loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
ahmad بازدید : 561 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

تهیه کننده:امیر احمدی،دبیرستان شهید نصیری،کلاس 05

هیچ میدونید عدد اکتنان بنزین چیه؟ 

تاخالا فکر کردین بنزین سوپر چه فرقی با بنزین معمولی داره؟ 

چرا گرون تره؟ 

آیا ههههر وسیله ای حتی پیکان۴۸  یا ژیان هم با بنزین سوپر بهتر کار میکنه؟ 

ahmad بازدید : 425 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

تهیه کننده:امیر احمدی

کلاس:05دبیرستان شهید نصیری

تاریخچه

اقوام متمدن دوران باستان، به‌ویژه سومری‌ها، آشوری‌ها و بابلی‌ها، در حدود چهارهزار و پانصدسال پیش در سرزمین بین‌النهرین (عراق امروزی) با برخی از مواد نفتی که از دریاچه قیر به‌دست می‌آمد، آشنایی داشتند. آنان از خود قیر به‌عنوان مادهٔ غیرقابل نفوذ برای عایق‌کاری استفاده می‌کردند. رومی‌ها و یونانی‌ها نیز مواد قیری را برای غیرقابل نفوذکردن بدنهٔ کشتی‌ها و همچنین برای روشنایی و گرم‌کردن به کار می‌بردند. در داستان‌ها آمده است که نوح نیز کشتی خود را با قیر پوشاند تا آب به درون آن نفوذ نکند[نیازمند منبع].

با توسعه و پیشرفت تکنولوژی حفاری در اواسط قرن نوزدهم و تکنولوژی تقطیر و پالایش نفت در اواخر قرن نوزدهم و استفاده از آن در موارد غیر سوختی، جهش حیرت‌آوری بوجود آمد. بطوری که امروزه صنایع پتروشیمی نفش اساسی و بنیادی در رفع نیاز عمومی جامعه به عهده دارد.

majid بازدید : 684 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

فرزاد مهری

شهید نصیری 06

رسیدن به نزدیکی صفر کلوین

برای رسیدن به دماهای خیلی پایین (نزدیک صفر کلوین) از خاصیت مغناطیسی مواد استفاده می شود که تحت عنوان «مغناطیس زدایی آدیاباتیک» در زیر بیان شده است

مغناطیس زدایی آدیاباتیک

    کاربرد گشتاورهای مغناطیسی بالا از کمپلکس های لانتانیدها فرایندی است که بوسیله آن حذف یک میدان مغناطیسی از مواد خاص باعث کاهش درجه حرارت آنها می شود. این موضوع بطور مستقل توسط «پیتر دبی» و «ویلیام فرانسیس گیاکو» در سالهای۱۹۲۷-۱۹۲۶ ارائه شد. بخصوص درمورد سرد سازی مواد بسیار سرد در دمای تقریباً ۱درجه کلوین تا کمترین دما(شاید زیر ۰۰۰۰۱۵/۰ کلوین) اعمال شد.  

shabaj بازدید : 497 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگی:محمد رضا علیزاده

نام کلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا 1

 

 

 

یک جفت الکترون مشترک بین دو هسته یک پیوند کووالانسی تشکیل می‌دهند.


img/daneshnameh_up/9/9e/support.gif

 

shabaj بازدید : 397 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگی:محمد رضا علیزاده

نام کلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا 1

 

روش­های جایگزین برای سوخت­های فسیلی

 

 

 

پيشرفت تكنولوژي در مسير صدساله تاريخ صنعت خودروسازي باعث شده است هر ساله شاهد توليد اتوموبيل هايي با كيفيت بهتر و مصرف پائين تر سوخت باشيم، اما در تمام اين سال ها، دغدغه تأمين سوخت و انرژي هاي جايگزين براي اتومبيل ها همواره شركت هاي معتبر خودروسازي را به خود مشغول ساخته است. اين روزها در مورد توليد اتومبيل هاي دوگانه سوز يا هيبريدي مطالبي شنيده مي شود، اتومبيل هاي الكتريكي از ايده به واقعيت رسيده اند و حتي روش هاي منحصربه فردي جهت رانش اتومبيل ها ابداع شده است؛ اما هنوز هيچ كدام، از نظر صرفه اقتصادي و كاربري آسان به پاي سوخت هاي فسيلي مانند بنزين و گازوئيل نمي رسند. با اين حال ملاحظاتي همچون مشكلات زيست محيطي به وجود آمده در ابعاد كلان از يك سو و تنگناهاي مربوط به كاهش ذخاير سوخت هاي فسيلي از سوي ديگر، باعث شده است تا جهت گيري به سمت انرژي هاي جايگزيني روند جدي تري به خود بگيرد.
در سال هاي گذشته سوخت ها و انرژي هاي جايگزين متعددي براي خودروها معرفي شده است كه حتي بعضي از اين روش ها تا مرز توليد صنعتي هم پيش رفته و نيز بعضي از اين روش ها به توليد انبوه دست يافته است. در اين مقاله قصد بررسي اين راهكارها را داريم تا به روش هاي جايگزين براي سوخت هاي فسيلي دست يابيم.

