loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
eghba بازدید : 432 یکشنبه 08 دی 1392 نظرات (0)

 

کربن عنصری شیمیائیدر جدول تناوبیبا نشان C و عدد اتمی۶است. کربن عنصری غیر فلزی و فراوان، چهارظرفیتی و دارای چندین دگرشکلمی‌باشد، از جمله:

  • الماس، سخت‌ترین کانی شناخته شده و دارای بالاترین سرعت صوت و رسانایی گرمایی در میان مواد
  • گرافیت، یکی از نرم‌ترین مواد
  • فولرن، مولکول‌هایی در حد بیلیونیوم متر هستند و اشکال مختلفی دارند.

دوده چراغ از سطوح کوچک گرافیت تشکیل شده. این سطوح بصورت تصادفی توزیع شده، به همین دلیل کل ساختمان آن همسانگرد (ایزوتروپیک) است.

چنین کربنی همسانگرد و مانند شیشه محکم است. لایه‌های گرافیت آن مانند کتاب مرتب نشده‌اند، بلکه مانند کاغذ خرد شده می‌باشند.

الیاف کربن شبیه کربن شیشه‌ای می‌باشند. تحت مراقبتهای ویژه (کشیدن الیاف آلی و کربنی کردن) می‌توان لایه‌های صاف کربن را در جهت الیاف مرتب کرد. هیچ لایه کربنی در جهت عمود بر محور الیاف قرار نمی‌گیرد. نتیجه الیافی با استحکام بیشتر از فولاد می‌باشد. کربن در تمامی جانداران وجود داشته و پایه [شیمی آلی] را تشکیل می‌دهد. همچنین این غیرفلز ویژگی جالبی دارد که می‌تواند با خودش و انواع زیادی از عناصردیگر پیوند برقرار کند(تشکیل دهنده بیش از ده میلیون ترکیب). در صورت ترکیب با اکسیژنتولید دی اکسید کربن می‌کند که برای رویش گیاهان، حیاتی می‌باشد. در صورت ترکیب با هیدروژن ترکیبات مختلفی بنام هیدرو کربنهارا بوجود می‌آورد که به شکل سوختهای فسیلی، در صنعت بسیار بنیادی هستند. وقتی هم با اکسیژن و هم با هیدروژنترکیب گردد، گروه زیادی از ترکیبات را از جمله اسیدهای چربرا می‌سازند که برای حیات و استر، که طعم دهنده بسیاری از میوه‌ها است، ضروری است.ایزوتوپC-۱۴به طور متداول در سن یابی پرتوزایشیکاربرد دارد.

ویژگی های اتم کربن: کربن به دلایل زیادی قابل توجه است. اشکال مختلف آن شامل یکی از نرم ترین ( گرافیت ) و یکی از سخت ترین ( الماس) موادر شناخته شده توسط انسان می باشد. بعلاوه کربن میل زیادی به پیوند با اتمهایکوچک دیگر از جمله اتمهای دیگر کربن ، داشته و اندازه بسیار کوچک آن امکان پیوندهای متعدد را بوجود می آورد. این خصوصیات باعث شکل گیری ده میلیون ترکیبات کربنی شده است .ترکیبات کربن زیر بنای حیات را در زمینمی سازند و چرخه کربن – نیتروژن قسمتی از انرژی تولید شده توسط خورشیدو ستارگاندیگر را تامین می کند.

کربن در اثر انفجار بزرگ( Big Bang) حاصل نشده ، چون این عنصر برای تولید نیاز به یک برخورد سه مرحله ای ذرات آلفا ( هسته اتم هلیم) دارد. جهان در ابتدا گسترش یافت و به چنان به سرعت سرد شد که امکان تولید آن غیر ممکن بود. به هر حال ، کربن درون ستارگانی که در رده افقی نمودار H-R قرار دارند ، یعنی جائی که ستارگان هسته هلیمرا با فرایند سه گانه آلفا به کربن تبدیل می کنند ، تولید شد.

کاربرد ها:

کربن بخش بسیار مهمی در تمامی موجودات زنده است و تا آنجا که می دانیم بدون این عنصر زندگی وجود نخواهد داشت( به برتر پنداری کربن مراجعه کنید).عمده ترین کاربرد اقتصادی کربن ، فرم هیدروکربنها می باشد که قابل توجه ترین آنها سوختهای فسیلی ، گاز متان و نفت خاماست.نفت خام در صنایع پتروشیمیبرای تولید محصولات زیادی از جمله مهمترین آنها بنزین، گازوئیل و نفت سفیدبکار می رود که از طریق فرآیند تقطیردر پالایشگاههابدست می آیند. از نفت خام مواد اولیه بسیاری از مواد مصنوعی ، که بسیاری از آنها در مجموع پلاستیکنامیده می شوند ، شکل می گیرد.

سایر کاربردها :

  • ایزوتوپ C-14 که در 27 فوریه 1930 کشف شد در سن یابی کربن پرتوزا مورد استفاده است.
  • گرافیت در ترکیب با خاک رس بعنوان مغز مداد بکار می رود.
  • الماس جهت تزئین ونیز در مته ها و سایر کاربردهایی که سختی آن مورد استفاده است کاربرد د ارد.
  • برای تولید فولاد، به آهنکربن اضافه می کنند.

کربن در میله کنترل در رآکتورهای اتمی بکار می رود.

  • گرافیت به شکل پودر و سفت شده بعنوان ذغال چوب برای پخت غذا ،در آثار هنری و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • قرصهای ذغال چوب در پزشکی که به صورت قرص یا پودر وجود دارند برای جذب سم از دستگاه گوارشی مورد استفاده اند.

