loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
mahdi76 بازدید : 550 چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

وانادیوم عنصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن v و عدد اتمی آن 23 میباشد. وانادیوم یک عنصر کمیاب نرم و هادی میباشد که به صورت ترکیبی با کانیهای خاصی یافت شده و برای تولید آلیاژهایی بکار گرفته میشود.

mahdi76 بازدید : 355 دوشنبه 18 آذر 1392 نظرات (0)

 

مهدی مشتاقی

رجایی1

دوم تجربی

 

غنی سازی


اورانيوم طبيعي اصولا شامل مخلوطي از دو ايزوتوپ (نوع اتمي) از اورانيوم است. تنها 7/0 درصد از اورانيوم طبيعي، شكاف پذير و يا داراي قابليت شكاف پذيري است كه با شكافته شدن در راكتورهاي هسته اي انرژي توليد مي كنند. ايزوتوپ اورانيوم شكاف پذير، اورانيوم نوع 235 (u-235) است و پس مانده آن اورانيوم 238 (u-238) است.

در بيشتر انواع راكتورهاي معمولي هسته اي به اورانيوم 235 (u-235 كه اورانيوم با غلظت بيش از حد طبيعي است) نياز دارند. عمليات غني سازي، غلظت اورانيوم را بيشتر مي كند. عموماً بين 5/3 تا 5 درصد اورانيوم 235 با بيرون آوردن 8 درصد از اورانيوم 238. اين عمل با جداسازي گازي هگزافلوريد اورانيوم در دو جريان انجام مي گيرد. يكي به اندازه لازم غني سازي مي شود و اورانيوم غني شده ضعيف ناميده مي شود و ديگري به اورانيوم 235 منتهي مي شود كه به پس مانده معروف است.

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 609 سه شنبه 22 اسفند 1391 نظرات (0)

به نام خدا

قابل توجه دانش آموزان سوم ریاضی دبیرستان شهید رجایی

فایل های زیر جزوه کامل شیمی 3 به همراه نمونه سوال تشریحی ونمونه سوال

تستی را با رمز کلاس دانلود نمایید.

                                                                            با آرزوی موفقیت شما

دانلود بخش اول شیمی 3

دانلود بخش دوم شیمی 3

دانلود بخش سوم شیمی 3

دانلود سوالات تشریحی شیمی 3

دانلود سوالات تستی شیمی 3

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 833 دوشنبه 07 اسفند 1391 نظرات (0)

وزارت آموزش و پرورش در یک اطلاعیه روز و تاریخ امتحانات مقطع دبیرستان را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است که امتحانات از 25 اردیبهشت شروع می شود و قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92 هم به پایان می رسد.

برنامه امتحانی سال سوم رشته های نظری

امتحانات سال سوم رشته های نظری بزرگسالان و داوطلبان آزاد از 25 اردیبهشت آغاز می شود و تمام امتحانات در ساعت 8 صبح برگزار می شود.

روز و تاریخ امتحان ریاضی فیزیک علوم تجربی ادبیات و علوم انسانی علوم و معارف اسلامی
چهارشنبه 1392.2.25 قرآن و تعلیمات دینی -دین وزندگی  قرآن و تعلیمات دینی -دین وزندگی قرآن و تعلیمات دینی -دین وزندگی قرآن و تعلیمات دینی -دین وزندگی

شنبه

1392.2.28

حسابان زیست شناسی 2 و آزمایشگاه فلسفه و منطق فلسفه و منطق

دوشنبه

1392.2.30

ادبیات فارسی3 ادبیات فارسی3 ادبیات فارسی تخصصی ادبیات فارسی تخصصی

چهار شنبه

1392.3.1

جبر و احتمال زمین شناسی جغرافیا 2 اخلاق 2

شنبه

1392.3.4

فیزیک 3 و آزمایشگاه فیزیک 3 و آزمایشگاه تاریخ ایران و جهان 2 تاریخ اسلام2
دوشنبه1392.3.6 زبان خارجی 3 زبان خارجی 3 زبان خارجی 3

زبان خارجی 3

 

چهارشنبه

1392.3.8

شیمی 3 و آزمایشگاه شیمی 3 و آزمابشگاه جامعه شناسی 2 جامعه شناسی 2

شنبه

1392.3.11

هندسه 2 ریاضی 3 ریاضی ریاضی

دوشنبه1392.3.13

 

زبان فارسی 3 زبان فارسی 3 زبان فارسی تخصصی زبان فارسی تخصصی
شنبه 1392.3.18 عربی 3 عربی 3 عربی 3

عربی3 

 

دوشنبه

1392.3.20

- - آرایه های ادبی تفسیر و علوم قرآنی

 

برنامه امتحانی پیش دانشگاهی

امتحانات دوره پیش دانشگاهی از روز 25 اردیبهشت شروع می شود و تمام امتحانات ساعت 10 و نیم خواهد بود.