 

shabaj بازدید : 123 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگی:محمد رضا علیزاده

نام کلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا 1

 

اولین بار در قرن هفدهم «توریچلی» ثابت نمود که هوا دارای وزن است و با اعلام وزن و فشار هوا فشارسنج جیوه‌ای خود را در سال هزار و ششصد چهل دو اختراع نمود.

 

razor بازدید : 378 جمعه 19 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به نام خدا

نام محقق:امیرعلی موسی

دبیرستان:ملاصدرا  یک

کلاس:06


سرامیک ها، این مواد دست ‌ساز بشر، از ابتدای تاریخ تمدن تا به امروز توانسته‌اند مواد بسیار مفیدی را در اختیار انسان ها قرار دهند، از سفالینه‌های هزاران سال قبل گرفته تا راکتورهای هسته‌ای و اخیراً نیز محافظ سفینه‌های  فضایی و....
 
یکی از کاربردهای مواد سرامیکی که در ارتباط نزدیک با زندگی بشر است، شامل به کارگیری قطعات سرامیکی در بدن انسان می ‌باشد. به این دسته از سرامیک ها "بیوسرامیک (Bio-ceramic)" گویند. این دسته از سرامیک ها اهمیت فراوانی در زندگی روزمره یافته اند. البته استفاده از مواد مختلف به عنوان "ایمپلانت (implant)" به دوره قبل از میلاد مسیح برمی گردد. اما از اواخر قرن نوزدهم، در اثر پیشرفت و افزایش اطلاعات پزشکی در این مورد کوشش های جدی انجام گرفت.

razor بازدید : 111 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به نام خدا

نام محقق: امیر علی موسی

ملاصدرا یک       06

فیبرنوری

● فیبرنوری چیست؟
فیبرهای نوری رشته های بلند و نازکی از شیشه بسیار خالصند که ضخامتی در حدود قطر موی انسان دارند. آنها در بسته هایی به نام کابلهای نوری کنار هم قرار داده می شوند و برای انتقال سیگنالهای نوری در فواصل دور مورد استفاده قرار می گیرند. اگر با دقت به یک رشته فیبر نوری نگاه کنید، می بینید که از قسمتهای زیر ساخته شده: هسته : هسته بخش مرکزی فیبر است که از شیشه ساخته شده و نور در این قسمت سیر می کند

razor بازدید : 555 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به نام خدا

نام محقق: امیرعلی موسی

ملاصدرا یک    06

پنی سیلین

پنی سیلین عصای دست پزشكان    
شاید خیلی از پدرومادرها در تعجب باشند كه چرا پزشكان دیگر مانند گذشته پنیسیلین تزریقی تجویز نمیكنند. تنها دلیل ندادن پنیسیلین تزریقی، احتمال ایجاد یك واكنش حساسیتی كشنده است كه این احتمال در مورد پنیسیلینهای خوراكی كمتر است. یك دوره درمانی پنیسیلین خوراكی، اگر درست مصرف شود، به اندازه تزریق همان مقدار پنیسیلین، موثر است. ولی اگر شما به پنیسیلین حساسیت دارید، استفاده از پنیسیلینهای خوراكی شایعی مثل آموكسیسیلین نیز میتواند برای شما مشكلساز شود.
 

mahdi76 بازدید : 271 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

حاصل مخلوط کردن تمام عناصر جهان چیست؟ دو راه برای آزمایش کردن این موضوع وجود دارد، که البته هیچ یک از آنها (دست کم با امکانات فعلی بشر) قابل اجرا نیست. یکی از آنها نیاز به ده‌ها شتاب دهنده بزرگ هادرونی (همان شتاب دهنده معروف سرن سوئیس) در کنار هم دارد تا انرژی مورد نیاز چنین فرآیندی را فراهم کند. روش دیگر می‌تواند از یک دیگ پر شده از پلوتونیوم حاصل شود. ولی.........

mahdi76 بازدید : 598 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

K

نام مقاله:كشف قوي ترين ماده جهان

كاري از :مهدي مشتاقي،دوم تجربي،رجايي 1

 

ماده جدیدCarbyneنام دارد و شامل زنجیره ای از اتم های کربن است که توسط پیوندهای دو گانه یا سه گانه اتمی به یکدیگر متصل شده اند.