خصوصیات ساختمانی و شیمیایی فولرن به شکل ریزتیوب کربن ، کاربردهای بالقوه امیدوار کننده ای در رشته در حال شکل گیری نانوتکنولوژی دارد.

eghba بازدید : 1426 یکشنبه 08 دی 1392 نظرات (0)

 

آلکانها، هیدروکربنهاییهستند که در آنها هر اتمکربنبا ۴ پیوند به ۴ اتم هیدروژنیا کربن می‌چسبند. در واقع پیوند دو یا سه گانه بین اتمهای کربنوجود ندارد. فرمول کلی آلکان‌ها CnH۲n+۲ است. ساده‌ترین آلکان، متان (CH۴) است که بخش عمده گاز طبیعیرا تشکیل می‌دهد. اتان (C۲H۶)، پروپان (C۳H۸) و بوتان (C۴H۱۰) دیگر آلکان‌های گازیهستند. پنتان (C۵H۱۲)، هگزان (C۶H۱۴)، هپتان (C۷H۱۶) و اکتان (C۸H۱۸) مهم‌ترین آلکان‌های مایع هستند.

نامگذاری آلکانها را موسسه آیوپاکانجام می‌دهد.

1.       همه ی آلکان ها ،گاز ها ،مایع ها یا جامد هایی بی رنگ هستند.2.       نقطه ی ذوب و جوش آن ها با افزایش تعداد اتم های کربن (افزایش جرم مولی)زیاد میشود3.       گرانروی آلکان ها ی مایع با افزایش تعداد اتم های کربن (افزایش جرم مولی)بیش تر می شود.4.       همه آلکان ها، به ویژه آلکان های با مولکول های کوچک تر در هوا با شعله ی آبی زرد تمیزی (بدون تولید دوده)می سوزند.آلکان ها بر اثر سوختن ،همراه با تولید مقدار قابل توجهی انرژی به صورت نور و گرما به آب و کربن دی اکسید تبدیل می شوند .

 

تعداد ایزومرها در آلکان‌ها

تعداد ایزومرها به ترتیب ۱، ۱. ۱، ۲، ۳، ۵، ۹، ۱۸، ۳۵، ۷۵، ۱۵۹، ۳۵۵،....

تا به حال فرمولی برای تعداد آلکان‌ها پیدا نشده است . فرمول زیر برای آلکان‌هایی است که دارای ۴ تا ۷ کربن هستند. 2^n-4 +1

ویژگی‌های آلکان‌ها

آلکان‌ها می‌توانند راست زنجیر یا شاخه دار باشند . مولکول‌هایی که فرم مولکولی یکسان دارند، اما آرایش اتم‌ها در آنها متفاوت است . هم پاریاایزومر می‌نامند . آلکان‌هایی که چهار یا تعداد بیش تری اتم کربن داشته باشند دارای ایزومر هستند . همهٔ آلکان‌ها، گازها، مایع‌ها یا جامدهایی بی رنگ هستند که با افزایش اعداد کربن نقطه جوش و گرانوری(گرانوری یک مایع،میزان عدم تمایل آن رابرای جاری شدن معین می کند) آنها افزایش می‌یابد . همهٔ آلکان‌ها در هوا با شعله زرد – آبی تمیزی می‌سوزند .

خواص فیزیکی آلکانها

خواص فیزیکی آلکانها از همان الگوی خواص فیزیکی متان پیروی می‌کند و با ساختار آلکانها سازگار است. یک مولکول آلکان فقط به‌وسیله پیوندهای کووالانسی برپا نگه داشته شده‌است. این پیوندها یا دو اتم از یک نوع را بهم متصل می‌کنند و در نتیجه، غیر قطبی‌اند، یا دو اتم را که تفاوت الکترونگاتیوی آنها بسیار کم است، به یکدیگر ربط می‌دهند و در نتیجه قطبیت آنها کم است. به علاوه، این پیوندها به طریقی بسیار متقارن جهت گرفته‌اند، بطوری که این قطبیهای پیوندی نیز یکدیگر را خنثی می‌کنند.

در نتیجه یک مولکول آلکان یا غیر قطبی است یا قطبیت بسیار ضعیفی دارد. نیروهایی که مولکولهای غیر قطبی را گرد هم نگه می‌دارند (نیروهای واندروالسی) ضعیف هستند و گستره بسیار محدودی دارند. این نیروها فقط بین بخش‌هایی از مولکولهای مختلف که با یکدیگر در تماس نزدیک باشند، یعنی بین سطوح مولکولها، عمل می‌کنند. بنابراین در یک خانوداه معین، انتظار داریم که هر اندازه مولکول بزرگ‌تر و شود در نتیجه سطح تماس آنها بیشتر شود، نیروهای بین مولکولی نیز قوی‌تر می‌شوند.

دمای جوش و ذوب با افزایش شمار اتمهای کربن، زیاد می‌شود. فرایند جوشیدن و ذوب شدن، مستلزم فایق آمدن بر نیروهای بین مولکولی در یک مایع و یک جامد است. دمای جوش و دمای ذوب بالا می‌رود، زیرا این نیروهای بین مولکولی با بزرگ شدن مولکولها افزایش می‌یابند.

متانيک گاز گلخانه‌اي است. همين طور به عنوان سوخت از آن استفاده مي‌شود.متان گازيست بي رنگ و بي بو.ماده اصلي گاز طبيعي همراه با نفت است از تجزيه مواد گياهي در نواحي مردابي تشکيل مي شود.