روز و تاریخ امتحان علوم ریاضی علوم تجربی علوم انسانی علوم و معارف اسلامی هنر

چهارشنبه

1392.2.25

معارف اسلامی معارف اسلامی معارف اسلامی معارف اسلامی معارف اسلامی

شنبه

1392.2.28

حساب و دیفرانسیل و انتگرال زیست شناسی عربی ادبیات عرب سیر هنر در تاریخ

دوشنبه

1392.2.30

زبان فارسی زبان فارسی زبان فارسی زبان فارسی زبان فارسی

چهارشنبه

1392.3.1

فبزیک فیزیک ادبیات فارسی فقه و اصول آشنایی با میراث فرهنگی ایران

 

kameka بازدید : 587 پنجشنبه 21 دی 1391 نظرات (0)

مبدل های کاتالیزوری چگونه کار می کنند؟

معرفی مبدل های کتالیزوری

 در آمریکا میلیون ها خودرو در حال حرکت اند، و هرکدام منبع آلودگی بالقوه می باشند. به خصوص در شهرهای بزرگ، این میزان آلودگی که از جمع خودروها تولید می گردد، می تواند مشکلاتی بس عظیم به وجود آورد.

  برای حل مشکلاتی از این دست، شهرها و ایالات و دولت فدرال، قوانین هوای-پاک ایجاد می کنند؛ و بسیاری از قوانین، وعظ گردیده اند تا میزان آلودگی تولیدی توسط خودروها را محدود سازند. به منظور هماهنگی با این قوانین، خودروسازان اصلاحات بسیاری را بر روی موتور و سیستم سوخت رسانی اعمال کرده اند. برای کمک به کاهش آلودگی های خروجی، قطعه جالبی به نام مبدل کاتالیزوری طراحی کردند، که در سر راه گاز خروجی قرار گرفته و مقدار زیادی از آلودگی می کاهد.

 در این مقاله، شما فرا خواهید گرفت که موتور یک خودرو چه آلاینده هایی را تولید کرده و علت تولید آنها چیست؛ و اینکه مبدل کاتالیزوری چگونه از پس این آلاینده ها برمی آید. مبدل های کاتالیزوری به صورت شگفت آوری قطعات ساده ای می باشند، بنابراین دیدن اینکه چه تاثیر بزرگی می گذارند، غیر قابل باور است!

آلاینده هایی که موتور خودرو تولید می کند

 به منظور کاهش آلودگی خروجی، موتور خودروهای نوین به طور دقیقی میزان سوخت مصرفی را کنترل می نمایند. آنها سعی می کنند تا نسبت هوا به سوخت را در نقطه محاسبه میزان عناصر (اِستوکیومتریک) نگاه دارند، و آن همان نسبت محاسبه شده ی ایده آل هوا به سوخت باشد. از دیدگاه نظری، در این نسبت، همه سوخت با استفاده از تمامی اکسیژن موجود در هوا می سوزد. برای بنزین، نسبت محاسبه میزان عناصر در حدود 14.7 به 1 می باشد، بدان معنی که برای هر پوند بنزین (حدود 450 گرم)، 14.7 پوند هوا (حدود 6.668 کیلوگرم) سوزانده خواهد شد. در عمل و در هنگام رانندگی، ترکیب سوخت با نسبت ایده آل دارای مقداری تفاوت می باشد. گاهی اوقات ترکیب رقیق(نسبت هوا به سوخت بیشتر از 14.7) و گاهی اوقات غنی (نسبت هوا به سوخت کمتر از 14.7) می شود.

 مهم ترین خروجی های موتور خودرو از این قرار است:

 گاز نیتروژن 78 درصد هوا را نیتروژن تشکیل می دهد، و میزان زیادی از این گاز به داخل موتور راه پیدا می کند.

  • دی اکسید کربن (CO2) – این گاز یک محصول عمل احتراق می باشد. کربن سوخت با اکسیژن  هوا ترکیب می شود.
  • بخار آب (H2O) – این هم یک محصول دیگر عمل احتراق می باشد. هیدروژن سوخت با اکسیژن هوا ترکیب می شود.