 

وجود این ماده، نخستین بار در قرن نوزدهم میلادی مطرح شد و پس از آن در گرد و غبار بین ستاره‌یی کشف شد و مقادیر بسیار کم آن در آزمایش‌ها تولید شد.

 

به گفته محققان دانشگاه رایس،Carbyne بر خلاف ورق های تک اتمی گرافن دارای ابتدا و انتها یا نانولوله های توخالی دارای درون و بیرون، یک ماده تک بعدی است.

 

این ماده از سختی کششی دو برابری نسبت به گرافن و نانولوله های کربنی و سه برابری نسبت به الماس برخودار بوده و از قابلیت تبدیل شدن به نیمه رسانا مغناطیسی برخودار است.

 

از ماده بسیار مقاوم جدید Carbyne می توان در سیستم های نانومکانیکی و حسگرها و همچنین به عنوان مواد سبک و قوی برای برنامه های کاربردی مکانیکی و ذخیره سازی انرژی استفاده کرد.

 

نتایج این دستاورد در مجلهACS Nano ACSمنتشر شده است.

 

منبع : www.isna.ir - ایسنا

 

                                                                                     

majid بازدید : 402 چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

مجتبی مرادطلب 

شهید نصیری 06

لویی پاستور، از شیمی‌دانان و زیست‌شناسان مشهور فرانسوی است.

در یک نگاه

اشتهار وی مدیون شناخت نقش باکتری‌ها در بروز بیماری و کشف واکسن ضدهاری می‌باشد. همچنین عمل پاستوریزه‌کردن که مأخوذ از نام اوست، اختراع این دانشمند می‌باشد. لویی پاستور در تاریخ (۲۷ دسامبر ۱۸۲۲ (میلادی)) در شاتو ویله نوولتان از ایالت ژورا زاده شد و در تاریخ (۲۸ سپتامبر ۱۸۹۵ (میلادی)) در نزدیکی پاریس درگذشت.

 

majid بازدید : 593 چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

ابولفضل بهادر 

شهید نصیری06

آلیاژ

آلیاژ (به انگلیسی: Alloy)‏ مخلوط یا محلول جامد فلزی متشکل از یک فلز اصلی که آن‌را فلز پایه می‌گویند با یک یا چند عنصر فلزی و یا غیرفلزی است. آلیاژ معمولا خواصی متفاوت از عناصر تشکیل دهنده خود دارد. بسته به میزان همگنی در اختلاط عناصر، آلیاژ می‌تواند تکفاز یا چند فازی باشد. هدف از آلیاژسازی، تغییر و بهبود خواص ماده مانند چقرمگی، استحکام، سختی و غیره‌ست. خواص فیزیکی آلیاژ با نمودار فازی توصیف می‌شود.
معمولا آلیاژها بر اساس درصد وزنی عناصر موجودشان گزارش می‌شوند. بر اساس تعداد عناصر، آلیاژ را دوتایی، سه‌تایی و غیره می‌نامند. برای بیان یک آلیاژ مشخص با دامنه متغیر از درصد عناصر، اصطلاح سیستم بکار می‌رود. مثلا، فولاد سیستم آلیاژی دوتایی از آهن و کربن است که در این سیستم آلیاژی دامنه کربن بین ۰.۰۲ تا ۲.۱۴ درصد قابل‌تغییر است.
 به محلول جامدی که حداقل یکی از اجزای آنها فلز بوده و خواص فیزیکی وشیمیایی فلزی داشته باشند، آلیاژ فلزی و به محلول‌های جامدی که حداقل یکی از اجزای آن‌ها سرامیکی بوده و خواص سرامیکی داشته باشند، آلیاژ سرامیکی گفته می‌شود.

majid بازدید : 647 چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

علی تقی پور

شهید نصیری06

 

اعداد کوانتومی

مکانیک موجی که نظریه شرودینگر اساس آن می‌باشد با استفاده از چهار عدد کوانتومی وضعیت الکترون را توصیف می‌کند. این اعداد عبارتند از :

 

 

عدد کوانتومی اصلی

این عدد نشان‌دهنده ترازهای انرژی است که الکترون‌ها در آن ترازها به دور هسته گردش می‌کنند و عدد صحیحی می‌باشد. این عدد می‌تواند کلیه مقادیر اعداد صحیح مثبت به استثنای صفر را قبول کند.