گاز طبيعي که در منازل وجود دارد و مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مخلوطي از هيدروکربن‌هاي زنجيري سير شده است که %95 از آن ، گاز متان است و در اثر ترکيب با گاز اکسيژن، توليد گاز دي‌اکسيدکربنو بخار آب و حرارت مي‌کند.

مخلوطي از يک حجم از گاز متان و ده حجم از هوا در اثر جرقه ، توليد انفجار بسيار شديد مي‌نمايد که انفجار معادنزغالسنگاز آن ناشي مي‌شود.


از مخلوط آهکباسديم هيدروکسيد ، توليد آهک سُده (آهک سود دار) مي‌شود که جاذب گازهايي نظير CO2 ، SO2 است و به جايسديم هيدروکسيددر تهيه بسياري از واکنش‌هامثلا تهيه متان بکار مي‌رود. گاز متان امروزه در زندگي بشر جايگاه بسيار مهمي داردو در زندگي روزمره با اين مادهحياتي استفادهنمايد.

اين گاز از گازهاي مهم گلخانه اي است.البته اثر آن از مولکولهاي دي اکسيد کربن کمتر است.اين گاز به مقدار زياد در تيتان قمر زحل يافت شده است .تريتون وسياره کوتوله پلوتون نيز داراي مقادير قابل توجه متان هستند.

در تيتان اين گاز بعد از نيتروژن فراوان ترين گاز جوي مي باشد.اين گاز مي تواند با توجه به سرد محيط به شکل مايع يا جامد نيز ديده شود.با توجه به سردي بسيار زياد ?در تريتون وپلوتون اين گاز بهمراه بعضي گازهاي ديگر به شکل لايه اي جامد ونازک سطح را پوشانده است.

در زمين . متان ، محصول متلاشي شدن ناهوازي (بدون هوا) گياهان يعني شکستن بعضي از مولکولهايخيلي پيچيده مي باشد. اين گاز همچنين تشکيل دهنده قسمت اعظم (حدود 79%) گاز طبيعي است. متان ، گاز آتشگير خطرناک معادنزغالسنگو به صورت جبابهاي گاز از سطح مرداب‌ها خارج مي‌شود

دانشمندان آلماني به تازگي دريافته‌اندکه گياهان معمولي، مقادير قابل توجهي گاز متان توليد مي‌کنند.

به گزارش سرويس علمي پژوهشي ايسکانيوز، به نقل از مجله Nature، اين نتايج محققان را بر اين داشت که بررسي مجدد نقش جنگل‌ها در کنترل گرماي بيش از حد کره زمين بپردازند.
تحقيقات همچنين حاکي از آن است که گياهان معمولي حتي در حضور اکسيژن نيز قادر به توليد اين گاز گلخانه‌اي که به مهار کردن انرژي خورشيد در داخل جو زمين کمک مي‌کند، هستند.
اين درحالي است که تاکنون تصور برآن بود که گاز متان، به طور کلي در محيط‌هايي توليد مي‌شود که باکتري‌ها در شرايط کم اکسيژن، روي گياهان به فعاليت مي‌پردازند. اهميت اين کشف، نه تنها تاثير شگرف بر روي تحقيقات گياهي دارد، بلکه در درک رابط ميان افزايش گرماي زمين و ميزان گازهاي گلخانه‌اي نيز موثر خواهد بود. هنوز از علت بروز اين پديده ـ توليد گاز متان توسط گياهان عادي ـ نتايجي در دست نيست.

momy0131 بازدید : 8013 شنبه 07 دی 1392 نظرات (1)

اول از همه بهتـــره بدونيم پرتو کاتدی چه زمانی جريان ميابد؟پرتو کاتدی،زمانی جريان ميابد که بين کاتد(منفی) و آند (مثبت)جریان الکترسیته به وجود آید.

پرتو کاتدی،بار منفی دارد.اين امر را با آزمايشی ساده ميتوانيم اثبات کنيم.به کمک يک آهنربا ميتوانيم منفی بودن اين پرتو را به راحتی اثبات کنيم.

 

پرتوهای کاتدی،در لوله های حاوی گازهای مختلف،رنگ های مختلفی دارند.

 

در لوله ی حاوی گاز هيدروزژن،پرتو کاتدی صورتی رنگ است.

 

در لوله حاوی گاز آرگون بنفش است.(بعضی لامپ های مهتابی)

 

در لوله حاوی گاز هليم گل بهی رنگ است.(لامپ های مهتابی)

 

کاربردها


1-صنعت معدن 

 

 

در مهندسی معدن از پرتو های کاتدی استفاده می شود.به این صورت که کادانان و مهندسان برای آن که بفهمند که چه عناصری در یک تکه سنگ یا سنگ های یک کوه وجود دارد و جنس آن کوه را تشخیص دهند مقداری از سنگ های کوه مورد نظر را کنه و بعد از بردن به آزمابشگاه و بوسیله ی ابزار هایی که دارند به آن    ها پرتو کاتدی می تابانند و طبق این قانون که هر عنصر در مقابل پرتو های کاتدی رنگ خاصی دارد می توانند تشخیص بدهند که چه عناصری در ماده ی مورد نظر وجود دارد.

 

2- الکتروشیمی

 

استفاده از پرتو های کاتدی در الکترو شیمی نیز کاربرد دارد.به این صورت که اگر در بدن شخصی غده ی سرطانی وجود داشته باشد یا قسمتی از بدن فرد دارای سرطان باشد می توانیم با پرتو های کاتدی از آن عکس برداری کنیم. روش کار به این صورت است که در بدن شخصی که دارای سرطان است در قسمتی که سرطان وجود دارد با تزریق فلز مورد نظر یا ماده ی شیمیایی که برای این کار مناسب باشد به قسنت سرطانی می توان با تاباندن پرتو کاتدی به راحتی از بدن شخص عکس گرفت.