خروجی ها اکثراً بی ضرر می باشند (هر چند اعتقاد بر این است که دی اکسید کربن به روند گرمایش جهانی کمک می نماید). حال به این دلیل که روند احتراق هیچ گاه کامل نیست، نوع دیگری از خروجی ها با مقدار کمتر و ضرر بیشتر در موتور خودرو تولید می گردد:

  • مونواکسید کربن (CO) – گاز سمی بدون رنگ و بو.
  • هیدروکربن ها یا ترکیبات آلی فرّار (VOCs) – اغلب از سوختی که نسوخته و بخار شده به وجود می آید.

نور خورشید این ترکیبات را می شکند تا اکسیدان ها را تشکیل دهند، که با اکسید نیتروژن واکنش داده و اوزون سطح پایه (O3) را ایجاد می کند و آن جزء اصلی دود و بخار می باشد.

  • اکسید نیتروژن (NO و NO2، همراه هم NOx خطاب می شوند) – دود و باران اسیدی را سبب شده و باعث ایجاد سوزش در ترشحات مخاطی انسان می گردد.

 این سه و بعضی دیگر، موادی هستند که مبدل های کاتالیزوری، برای کاهش آنها طراحی گردیده اند.

 

مبدل های کاتالیزوری چگونه آلودگی را کاهش می دهند 

 اکثر خودروهای نوین مجهز به مبدل های کاتالیزوری سه-وجهی می باشند. "سه-وجهی" به سه گاز خروجی تحت کنترل، که وسیله در تلاش برای کاهش شان می باشد، بر می گردد – مونواکسید کربن، VOCs و مولکول های NOx. مبدل از دو نوع کاتالیزور (واکنش یار) متفاوت استفاده می کند، یک کاتالیزور کاهش و یک کاتالیزور اکسیدگر. هر دو نوع شامل یک ساختار سرامیکی می باشند که با یک کاتالیزور فلزی پوشیده شده، معمولاً پلاتینیوم، رُدییُم و یا پالادیوم. هدف، ایجاد یک ساختار است که بیشترین سطح پوشش کاتالیزور را روی گاز خروجی اعمال کند، همچنین در عین حال، میزان به کارگیری کاتالیزور را به حداقل برساند (این مواد بسیار گران قیمت می باشند). دو نوع ساختار اصلی برای مبدل های کاتالیزوری وجود دارد – بافت لانه زنبوری و مهره های سرامیکی. اکثر خودروهای امروزی از ساختار لانه زنبوری بهره می برند.

 

 کاتالیزور کاهش

 اولین مرحله مبدل کاتالیزوری، کاتالیزور کاهش می باشد. این کاتالیزور با استفاده از پلاتینیوم و رُدییُم به کاهش خروجی های NOx کمک می نماید. هنگامی که یک مولکول NO و یا NO2 با کاتالیزور برخورد می کند، کاتالیزور، اتم نیتروژن را از مولکول جدا کرده و به آن می چسبد و از آن طرف اکسیژن در قالب O2 آزاد می گردد. اتم های نیتروژن با دیگر اتم های نیتروژنی که به کاتالیزور چسبیده اند، پیوند خورده و N2 را تشکیل می دهند. برای مثال:

 

NO2 => N2 + O2 or 2NO2 => N2 + 2O2

کاتالیزور اکسیدگر

 دومین مرحله مبدل کاتالیزوری، کاتالیزور اکسیدگر می باشد. این کاتالیزور با سوزاندن (اکسیده کردن) هیدروکربن های نسوخته و مونواکسید کربن بر روی یک کاتالیزور پلاتینیوم و پالادیوم، از مقدار آنها می کاهد. این کاتالیزور، به واکنش CO و هیدروکربن ها با باقیمانده اکسیژن موجود در گاز خروجی، یاری می رساند. برای مثال:

 

 

 2CO + O2 => 2CO2

 اما این اکسیژن از کجا می آید؟

  سیستم کنترل

 سومین مرحله، سیستم کنترلی است که گاز خروجی را بررسی کرده و با استفاده از اطلاعات به دست آمده، سیستم تزریق سوخت را کنترل می نماید. یک حسگر اکسیژن درست قبل از مبدل وجود دارد، بدان معنی که حسگر نسبت به مبدل، به موتور نزدیک تر است. این حسگر به کامپیوتر ِ موتور، میزان اکسیژن موجود در گاز خروجی را گزارش می دهد. کامپیوتر موتور می تواند میزان اکسیژن در گاز خروجی را با تنظیم نسبت هوا-به-سوخت، کم یا زیاد کند. این طرح ِ کنترل، به کامپیوتر موتور این امکان را می دهد تا از فعالیت موتور در نزدیک ترین حالت، به نقطه محاسبه میزان عناصر، اطمیان حاصل کرده؛ و همچنین میزان اکسیژن را به اندازه کافی برای سوزاندن هیدروکربن ها و co به منظور تولید کاتالیزور اکسیدگر، فراهم می سازد.