 

amir007 بازدید : 557 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگي:امير محمد عظيمي

نام كلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا1

 

 

ما بر روي كره زمين و در كره اي از هوا زندگي مي كنيم. به همان شكل كه آبزيان دريا، دور تا دور آن ها را آب فرا گرفته

است، ما را نيز هوا در بر گرفته است. اما ما هوا را نمي بينيم! زماني كه باد مي وزد تنها مي توانيم آن را حس كنيم. اما

واقعاً اين پوشش هوا كه در زير آن،  زندگي مي كنيم و آن را هواكره مي ناميم تا كجا ادامه دارد؟

 

amir007 بازدید : 405 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگي:امير محمد عظيمي

نام كلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا1

 

فلزات قلیایی به عناصر گروه اول جدول تناوبی گفته می‌شود که شامل فلزهای لیتیم، سدیم، پتاسیم، روبیدیم، سزیم و فرانسیم می‌باشد. هیدروژن گرچه در گروه اول قرار می‌گیرد ولی دارای خصوصیات متفاوتی نسبت به دیگر اعضای این گروه می‌باشد، لذا آن را در دسته فلزات قلیایی قرار نمی‌دهند.درگذشته انسان به این نکته پی برده که اگرخاکسترباقی‌مانده ازسوختن چوب راباآب مخلوط کند،محلولی به دست می آیدکه می تواندچربی هارادرخودحل کند.آنهااین محلول راقلیانامیدند.امروزه می دانیم که درخاکسترچوب برخی ازترکیب های عنصرهای گروه اول جدول تناوبی وجودداردازاین روعنصرهای این گروه رافلزهای قلیایی نامیدند

amir007 بازدید : 105 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگي:امير محمد عظيمي

نام كلاس:06

نام مدرسه:ملاصذرا1

 

 

آلودگی هوا چیست؟
آلودگی هوا، به وجود هر ماده ای در هوا که می تواند برای انسان یا محیط او مضر باشد اطلاق می گردد. آلاینده ها ممکن است طبیعی و یا ساخته دست بشر باشند و ممکن است به اشکال مختلف ذرات جامد یا قطرات مایع یا گاز باشند که بالغ بر 180 آلاینده می باشند.

alit20 بازدید : 360 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگي :علي اصغر اكبرنژاد

نام كلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا1

موضوع: هیدروژن طرحی جدید برای جایگزینی نفت

 

 

منابع انرژی تجدید پذیر به صورت تناوبی در دسترس هستند و به خودی خود قابل حمل و ذخیره نیستند و به همین خاطر نمی توانند به صورت سوخت به خصوص در بخش حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرند.

alit20 بازدید : 445 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگي:علي اصغر اكبرنژاد

نام كلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا1

نام دبير:آقاي سلامي

 

 نفت چیست؟

نفت مخلوطی است از ئیدروکربن های جامد . مایع و گاز که از تجزیه شدن پیکر مرده ی جانداران تک سلولی . که میلیونها سال پیش می زیسته اند ، بوجود آمده است . در جستجوی نفت نفت ، آمیخته ای است از مواد شیمیایی آلی ، عمدتا از بقایای گیاهان و جانوران خرد و ریزی که میلیونها سال پیش در دریا می زیسته اند . شرایط و حالات ویژه و زمانهای بسیار دراز لازم بوده است تا این بقایا در معرض تغییر و تبدیل های پیچیده شیمیایی قرار گیرند و نتیجتا نفت و گاز ایجاد شود . گاه این توده مواد به نحوی در یک نقطه متمرکز می شود که انسان بتواند جای آن را کشف و از آن بهره برداری کند.

mersad بازدید : 855 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

img/daneshnameh_up/5/53/pic_crude.jpg
عنوان:سوخت های فسیلی

  • نفت خام:نفت خام به دلایل مختلف از جمله ویژگی و کیفیت خوب، هزینه نسبتا کم تولید، سوختن آسان، جابجایی آسان و عرضه آن با قیمت مناسب کماکان بهترین مصرف سوخت فسیلی جهان است به طوری که بیش از 40% کل انرژی مصرفی را تامین می کند.

ذخایر اثبات شده نفت خام جهان، بیش از 1000 میلیارد بشکه برآورد شده است و این در حالی است که در 20 سال گذشته، بیش از 400 میلیارد بشکه نفت مصرف شده است. ایران پنجمین کشور دارای ذخایر عظیم نفتی است. ذخایر نفت ایران شامل نفت خام، نفت سنگین و مایعات گازی است. 