 

پرتو های کاتدی استفاده های زیاد دیگری دارند مثلا استفاده در تلوزیون ها و مانیتور های کامپیوتر و ......

 

 

rez بازدید : 465 شنبه 07 دی 1392 نظرات (0)

رضا داراب:دبیرستان شهید نصیری

گازها به دو دسته ایده آل یا کامل و غیر ایده آل یا حقیقی تقسیم می شوند.تمام گازها دارای چهار متغیر فشار،حجم،دما و تعداد مولها هستند.باید رابطه ای بین این چهار متغیر وجود داشته باشد.قانون ساده گازها رابطه بین دو متغییر را وقتی که دو متغییر دیگر ثابت باشند،بیان میکند.طبق قانون بویل-ماریوت،وقتی تعداد مولها و دما ثابت باشند،فشار با حجم به نسبت عکس تغییر می کند.

قانون شارل-گیلوساک بیان میکند که در فشار و تعداد مولهای ثابت،حجم یک گاز با دمای آن نسبت مستقیم دارد و همچنین در حجم و تعداد مولهای گازی ثابت،فشار آن گاز با دما نسبت مستقیم دارد.

rez بازدید : 565 جمعه 06 دی 1392 نظرات (0)

رضا داراب- دبیرستان شهید نصیری

اکسایش وکاهش (به انگلیسی redox) نام کلی واکنشهای شیمی است که مایه تغییر عدد اکسایش اتم ها می شوند. این فرآیند میتواند در برگیرنده واکنشهای ساده ای همچون اکسایش کربن و تبدیل آن به کربن دی اکسید و کاهش کربن و تبدیل آن به متان و یا واکنشهای پیچیده ای چون اکسایش قند در بدن انسان طی واکنشهای چند مرحله ای باشند .با کمی اغماض علمی میتوان این فرایند را انتقال یک یا چند الکترون از یک اتم مولکول یا یون به یک اتم مولکول یا یون دیگر دانست. در هر واکنش اکسایش و کاهش اتم یا مولکولی الکترون از دست میدهد (اکسایش) واتم یا مولکولی دیگر الکترون جذب میکند(کاهش) می یابد.در چنین واکنشی مولکول دهنده اتم اکسیده شده و مولکول گیرنده کاهیده میشود.در واقع تعریف ابتدایی اکسایش واکنش یک ماده با اکسیژن و ترکیب شدن با آن بوده است. اما با کشف الکترون اصطلاح اکسایش دقیق تر تعریف شد و کلیه واکنش هایی که طی آن ماده ای الکترون از دست میدهد اکسایش نامیده شدند. اتم اکسیژن میتواند در چنین واکنشی شرکت داشته یا نداشته باشد.

javad2 بازدید : 961 پنجشنبه 05 دی 1392 نظرات (0)

نام:جواد ستایش

دبیرستان شهید نصیری 

کلاس 05

زمین تنها سیاره منظومه شمسی است که دارای مقادیر زیادی آب مایه در سطح خود می باشد آب رکن اساسی تشکیل و ادامه حیات در زمین است آب دارای خواص فیزیکی و شیمیای می باشد که این خواص در هیچ گونه از مواد دیگر دیده نمی شود آب توانای زیادی در جذب گرما دارد اقیانوسها بیشتر گرمایی کخ زمین از خورشید می گیرد را در خود ذخیره می کنند بارهای الکتریکی موجود در مولکولهای  ابمنجر به جذب اتم از مواد دیگر می شود. این توانای آب باعث حل شدن مواد زیادی می شود.

قدرت حل شوندگی اب باعث خرد شدن و شکستن سهره ها می شود. اب مایع نه تنها بر زمین بلکه بر لایه های زیرین نیز تاثیر می گذارد. اب موجود در سنگه دمای ذوب انها را کاهش می دهد آب به طور شگفت انگیزی سنگها را ضعیف کرده و باعث حل شدن اها در لایه های زیرین سطح زمین می شود.حدود 71 درصد سطح زمین پوشیده از اب است که بیشتر ان در اقیانوسها موجود است اب اقیانوسها برای نوشیدن شور است اب 3 درصد از زمین برای نوشیدن است که بیشتر ان به راحتی قابل دسترس نیست زیرا بیشتر ان به شکل یک در کوه های قطب ها و یا در زیر زمین می باشد مناطق قطبی و کوهستانهای بلند انقدر سرد می باشد که اب در این مناطق به طور دائمی  به شکل یخ باقی می ماند به این مناطق از زمین کرایوسفر می گویند

fardin1 بازدید : 773 چهارشنبه 04 دی 1392 نظرات (1)

نام: فردین اسلام دوست

خورشید میتلبد و زمین را گرم می کند بخشی از نور هنگام  ورو به جو منعکس میشود و باقی آن وارد اتمسفر میشود و به زمین میرسد و آن را گرم میکند. زمین که گرم میشود شروع به تابش میشود این انرژی  در سالهای اخیر بیشتر شده و زمیتن شروع به گرمشدن کرده اما دی اکسید کربن مهمترین بخش از گازهای گلخانه ای است زیرا حجم cfc شدن است.

