساگرها را تغییر رنگ می‌دهند و بازها را خنثی می‌کنند. بازها موادی با مزه گس هستند که تلخ اند و حالتی مانند صابون در تماس با دست دارند، شناساگرها را تغییر رنگ می‌دهند و اسیدها را خنثی می‌کنند. همچنین اگر یک اسید و یک باز با هم واکنش بدهند تولید نمک و گاز هیدروژن می کنند.

 

ahmad_r_nasri بازدید : 753 سه شنبه 11 آذر 1393 نظرات (0)
  •  نوید حق مرادی (نویسنده اول) - کارشناسی ارشد - مهندسی مواد - دانشگاه تهران پردیس دانشکده های فنی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی
 

 

قسمت 1 :

الکتروشیمی و واکنش‌های اکسایش-کاهش

 
مقدمه
قوانین حاکم بر دانش الکتروشیمی و کاربرد آن ها در علوم مختلف، در طی سالیان متمادی مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است. علوم و فناوری نانو نیز از این قاعده مستثنی نیست. از فرآیندهای الکتروشیمیایی استفاده های گوناگونی در حوزه فناوری نانو می شود. ساخت و سنتز انواع مختلفی از نانومواد، ساخت ادوات مطالعه مواد نانومتری و مطالعه واکنش های الکتروشیمیایی در این مقیاس از آن جمله‌اند. یکی از موضوعات مهمی که در فناوری نانو به آن توجه خاصی می شود، روش-های تولید نانومواد و مواد نانوساختار است. محققین همواره در پی دستیابی به روش‌های تولید با کارایی بالاتر هستند که به تجهیزاتی با پیچیدگی کمتر نیاز داشته باشند و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشند. همچنین این روش‌ها باید توانایی ایجاد خواص مورد نظر را در ماده داشته باشند. در این خصوص روش‌های الکتروشیمی توانمندی‌های بسیار بالایی را از خود نشان داده‌اند. همچنین شناخت خواص مواد نانومتری از اهمیت بالایی در فناوری نانو برخوردار است. ساخت برخی ابزار مورد نیاز برای شناسایی خواص نانومواد به طور غیر مستقیم و بررسی خواص الکتروشیمیایی نانومواد به طور مستقیم به دانش و فناوری الکتروشیمی مرتبط است. در این مجموعه از مقالات ابتدا مفاهیم و اصول کلی دانش الکتروشیمی ارائه خواهد شد و در ادامه نمونه‌هایی از کاربردهای آن در فناوری نانو بیان می‌گردد. مثال‌هایی مانند ساخت انوع نانوسیم ها و نانومیله‌ها با استفاده از روش¬های الکتروشیمیایی، ساخت انواع سنسورها، ساخت پروب میکروسکوپ های SPM و ... از آن جمله‌اند. 
tak بازدید : 414 یکشنبه 09 آذر 1393 نظرات (0)

 

دبیرستان شهید نصیری

محمد مهدی یوسفی

استاد راهنما :اقای  سلامی

چهارم تجربی

موضوع:  نظریه برخورد


مقدمه

چون قوانین بقا در مکانیک کوانتومینیز معتبر هستند، لذا نتایجی که از استعمال آنها حاصل می‌شود که در مورد ذراتی با اندازه‌های اتمی و زیراتمی و کلان نیز معتبر است. در بیشتر مسائل برخورد ، ذرات برخورد کننده با سرعت ثابت حرکت می‌کنند و مدتی قبل از برخورد و بعد از آن تحت تأثیر هیچگونه نیرویی قرار نمی‌گیرند، در حالی که به هنگام برخورد ، تحت تأثیر نیروهایی هستند که بر یکدیگر وارد می‌کنند.

بنابراین از آنچه گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که برخورد را می‌توان با توجه به نوع و اندازه ذرات برخورد کننده مورد مطالعه قرار داد. به عنوان مثال ، در برخورد دو ذره با اندازه‌های بزرگ ، برخورد و تماس ذرات با یکدیگر کاملا اتفاق می‌افتد، در صورتی که در برخورد ذرات باردار اصلا تماسی بین ذرات صورت نمی‌گیرد، بلکه ذرات در اثر نیروهایی که به یکدیگر وارد می‌کنند، از کنار یکدیگر پراکنده می‌شوند. بنابراین ، در حالت کلی برخورد را می‌توان از دو دیدگاه مکانیک کلاسیکو مکانیک کوانتومی مورد مطالعه قرار داد.