راه های دیگر کاهش آلودگی

 مبدل کاتالیزوری نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی ایفا می کند، اما در واقع برای بهتر شدن، هنوز جای کار دارد. یکی از بزرگترین نواقصش این است که مبدل، تنها در دمای بالا کارایی دارد. هنگامی که شما خودروی خود را پس از مدتی روشن کنید و موتور سرد باشد، مبدل کاتالیزوری برای کاهش آلودگی گاز خروجی، تقریباً هیچ کاری انجام نمی دهد.

 یک راه حل ساده برای این مشکل، نزدیک تر کردن مبدل به موتور خودرو می باشد. بدین شرح که گازهای خروجی داغ تری به مبدل رسیده و آن را زودتر گرم می سازد؛ اما این مسئله به علت تحمیل دماهای بسیار بالا به مبدل، ممکن است که از عمر مفید آن بکاهد. اکثر خودروسازان، مبدل را زیر جایگاه سرنشین جلو قرار می دهند تا به میزانی که به آن آسیب نرسد از موتور فاصله داشته باشد و گازهایی با دمایی پایین تر به آن برسند.

 از پیش گرم کردن (قبل از روشن شدن موتور) مبدل کاتالیزوری، یک راه خوب برای کاهش آلاینده های خروجی می باشد. آسان ترین راه برای از پیش گرم کردن مبدل، استفاده از وسایل گرمایش الکتریکی می باشد. متاسفانه سیستم های الکتریکی 12 ولت موجود بر روی اکثر خودروها، انرژی و قدرت کافی را فراهم نمی آورند تا بتوان به سرعت، مبدل ها را گرم نمود. اکثر مردم حاضر نیستند قبل از روشن نمودن خودرویشان چندین دقیقه صبر نمایند تا مبدل کاتالیزوری گرم شود. خودروهای هیبریدی که دارای بسته های باطری بزرگ و با ولتاژ بالا هستند، می توانند قدرت لازم برای گرم نمودن مبدل کاتالیزوری، با سرعت زیاد فراهم نمایند.

alex بازدید : 727 سه شنبه 12 دی 1391 نظرات (0)

ظرفيت گرمايي

مقدار گرمایی که لازم است تا دمای یک جسم را به اندازه یک درجه افزایش دهد، به عنوان ظرفیت گرمایی تعریف می‌شود که آن را با حرف C نشان می‌دهند. ظرفیت گرمایی ، ترجمه واژه لاتین Heat Conductivity می‌باشد.

مقدمه

"ژول" با آزمایش نشان داد که هرگاه مقدار معینی


از انرژی مکانیکی به گرما تبدیل شود، مقدار گرمای حاصل همیشه یکسان است. بنابراین هم‌ارزی گرما و کار مکانیکی به‌ عنوان دو شکل انرژی ، کاملا محرز است. "هلمهولتز"
اولین کسی بود که بوضوح بیان کرد که نه‌تنها گرما و انرژی مکانیکی ، بلکه تمام شکلهای انرژی هم‌ارزند و مقدار معینی از یک شکل انرژی از بین نمی‌رود،مگر آنکه همان مقدار در یکی از شکلهای دیگر انرژی ظاهر شود. بنابراین گرما صورتی از انرژی است

حال اگر چنانچه بخواهیم دمای جسمی را به اندازه واحد افزایش دهیم، در این صورت بسته به نوع جسم ، این مقدار گرما متفاوت خواهد بود. کلمه ظرفیت در ظرفیت گرمایی بویژه گمراه کننده است، چون عبارت مقدار گرمایی را که یک جسم می‌تواند نگه دارد، به یاد می‌آورد که اساسا بی‌معنا است


اصولا می‌توان ظرفیت گرمایی را به‌عنوان یک ثابت تناسب در نظر گرفت، یعنی مقدار گرمای داده شده به یک جسم با تغییر دمای آن جسم متناسب است و با ضرب کردن ظرفیت گرمایی در طرف دوم این رابطه ، رابطه تناسبی به یک تساوی تبدیل می‌شود، یعنی نسبت مقدار انرژی گرمایی که به یک جسم داده می‌شود، بر افزایش دمای متناظر با آن() را ظرفیت گرمایی آن جسم می‌گویند


مقایسه ظرفیت گرمایی ویژهمس  (Copper) و آلومینیوم (Aluminium)