متان بیشتر از آن  در اتمسفر وجود دارد. اختراق سوختهای فسیلی دلیل اصلی ازدیاد دی اکسید کربن است. اما برخی دیگر از دانشمندان با این نظر مخالفند.

آنها می گویند که مطالعات انجام شده بر پایهه مذلسازی های کامپیوتری است و آب و  هوای زمین بسیار پیچیده تر از آن است که بتوان  روش آن را پیش بینی کرد.

اما مطالعاتی که در سال 2001 توسط تیمی از محققان انگلیسی انجام شد نشان می دهد طبق اطلاعات آماری 30 سال گذشته تشعشعاتی که از زمین به فضا فرستاده می شود کاهش یافته است این یعنی اثر گلخانه ای همگام با تولید گازهای گلخانه ای  افزایش پیدا کرده است

fardin1 بازدید : 121 چهارشنبه 04 دی 1392 نظرات (0)

نام:فردین اسلام دوست

کارخانه ها ,ماشینها و وسایلی که دارای دودکش هستند از سوخت فسیلی نظیر زغال  و مواد نفتی استفاده می کند.

سوخت این دو نوع ماده موائی نظیر اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن را وارد هوا میسازد.

د فضا این اکسیدها تغییر می کند به گردو غبار و  باران اسیدی تبدیل می شود. گازها و بخارهایی ک از دستگاهای  دارای سوخت فسیلی وارد هوا میشود در هوا خیلی به بالا نمیرود و در صورت عدم  ترکیب با اب به صورت گرد و غبار اسیدی در می اید.

اکثر شهرهای بزرگ صنعتی تهدید غبارهای اسیدی قرار  دارند. شهر لندن در زمستان سال1952 مورد تهاجم غبارهای اسیدی قرار گرفتند و این امر موجب مرگ زودرس 4000 نفر از افراد بیمار گردید این باعث شد که مسئولین پیگیر شوند و فعالیت های برای جلوگیری از باران اسیدی انجام دهند.

مواد الوده کننده هر قدر در فضا بیشتر باشندترکیبات زیادی را ازاد می کنند که اسیدها یکی از این ترکیبات هستند اسیدها به کمک بادخای شدید میتوانند در هوا باقی بمانند

و صدها کیلومتر را  طی کنند و به این ترتیب از کشوری به کشور دیگر انتقال یابند.

fardin1 بازدید : 97 سه شنبه 03 دی 1392 نظرات (0)

نام: فردین اسلام دوست

الودگی هوا  به معنای مخلوط شدن هوا با گازها قطرات و ذراتی است که کیفیت هوا را کاهش می دهد. در شهرها ماشینها , اتوبوسها هواپیما ها و نیز صنایع ساختمان سازی ممکن است باعث الودگی هوا شوند.

در خارج از شهرها غبار حاصل از شخم زدن زمین به وسیله تراکتورها ماشین ها و کامیون هایی که در جاده های شنی و خاکی می رانند. ریزش کوه دود حاصل از آتش سوزی بیشه ها و مزارع باعث آلودگی می شود.

یک عامل مهم دیگر آلودگی هوا در اغلب شهر های بزرگ گاز ازن در سطح زمین است. ازن در سطح زمین هنگامی تولید می شود که گازهای آلاینده حاصل از اتومبیل ها و سایر وسایلی که سوخت مصرف می کنند با نور هورشید واکنش می کند و در نتیجه گاز ازنی بخ وجود می آید که برا انسان سمی است.

این گاز ازن در شرایط ساکن بودن هوا  درخشندگی نور خورشید و آبوهوای گرم به وجود می آید این ازن در سطح زمین را نباید با ازن خوب که کیلومترها بالاتر در سطح فوقانی زمین قرار دارد و اشئه ماورای بنفش  مضر نور خورشید را جذب می کند اشتباه گرفت.

اگزوز اتوموبیل ها در شهرها آلاینده های متعددی را از خود خارج می کند از جمله مونوکسید کربن ,دی اکسید نیتروژن , دی اکسید گوگرد,ذرات معلق از جمله ذرات کوچکتر از 10 میکرومتر, بنزن , فرمالدئید هیدرو کربن های چند حلقه ای است.

pooria بازدید : 705 دوشنبه 02 دی 1392 نظرات (0)

یوسف رجبی          کلاس 0/6       ملاصدرا1      شیفت1 

 

 

کلویید چیست؟

اگر در یک لوله ی آزمایش تا یک سوم گنجایش آن الکل معمولی بریزیم و به آن نصف قاشق چایخوری گَرد گوگرد اضافه کنیم و سپس مخلوط حاصل را به ملایمت داخل یک بِشِر آب داغ گرما بدهیم و هم بزنیم، می بینیم که گوگرد در الکل حل می شود. اما اگر چنین محلولی را در یک ظرف سرد خالی کنیم، می بینیم که پدید ه ی دیگری به وجود می آید. در مخلوط جدید، گوگرد به صورت ذرات ریزی درمی آید و هر ذره با آن که خیلی ریز است، از صدها و گاه هزاران اتم تشکیل شده است. این ذرات را «کلویید» می نامند.