 

 

 

amirhoseinbarbin بازدید : 458 پنجشنبه 06 آذر 1393 نظرات (0)

آب سخت

اميرحسين بربين

سال اول شهيد نصيري

 

آب سخت آبی است که حاوی نمک‌های معدنیاز قبیل ترکیبات کربنات‌های هیدروژنی، کلسیم، منیزیمو غیره‌است.

سختی آببر دو نوع است: دائمی و موقت.

سختی بطور عمده بر اساس دو فلز کلسیمو منیزیمسنجیده می‌شود. بطور کلی عوامل سختی کاتیون‌هامی‌باشند مانند آلومینیوم، آهن، منگنزو رویدر سختی آب شرکت می‌کنند ولی کلسیم و منیزیم به مقدار زیاد وجود دارد و کاتیون‌های دیگر یا وجود ندارند یا به مقدار خیلی کم هستند. سختی کل (TH) مجموع مقدار کلسیم (Ca) و منیزیم (Mg) می‌باشد. سختی دائم یا سختی غیرکربناتی (Noncarbonated Hardness) شامل سختی بدون نمک‌های بی کربناتی (مانند کلرور، سولفات و غیره) می‌باشد. سختی موقت یا سختی کربناتی (carbonated Hardness) شامل بی کربنات کلسیم و منیزیم است و از تفاوت سختی کل (TH) و سختی دائم بدست می‌آید.


 

abolfazl03 بازدید : 505 پنجشنبه 06 آذر 1393 نظرات (0)

نام:ابوالفضل حسین پور

دبیرستان:شهید نصیری

کلاس:03

همانطور که می دانید پیوند هیدروژنی یکی از قویترین پیوندهخای واندروالسی است که بین مولکولهایی که دارای هیدروزن متصل به یکی از اتمهای الکترونگاتیو اکسیژن، نیتروژن و فلوئور هستند، می تواند شکل بگیرد. به دلیل وجود پیوندهای جاذبه هیدروژنی قوی بین مولکولهای آب ، پیوستگی زیادی در تمام قسمت های آب از جمله مولکولهای سطح آب وجود دارد . به همین علت است کشش سطحی آب زیاد بوده بطوریکه یک پشه می تواند روی آب بنشیند یا موری می تواند به آرامی روی آب قدم بزند.

saeedr بازدید : 516 چهارشنبه 05 آذر 1393 نظرات (0)

سعید رفیع زاده

کلاس 06

دبیرستان نصیری

کی از فرض های بدیهی نظریه اتمی دالتون این است که هر یک از اتمهای یک عنصر از هر لحاظ (از جمله جرم) با اتمهای دیگر آن یکسان است. ولی در اوایل قرن بیستم معلوم شد که یک عنصر ممکن است شامل چند نوع اتم باشد که اختلاف آنها با یکدیگر در جرم اتمی است. فردریک سودی اصطلاح ایزوتوپ (از واژه یونانی به معنای هم مکان) را برای اتمهای یک عنصر که که از نظر جرم با یکدیگر تفاوت دارند پیشنهاد کرد. 

برای بررسی ایزوتوپها از طیف نگار جرمی استفاده می شود.دستگاههایی از این نوع ابتدا توسط فرانسیس استون (1919) و آرتور دمپستر (1918) با پیروی از اصول روشهایی که جی جی تامسون در 1912 ارائه کرده بود ساخته شد. اگر عنصری شامل چند نوع اتم با جرمهای متفاوت (ایزوتوپها ) باشد، این تفاوت در مقادیر یونهای مثبت حاصل از این اتمها پدیدار می گردد.طیف نگار جرمی یونها را بر حسب مقادیر نسبت بار به جرم ، از یکدیگر جدا می کند، و سبب می شود که یونهای مثبت متفاوت در محلهای مختلف روی یک صفحه عکاسی اثر کند. 
وقتی دستگاه کار می کند، اتمهای بخار ماده مورد مطالعه در معرض بمباران الکترونی قرار گرفته و به یونهای مثبت تبدیل می شوند.این یونها بر اثر عبور از یکمیدان الکتریکی ، به قدرت چندین هزار ولت ، شتاب پیدا می کنند. اگر ولتاژ این میدان ثابت نگه داشته شود، تمام یونهایی که مقدار بار به جرم مساوی دارند، با سرعت مساوی وارد یک میدان مغناطیسی می شوند. این سرعت، مقدار بار به جرم و شدت میدا مغناطیسی، شعاع مسیر یون را در میدان مغناطیسی تعیین می کند. 

تعداد صفحات : 51

درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 114
  • آی پی دیروز : 172
  • بازدید امروز : 232
  • باردید دیروز : 263
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 2,525
  • بازدید ماه : 1,468
  • بازدید سال : 48,879
  • بازدید کلی : 1,541,507
  • کدهای اختصاصی