ظرفیت گرمایی ویژه

ظرفیت گرمایی واحدجرمیک جسم راظرفیت گرمایی ویژه آن جسم می‌گویند. ظرفیت گرمایی ویژه ، مشخصه ماده‌ایست کهجسم را تشکیل  داده است. در مورد یک سکه از ظرفیت گرمایی صحبت می‌کنیم، ولی درمورد ماده  تشکیل دهنده آن یعنی مس ، گفتگو از ظرفیت گرمایی ویژهمناسبت ندارد. ظرفیت گرمایی یک جسم و ظرفیت  گرمایی ویژه یک ماده ، هیچکدام ثابتنیستند و به محل بازده دمایی بستگی  دارند.

مشخصات ظرفیت گرمایی

ظرفیت ، یکمقدار عددی است که واحد آن بر اساس تعریف واحد گرما و واحد دما بیان می‌شود. معمولاگرما را برحسبکالری
بیان می‌کنند وکالری طبق تعریف مقدار گرمایی است که باید به یک گرم آب
داده شود تا دمای آن رابه اندازه یک درجه سانتی‌گراد بالا ببرد. بر این
اساس مقدار گرمای لازم برایافزایش دمای یک کیلوگرم آب به اندازه یک درجه
سانتی‌گراد ، کیلوکالری نامیده می‌شود.

دما رانیز برحسب واحد کلوین بیان می‌کنند، البته دما را برحسب درجه سانتی‌گراد نیزمی‌توان بیان کرد. لذا واحد ظرفیت گرماییخواهد بود.

ظرفیت گرمایی مولی جامدات

یک مول از هر ماده ، مقداری از آن ماده است که شامل تعدادمعینی از موجودات بنیادی ، یعنیعدد آووگادرو  ‌باشد. این عدد ، حاصل اینتعریف است که یک مول از اتمهایکربن  (ایزوتوپ کربن 12) دقیقا 12گرم جرمدارد. در سال 1198- 1819، "دولون" و "پتی" خاطر نشان کردند که ظرفیت گرمایی مولی تمامعناصر ، به استثنای چند مورد ، مقادیری در حدوددارند. ظرفیت گرمایی مولی از ضرب کردن گرمای ویژه در وزن مولکولی بدستمی‌آید.

در عمل ظرفیتهای گرمایی مولی با دما تغییر می‌کنند، یعنیوقتی که دما به  طرف صفر کلوین میل می‌کند، آنها به صفر و وقتی که دما بهبی‌نهایت میل  می‌کند، آنها به مقدار دولون _ پتی نزدیک می‌شوند. چون به نظر  می‌رسد که در تعیین گرمای لازم برایافزایش دمای یک جسم به مقدار معین ،  تعداد مولکولها اهمیت داشته باشد و نه نوعآنها ، لذا می‌توان انتظار داشت  که ظرفیت‌های گرمایی مولی مواد مختلف تقریبا بهنحو یکسانی با دما تغییر ‌کنند.

 

alex بازدید : 741 سه شنبه 28 آذر 1391 نظرات (0)

استوکیومتری


فرمول شیمیایی مواد

اگر ماده مرکب ازمولکولها ساخته شده باشد، فرمول مولکولی ، عده دقیق هر نوعاتم موجود در یک مولکول را بدست می‌دهد. اگر ماده مرکب از یونها ساخته شده باشد، فرمول با استفاده از ساده‌ترین نسبت عدد صحیح یونهای موجود در یک بلور ماده مرکب نوشته می‌شود. بعضی از عناصر و مواد نیز وجود دارند که نه مولکولی‌اند و نه یونی هستند؛ مثلا در الماس ، تعداد زیادی اتمهای کربندر یک الگوی بلوریسه‌ بعدی ، با شبکه ای ازپیوندهایمشابهبا پیوندهایی که در مولکولها یافت می‌شوند، به هم متصل شده‌اند و همچنینفلزات، ساختارهایی دارند کهدر آنها تعداد زیادی اتم با پیوندهایی به نام پیوندهای فلزی به هم متصل شده‌اند.

 

 

اصول استوکیومتری

اصول استوکیومتری درباره واکنشهای شیمیایی از معادلاتشیمیایی واکنشها استخراج می‌شوند. معادلات شیمیایی نماینگر واکنشهای شیمیایی هستندبا نمادها و فرمولهای عناصر و مواد مرکبی که در این واکنشها در گیرند. تفسیراستوکیومتری یک معادله شیمیایی بر مبنای مول استوار است.