 

کلویید چگونه کشف شد؟

در سال ۱۸۶۱، توماس گراهام، عبور موادّ مختلف را از درون غشای تراوا آزمایش کرد. او دریافت که گروهی از اجسام به آسانی از درون غشا عبور می کنند و گروه دیگر به هیچ وجه از آن نمی گذرند. این دانشمند، اجسام گروه اول را کریستالوئید (شبه بلور) وگروه دوم را کلویید (شبه چسب) نامید.

lord بازدید : 622 دوشنبه 02 دی 1392 نظرات (0)

 

به نام خدا

نام محقق : مهدی حبیبی

دبیرستان شهید نصیری

کلاس: 11

« مختصری در باره آرسنیگ »

 

اطلاعات اولیه

آرسنیک ، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با علامت As مشخص است و دارای عدد اتمی ۳۳ می‌باشد. آرسنیک ، شبه فلز سمی معروفی است که به سه شکل زرد ِ سیاه و خاکستری یافت می‌شود. آرسنیک و ترکیبات آن ، بعنوان آفت‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرند: علف کش ، حشره کش و آلیاﮊهای مختلف.

آرسنیک

خصوصیات قابل توجه

آرسنیک از نظر شیمیایی شبیه فسفر است، تا حدی که در واکنشهای بیوشیمیایی می‌تواند جایگزین آن شود. لذا سمی می‌باشد. وقتی به آن حرارت داده شود، بصورت اکسید آرسنیک در می‌آید (اکسیده می‌شود) که بوی آن مانند سیر است. آرسنیک و ترکیبات آن همچنین می‌توانند بر اثر حرارت به گاز تبدیل شوند. این عنصر به دو صورت جامد وجود دارد: زرد و خاکستری فلز مانند.

 

کاربردها
* در قرن بیستم ، آرسنِت سرب بعنوان یک آفت کش برای درختان میوه به‌خوبی مورد استفاده قرار گرفت، ( استفاده از آن در افرادِکه به این کار اشتغال داشتند، ایجاد آسیبهای عصب شناسی کرد ) و آرسنیت مس در قرن نوزدهم بعنوان عامل رنگ کننده در شیرینی‌‌ها بکار رفت.* در سموم کشاورزی و حشره کشهای مختلف استفاده می‌شود.* آرسنید گالیم یک نیمه رسانای مهمی است که در IC ها بکار می‌رود. مدارهایی که از این ترکیب ساخته شده‌اند، نسبت به نوع سیلیکونی بسیار سریعتر هستند ( البته گرانتر هم می‌باشند ). آرسنید گالیم بر خلاف سیلیکون آن band gap مستقیم است. پس می‌تواند در دیودهای لیزری و LED ها برای تبدیل مستقیم الکتریسیته به نور بکار رود.* تری‌اکسید آرسنیک در خون شناسی برای درمان بیماران سرطان خون حاد که در برابر ATRA درمانی مقاومت نشان می‌دهند، بکار می‌رود.* در برنز پوش کردن و ساخت مواد آتش بازی و ترقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تاریخچه

آرسنیک ( واﮊه یونانی arsenikon به معنی اریپمنت زرد ) در دوران بسیار کهن شناخته شده است . از این عنصر به کرات برای قتل استفاده شده است. علایم مسمومیت با این عنصر تا قبل از آزمایش مارش تا حدی نا مشخص بود. “آلبرتوس مگنوس” را اولین کسی می دانند که در سال ۱۲۵۰ این عنصر را جدا کرد . “جوان شرودر” در سال ۱۶۴۹ دو روش برای تهیه آرسنیک منتشر کرد.

 

پیدایش
آرسوپیزیت ( سنگ آرسنیک) که میس پیکل Mispickel هم نامیده می‌شود، سولفوری است که بر اثر حرارت ، بیشترِن مقدار آرسنیک از سولفید آهن آن جدا می‌شود. مهمترین ترکیبات آرسنیک عبارت است از: آرسنیک سفید ، سولفید آن ، گرد حشره کش ، آرسنیت کلسیم و آرسنیت سرب.

از گرد حشره کش ، آرسنیت کلسیم و آرسنیت سرب بعنوان سموم و حشره کشها در کشاورزی استفاده می‌شود .این عنصر گاها” بصورت خالص یافت می‌شود، ولی معمولا” بصورت ترکیب با نقره ، کبالت ، نیکل ، آهن ، آنتیموان یا سولفور وجود دارد.

 

هشدارها
آرسنیک و بسیاری از ترکیبات آن سمی هستند. آرسنیک با مختل کردن وسیع سیستم گوارشی و ایجاد شوک ، منجر به مرگ می‌شود.


خواص فیزیکی و شیمیایی عنصر آرسنیک :
عدد اتمی: 33
جرم اتمی:74.92160
نقطه ذوب :
C°808
نقطه جوش :
C°603
شعاع اتمی :
Å 1.33
ظرفیت: 3و5
رنگ: خاکستری
حالت استاندارد: جامد
نام گروه: 15
انرژی یونیزاسیون :
Kj/mol 9.81
شکل الکترونی: 4
P 3 2 1s22s2p63s23 p63d 104s
شعاع یونی :
Å 0.58
الکترونگاتیوی:2.18
حالت اکسیداسیون: ±3,5
دانسیته: 5.72
گرمای فروپاشی :
Kj/mol 369.9
گرمای تبخیر :
Kj/mol 34.76
مقاومت الکتریکی :
Ohm m 0.00000033
گرمای ویژه:
J/g Ko 0.33
دوره تناوبی:4
شماره سطح انرژی : 4
اولین انرژی : 2
دومین انرژی : 8
سومین انرژی : 18
چهارمین انرژی : 5
ایزوتوپ :
ایزوتوپ نیمه عمر
As-71 2.7 روز
As-72 26.0 ساعت
As-73 80.3 روز
As-74 17.8 روز
As-75 پایدار
As-76 26.3 ساعت
As-77 39.0 ساعت
As-79 9.0 دقیقه

اشکال دیگر :
هیدرید ارسنیک
AsH3
اکسید ارسنیک
As2O3
تری کلرید ارسنیک
AsCl3 و پنتا کلرید ارسنیک AsCl5

7777 بازدید : 141 یکشنبه 01 دی 1392 نظرات (0)

یونی نوعی از پیوند شیمیایی است که برپایه نیروی الکترواستاتیک بین دو یون با بار مخالف شکل می‌گیرد.