میزان تولید در ایران در سال 2000، برابر 1341 میلیون بشکه معادل نفت بوده است که در مقایسه با تولید جهانی آن (25.74 میلیارد بشکه معادل نفت) سهمی برابر 5.3% دارد. 

  • گاز: گاز ترکیبی از هیدروکربن های سبک است که به طور طبیعی در بالای مخازن نفتی وجود دارد.

تصویر  

گاز طبیعی از فرآورش گاز خام به دست می آید که دارای بیش از 80% متان بوده و معمولا عاری از گازهای اسیدی می باشد. ذخیره اثبات شده گاز جهان ، بیش از 5000 تریلیون فوت مکعب است. 

ایران پس از روسیه ، دومین کشور دارنده ذخایر عظیم گازی است و میزان ذخیره گاز ایران در ابتدای سال 2001 برابر 26.3 تریلیون متر مکعب (تقریبا برابر 21 میلیارد تن معادل نفت) برآورد شده است. بنابراین در حدود 16% از ذخایر جهانی گاز در ایران قرار دارد. 

ذخایر نفت و گاز در ایران در میدان های آبی و خشکی شناخته شده و به 2 صورت ذخیره اولیه و ثانویه در نظر گرفته شده است.از سال 1289 که استخراج نفت در ایران آغاز شده است، تا آغاز سال 1380 حدود 50 میلیارد بشکه تولید شده است. 

  • شیل های نفتی: نفت خام موجود در شیل ها که دارای هیدروکربن های سنگین به نام کروژن است از دیر باز توسط سرخ پوستان آمریکایی شناخته شده است.

امروزه بر 100 سال است که در مورد چگونگی استخراج و تبدیل کروژن به نفت خام بررسی و پژوهش انجام می شود.کشورهای اروپایی از قبیل سوئد ، فرانسه ، اسپانیا ، استونی ، آفریقای جنوبی و چین پیرامون ساخت فرآورده های مایع و گاز از کروژن پیشرفت هایی نموده اند. 

از شیل های نفتی مرغوب حدود 130 لیتر نفت از هر تن بدست می آید. 
ذخایر قابل استحصال نفت از شیل های نفتی، بیش از 2000 میلیارد بشکه برآورد شده است که بیشترین آن در ایالات مرکزی آمریکا می باشد. 



img/daneshnameh_up/3/39/coal22.jpg

  • زغال سنگ: یکی از منابع فسیلی تجدید ناپذیر، زغال سنگ است. کل ذخیره زغال سنگ جهان، حدود 1.06 تریلیون تن برآورد شده است که در حدود 46% آن در امریکا، کشورهای مشترک المنافع و 11% در چین قرار دارد.

تولید زغال سنگ بر پایه آمار سال 1376 در حدود 1.7 میلیون تن (معادل 1.1 میلیون تن معادل نفت) بوده که در برابر تولید 2230.8 میلیون تن معادل نفت، زغال سنگ در جهان سهمی برابر 0.05% داشته است. 

در مجموع جایگاه ایران در میان کشورهای عمده تولید کننده نفت در خلیج فارس و ونزوئلا در سال 2020 در زمینه تولید نفت خام، 5.1 میلیون بشکه در روز، میزان صادرات آن 3.6 میلیون بشکه در روز و درآمد نفتی 25/8 میلیارد دلار پیش بینی شده است. 
بررسیها نشان می دهد که ایران در سالهای آینده بر عنوان یکی از بازارهای عمده تولید کننده و مصرف کننده گاز در خاور میانه شناخته خواهد شد. 

نرخ رشد مصرف گاز در ایران از سال 1369 تا 1373 به طور میانگین حدود 7.4 % و در سال 1373 به طور میانگین حدود 12% در سال بوده است. در 5 سال منتهی به سال 1383، میانگین رشد سالانه مصرف گاز کشور، به حدود 10% خواهد رسید و این در حالی است که میانگین رشد سالیانه مصرف خاور میانه در همین دوره حدود 3% برآورد شده است. 
گرد آورنده:مهدی کریمی لاسکی.شماره کلاسی:27
دبیرستان:ملاصدرا 1
کلاس:06

تعداد صفحات : 51

درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 161
  • آی پی دیروز : 130
  • بازدید امروز : 246
  • باردید دیروز : 348
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 2,276
  • بازدید ماه : 1,219
  • بازدید سال : 48,630
  • بازدید کلی : 1,541,258
  • کدهای اختصاصی