 

 

مول

یک مول از یک عنصر شامل عدد آووگادرو اتم از آن عنصر است و جرمی باوزن اتمی آن عنصر بر حسب گرم دارد و مقدار عدد آووگادرو عبارت از:6,02 * 1023
یک مول از یک ماده مرکب شامل عدد آووگادرو و واحد فرمولی از آنماده مرکب است و جرمی برابر با وزن فرمولی ( یا اگر ماده مرکب مولکولی است، برابربا وزن مولکولی ) آن ماده مرکب بر حسب گرم دارد. با تفسیر فرمولهای مرکب بر حسب مول، ترکیب درصد مواد مرکب را می‌توان بدست آورد و دیگر مسائل استوکیومتری را حل کرد.

 

 

ترکیب درصد مواد مرکب

ترکیب درصد یک ماده مرکب از روی فرمول آن ماده مرکببه‌آسانی محاسبه می‌شود. زیروندهای فرمول ، عده مولهای هر عنصر در یک مول ماده مرکبرا بدست می‌دهد. از این اطلاعات و از وزنهای اتمی عناصر ، می‌توانیم عده گرمهای هرعنصر موجود در یک مول ماده مرکب را بدست آوریم. درصد یک عنصر معین ، 100 برابر جرمآن عنصر تقسیم بر جرم مول ماده مرکب است. ترکیب درصد یک ماده مرکب در بسیاری مواقعبوسیله تجزیه شیمیایی معین می‌شود. سپس این داده‌ها می‌تواند برای یافتن فرمولتجربی یک ماده مرکب بکار آید.

 

فرمول تجربی و فرمول مولکولی

اگر ترکیب درصد یک ماده مرکب با آزمایش معینشود، یعنی تجزیه شیمیایی ، نسبتهای جرمی عناصری که یک ماده را می‌سازند، بدست دهد،فرمول تجربی یک ماده مرکب بدست می‌آید. فرمول تجربی ، نسبتهای اتمی یک ماده مرکب ،یعنی تعداد نسبی اتمهای گوناگونی که آن ماده مرکب را می‌سازند، مشخصمی‌کند.

فرمول مولکولی ، ترکیب اتمی واقعی مولکول را بدست می‌دهد و می‌توانآنرا با استفاده از فرمول تجربی بدست آورد، در صورتی که وزن مولکولی ماده مرکبمعلوم باشد. برای مثال ، فرمول مولکولیهیدروژنپراکسید،H2O2، نشان می‌دهد که دو اتمهیدروژنو دو اتماکسیژندریک مولکول هیدروژن پراکسید وجود دارد. اما فرمول تجربی آن ، ساده‌ترین نسبت عددصحیح یعنیHOمی باشد و برای بعضی از مواد مرکب مولکولی ، فرمولهای مولکولیو تجربی یکسان‌اند نمونه‌هایی از این مواد عبارتند از: H2O -H2SO4 - CO2 - NH3 .
زیروندهای این فرمولها را نمی‌توان به هیچ نسبت ساده‌تری کاهش داد، امابرای بسیاری از مواد مرکب مولکولی فرمولهای مولکولی و تجربی متفاوت‌اند.

 

وزن مولکولی

وزن فرمولی یک ماده خالص ، مجموع وزنهای اتمی همه اتمهایموجود در فرمول آن ماده است. اگر فرمول مورد نظر ، مربوط به یک ماده مولکولی وبنابراین یک فرمول مولکولی باشد، وزن فرمولی مربوط به آن نیز ، وزن مولکولی نامیدهمی‌شود. وزن مولکولی مجموع وزنهای اتمی ، اتمهایی است که یک مولکول را می‌سازند،بنابراین وزن فرمولی H2O ، وزن مولکولی این ماده نیز هست.

 

معادلات شیمیایی

یک معادله شیمیایی را با استفاده از فرمولهای درست واکنشدهنده‌ها و محصول‌ها می‌نویسیم و با ضرایبی که عده واحدهای فرمولی را مشخص می‌کند،موازنه می‌کنیم. اگر پیش از یک فرمو.ل ضریبی نباشد، به منزله آن است که ضریب آنفرمول 1 است. ضرایب یک معادله شیمیایی موازنه شده برای بدست آوردن نسبت مولی میانهر دو ماده که در معادله نشان داده شده است، بکار می‌آید. این نسبتهای مولی ، اساسمحاسبات استوکیومتری است. با استفاده از این نسبتها می‌توان کمیت نظری یک واکنشدهنده لازم برای واکنش و همچنین کمیت محصول بدست آمده را محاسبه کرد.