ترکیبات یونی متشکل از تعداد زیادی آنیون و کاتیون هستند که با طرح معین هندسی در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک بلور بوجود می‌آورند. هر بلور، به سبب جاذبه‌های منفی ـ مثبت یونها به هم، نگهداشته شده است. فرمول شیمیایی یک ترکیب یونی نشانه ساده‌ترین نسبت یونهای مختلف برای به وجود آوردن بلوری است که از نظر الکتریکی خنثی باشد.

ماهیت یون[ویرایش]

وقتی اتم‌ها به یون تبدیل می‌شوند، خواص آنها شدیدا تغییر می کند. مثلاً مجموعه‌ای از مولکولهای برم قرمز است. اما یونهای برم در رنگ بلور مادهٔ مرکب هیچ دخالتی ندارند. یک قطعه سدیم شامل اتم‌های سدیم نرم است. خواص فلزی دارد و بر آب به شدت اثر می‌کند. اما یونهای سدیم در آب پایدارند.

مجموعه بزرگی از مولکولهای کلر، گازی سمّی به‌رنگ زرد مایل به سبز است، ولی یونهای کلرید مواد مرکب رنگ ایجاد نمی‌کنند و سمّی نیستند. به همین لحاظ است که یونهای سدیم و کلر را به صورت نمک طعام می‌توان بدون ترس از واکنش شدید روی گوجه فرنگی ریخت. وقتی اتم‌ها به صورت یون در می‌آیند، ماهیت آنها آشکارا تغییر می‌کند.

خواص مواد مرکب یونی[ویرایش]

رسانایی الکتریکی : رسانایی الکتریکی مواد مرکب یونی مذاب به این علت است که وقتی قطب‌هایی با بار مخالف در این مواد مذاب قرار گیرد و میدان الکتریکی برقرارشود، یونها آزادانه به حرکت در می‌آیند. این حرکت یونها بار یا جریان را از یک‌جا به جای دیگر منتقل می‌کنند. در جسم جامد که یونها بی‌حرکت‌اند و نمی‌توانند آزادانه حرکت کنند، جسم خاصیت رسانای الکتریکی ندارد.

سختی : سختی مواد مرکب یونی به علت پیوند محکم میان یونهای با بار مخالف است. برای پیوندهای قوی انرژی بسیاری لازم است تا یون‌ها از هم جدا شوند و امکان حرکت آزاد حالت مذاب را پیداکنند. انرژی زیاد به معنی نقطه جوش بالا است که خود از ویژگی‌های مواد مرکب یونی است.

شکنندگی : مواد مرکب یونی شکننده‌اند. زیرا که ساختار جامد آنها آرایه منظمی از یونهاست. مثلاً ساختار سدیم کلرید (NaCl) را در نظر بگیرید. هرگاه یک سطح از یونها فقط به فاصله یک یون در هر جهت جابجا شود، یونهایی که بار مشابه دارند درکنار یکدیگر قرار می‌گیرند و یکدیگر را دفع می‌کنند و چون جاذبه‌ای در کار نیست بلور می‌شکند. سدیم کلرید را نمی‌توان با چکش کاری، به ورقه‌های نازک تبدیل کرد. با چنین عملی بلور نمک خرد و از هم پاشیده می‌شود.

 

عناصرگروه IA (فلزات قلیایی) یعنی Li ، Na ، K ، Rb ، Cs، هر یک به ترتیب یک الکترون بیشتر از گازهای نجیب ، (He ، Kr ، Ne ، Ar ، Xe) دارند. اگر هر یک از این فلزات از هر اتم یک الکترون از دست بدهند، جزء باقیمانده آرایش الکترونی گاز نجیب متناظر خود را پیدا می‌کند. مثلاً ، Li یک الکترون والانس در آرایش حالت پایه دارد. از دست دادن یک الکترون موجب می‌شود که Li ساختار الکترونی He را پیداکند. یک اتم Li که فقط دو الکترون و سه پروتون داشته باشد، بار +۱ خواهد داشت.

یک اتم باردار مانند یا یک گروه از اتم‌های باردار، مانند گروه سولفات را یون می‌گویند.

عناصر گروه IIA (فلزات قلیایی خاکی) هریک دو الکترون والانس دارند. پس برای اینکه mg ، ca ، sr ، ba ساختار گاز نجیب را به دست آورند اتم‌های هرعنصر باید دو الکترون از دست بدهند. از دست رفتن دو الکترون موجب می‌شود که دو پروتون در هسته خنثی نشده بماند. پس هر یون بار +۲ خواهد داشت. برای جدا شدن سومین الکترون لازم است جفت الکترونهای تراز اصلی با انرژی پایین‌تر شکسته شود. این امر انرژی زیادتری می‌خواهد. جداشدن الکترونها از فلزات و تشکیل یونهای مثبت حاصل از آنها را می‌توان به راههای مختلف ترسیم کرد.