 

استوکیومتری واکنشها در محلول

بسیاری از واکنشها در محلول انجام می‌شوند. محاسبات استوکیومتری برای این گونه واکنشها بر مبنای حجمهای محلولهای بکار رفته وغلظت این محلولها صورت می گیرد. غلظت این محلول ‌، مقدار ماده حل شده در مقدارمعینی حلال ، یا مقدار ماده حل شده موجود در مقدار معینی از محلول است. چند روشبرای بیان غلظت محلولها بکار می‌رود؛ (مانند نرمالیته ، مولاریته ، مولالیته). مولاریته معمول‌ترین روشی است که برای مطالعه واکنشهای استوکیومتری انجام شده درمحلولها بکار می‌رود و مولاریته M یک محلول ، عده مولهای ماده حل شده در یک لیترمحلول است، یعنی یک محلول M3 شامل 3 مول ماده حل شده در1لیترمحلول است.

 

استوکیومتری و حجم گازها

مسائل استوکیومتری را می‌توان بر اساسی حجمگازهای در گیر در یک واکنش شیمیایی بنا نهاد. از قانون ترکیب حجمی گیلوساک برای حلمسائل مربوط به حجم دو گاز استفاده می‌شود. برخی مسائل ، به رابطه بین حجم یک گاز وجرم یک ماده دیگر مربوط می‌شود. طبق معمول ، کلید حل این مسائل ، مول است.

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 891 سه شنبه 28 آذر 1391 نظرات (0)

همان طور كه می ‏دانید دادن گرما به جسم باعث افزایش دمای آن می ‏شود اما سؤال این است كه:

افزایش دما چه رابطه ‏ای با مقدار گرمای داده شده دارد؟

یا میزان افزایش دما به چه عواملی بستگی دارد؟

اجازه دهید سؤال فوق را به شكل دیگری مطرح كنیم:

   1ـ ظرف آبی را روی اجاق گاز روشن قرار دهید. آیا زمان لازم برای رساندن دمای آب از30 درجه به 40 درجه با زمان لازم برای رساندن دمای آب از  30 درجه به 90 درجه یكسان است؟

 

2ـ آیا زمان لازم برای به جوش آوردن یك لیوان آب توسط یك اجاق گاز با زمان لازم برای جوش آوردن یك پارچ آب یكسان است؟

 

   3ـ آیا زمان لازم برای رساندن دمای یك كیلوگرم آب از 30 به 40 با زمان لازم برای رساندن دمای یك كیلوگرم روغن یا یك كیلوگرم آهن از 30 به 40 یكی است؟
 

با یك بررسی ساده می ‏توان دید كه زمان های گفته شده در تمام موارد بالا یكسان نخواهد بود.

با توجّه به اینكه توان حرارتی (مقدار گرمای تولید شده در واحد زمان) اجاق گاز یا گرمكن برقی تغییر قابل توجّهی نمی كند، با برابر نبودن زمان های مثال های فوق می ‏توان نتیجه گرفت كه گرمای مصرف شده در موارد بالا (برای تغییرات گفته شده) یكسان نیست. بنابراین می ‏توان گفت:

   1- گرمای مورد نیاز برای افزایش دمای یك جسم به میزان افزایش دما جسم بستگی دارد.

   2- گرمای مورد نیاز برای افزایش دمای یك جسم به مقدار جرم آن بستگی دارد.

   3- گرمای مورد نیاز برای افزایش دما یك جسم به جنس جسم نیز بستگی دارد.

 
به نظر شما چگونه می ‏توان رابطه بین گرما (Q) با جرم (m)، دما (q) و جنس را به دست آورد؟

معمولاً اثر جنس را در روابط فیزیكی به صورت یك ضریب ثابت نشان می‏ دهند. بنابراین می ‏بایست رابطه را بین گرما (Q)، جرم (m) و دما (q) بیابیم برای این منظور یك كمیت را ثابت نگه می ‏داریم و رابطه را بین دو كمیت دیگر پیدا می ‏كنیم و در نهایت اثر كمیت سوّم را نیز به رابطه اضافه كنیم. به آزمایش های زیر توجّه كنید.

آزمایش کنید.

در این آزمایش در صدد به دست آوردن رابطه بین گرما (Q) و دما (q) هستیم، بنابراین جرم (m) را ثابت نگه می ‏داریم.

مقداری آب را در ظرفی ریخته و روی اجاق گاز یا گرمكن برقی قرار دهید. یك دماسنج درون آب قرار داده و اجاق گاز یا گرمكن برقی را روشن كنید. وقتی دمای آب به 35 رسید زمان سنج را بكار اندازید و به ازای هر 5 افزایش دما، زمان را یادداشت كنید.



نمودار زمان بر حسب  دما را رسم كنید تا بتوانید داده ‏ها را بهتر تجزیه و تحلیل كنید. با توجّه به نمودار چه نتیجه‏ای می‏ توان گرفت؟

اگر از آزمایش (نمودار) بالا بتوان نتیجه گرفت كه افزایش دما با زمان متناسب است، آیا می ‏توان این نتیجه را هم گرفت كه گرما افزایش دما با (Q) متناسب است؟

آزمایش کنید.

در این آزمایش رابطه بین گرما (Q) و جرم (m) را به دست می ‏آوریم. در این حالت، تغییر دما را ثابت نگه می ‏داریم.

یك لیوان آب را داخل ظرفی ریخته و ظرف را روی اجاق گاز یا گرمكن برقی قرار دهید. سپس دماسنجی در آب قرار داده و زمان لازم برای افزایش دمای آب از 40 به 50 را اندازه بگیرید.

 حال همین كار را برای دو لیوان، سه لیوان،... ده لیوان آب تكرار كنید.

نمودار زمان بر حسب تعداد لیوان ها را رسم كنید. با توجّه به نمودار چه نتیجه‏ ای می ‏توان گرفت؟

(دقت كنید كه تعداد لیوان ها نماینده جرم و زمان نماینده گرما است.)

 

برای اینكه آزمایش ‏های بالا دقیق ‏تر انجام شود بایستی ظرف آب عایق بندی شود تا اتلاف گرما نداشته باشیم. بهتر است برای گرم كردن آب از یك مقاومت الكتریكی یا المنت برقی استفاده شود تا بتوانیم گرمای داده شده به آب را محاسبه كنیم.



 در مدل سازی زیر این موارد رعایت شده است.

 بنابراین با توجّه به موارد گفته شده و آزمایش ‏ها خواهیم داشت:


 
در این رابطه c ضریب تناسب است كه بستگی به جنس جسم دارد و به آن ظرفیت گرمایی ویژه گفته می ‏شود.

ظرفیت گرمایی ویژه یك جسم مقدار گرمایی است كه دمای واحد جرم جسم را یك درجه سلسیوس افزایش دهد.

اما مقدار ظرفیت گرمایی ویژه (c) یك جسم چگونه به دست می‏آید؟

مقدار گرمایی (Q) كه باعث می‏شود دمای جسمی به جرم (m) به اندازه معینی افزایش یابدرا اندازه گرفته و با استفاده از رابطه می‏توان مقدار c را به دست آورد.

 به عنوان مثال آزمایش نشان می ‏دهد كه اگر 4200j گرما به یك لیتر آب با دمای5/15 درجه سانتیگراد داده شود، دمای آب به 5/16 درجه سانتیگراد می ‏رسد بنابراین داریم:

 

البته در دماهای دیگر ظرفیت گرمایی ویژه آب كمی متفاوت است ولی در مسائلی كه در پیش رو داریم آنرا ثابت و برابر4200 فرض می‏كنیم.

در جدول زیر ظرفیت گرمایی چند جسم بر حسب  آمده است.

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 6130 دوشنبه 01 آبان 1391 نظرات (6)

مجموعه سوالات هماهنگ کشوری شیمی 3 از سال 84 تا سال 91 به تفکیک بخش ها به همراه

پاسخ تشریحی که توسط همکار گرامی ، آقای حامید عزیزی دبیر شیمی نقده تهیه شده است.

با تشکر از زحمات این همکار

*دانلود سوالات بخش اول شیمی 3 + پاسخ *

*دانلود سوالات بخش دوم شیمی 3 + پاسخ *

*دانلود سوالات بخش سوم شیمی 3 + پاسخ *

*دانلود سوالات ترکیبی سه بخش شیمی 3 + پاسخ *

منبع : شیمی یزد

 

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 8066 دوشنبه 01 آبان 1391 نظرات (2)

مجموعه سوالات دسته بندی شده و موضوعی امتحانات نهایی کشوری شیمی 3

از دی 82 تا شهریور 91 که توسط همکار گرامی ، علی رضا تمدنی گردآوری شده

است . با تشکر از زحمات ایشان

لینک دانلود Download

منبع : شیمی یزد

درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 80
  • آی پی دیروز : 172
  • بازدید امروز : 132
  • باردید دیروز : 263
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 2,425
  • بازدید ماه : 1,368
  • بازدید سال : 48,779
  • بازدید کلی : 1,541,407
  • کدهای اختصاصی