پس جدا شدن یک الکترون از یک اتم معین جداشدن الکترونهای بعدی به ترتیب مشکلتر می‌شود. زیرا با از دست رفتن هر الکترون بار مؤثر زیادتری می‌شود و الکترونهای باقیمانده را محکمتر نگاه می‌دارد. بطور خلاصه یونهای مثبت وقتی تشکیل می‌شوند که اتم‌های فلزی یک الکترون (گروهIA) دو الکترون (گروهIIA) و یا سه الکترون (گروهIIIA) به اتم‌های غیر فلزی می‌دهند. یونهای حاصل آرایش الکترونی یکسان با یک گاز نجیب دارند.

عناصر گروه VIIA (هالوژنها) یونهای مثبت در حضور یونهای منفی پایدار می‌شوند. خنثی شدن بار، هر دو نوع یون را پایدار می‌کند. یونهای منفی پایدار، از اتم‌هایی که شش یا هفت الکترون والانس دارند، تولید می‌شوند. اینگونه اتم‌ها آنقدر الکترون بدست می‌آورند تا ساختار گاز نجیب را پیدا کنند. مثلاً اتم‌های عناصر گروه VIIA (هالوژن‌ها) هفت الکترون والانس دارند و هر یک، یک الکترون می‌خواهند تا آرایش الکترونی یک گاز نجیب را پیدا کنند.

اگر اتم‌های F ، Cl ، Br ، I هر یک، یک الکترون بدست آورند، یونهای حاصل یعنی ، ،، به ترتیب آرایش الکترونی را خواهند داشت.

عناص گروه VIA (گروه اکسیژن) اتم عناصر (VIA) برای رسیدن به ساختار الکترونی یک گاز نجیب هریک دو الکترون نیاز دارند. اضافه شدن دو الکترون به هر اتم، سبب تولید می‌شود. روند به دست آوردن الکترون توسط غیرفلزات، مانند از دست دادن الکترون توسط فلزات را می‌توان به راههای متفاوت ترسیم کرد. بطور خلاصه غیرفلزات یک، دو، یا سه الکترون از فلزات می‌گیرند و یون منفی ایجاد می‌کنند.

این یونهای منفی همگی الکترونهای والانس جفت شده و آرایش هشت الکترونی پایدار گازهای نجیب را دارند.

فرمول شیمیایی مواد مرکب یونی فرمول شیمیایی یک ماده مرکب از لحاظ الکتریکی خنثی است. خنثی بودن الکتریکی مستلزم آن است که شمار بارهای مثبت و منفی در بلور ماده مرکب برابر باشند. دو برای هر، سه یون برای دو یون Al^۳+ و الی آخر. در بلور نمک طعام یونهای با جاذبه الکتریکی میان بارهای مخالف، در جای خود نگاه داشته شده‌اند.

علاوه بر این، برای خنثی بودن این ماده مرکب باید نسبت یونهای سدیم به یونهای کلرید ۱ به ۱ باشد. در این صورت ساده‌ترین فرمول آن خواهد بود. در ساختار بلورین هر یون سدیم با هر شش یون کلرید اطراف آن جذب می‌شود. به همین طریق هر یون کلرید با هر شش یون سدیم اطراف آن جذب می‌شود.

در ساختارهای یونی هیچ مولکول تک اتمی وجود ندارد، یعنی هیچ یون خاصی وجود ندارد که منحصرا به یک یون دیگر بپیوندد.علیرضا دیده بان        مدرسه شهید نصیری        کلاس 06     دوم ریاضی

 

pooria بازدید : 387 یکشنبه 01 دی 1392 نظرات (0)

یوسف رجبی                 0/6            ملاصدرا1      شیفت1

 

ایهٔ اُزون[۱] یا اُزون‏‌سپهر[۲] لایه‌ای به ضخامت ۳۰۰ دابسون (۳ میلی‌متر) در لایهٔ استراتوسفر جو زمین است با غلظت بالایی از مولکول ازون (O۳)، که در سال ۱۹۱۳ توسط دو فیزیک‌دان فرانسوی به نام‌های شارل فابری و هانری بویسون کشف شد.[۳] این لایه با جذب ۹۹٫۹–۹۵ درصد پرتو فرابنفش خورشید، موجب ادامهٔ زندگی بر روی کرهٔ زمین می‌شود. لایه اُزون پرتوهای پرانرژی فرابنفش را جذب کرده و آن‌ها را به شکل پرتوهای فروسرخ در می‌آورند و به سطح زمین می‌فرستند.

در اوایل سال ۱۹۳۰، ترکیباتی به نام کلروفلوئوروکربن‌ها (سی‌اف‌سی‌ها) در ایالات متحده آمریکا اختراع‌شد و در صنعت و خانه مورد استفاده قرار گرفت. این ترکیبات به استراتوسفر راه یافتند و عناصر کلر و برم موجود در آن‌ها طی واکنش‌های شیمیایی موجب تخریب تدریجی لایهٔ اُزون شدند. به ویژه، لایهٔ اُزون بر فراز قطب جنوب به شدت کاهش یافته‌است.

چرخهٔ ازون-اکسیژن بیان می‌کند که پرتوهای فرابنفش به مولکول اکسیژن برخورد کرده و پیوند میان مولکول‌های اکسیژن را می‌شکند. اتم‌های حاصل با مولکول اکسیژن دیگری واکنش داده و مولکول ازون را تشکیل می‌دهند. سطح ازون با تغییر فصل‌ها، وزش باد و تغییرات خورشید نیز تغییر می‌یابد. ۱۰ درصد مولکول‌های ازون هواکره در لایهٔ تروپوسفر قراردارند و بر خلاف ازون موجود در استراتوسفر، آلاینده به شمار می‌آیند و آسیب‌هایی به بافت‌های زیستی انسان و دیگر جانوران می‌رسانند.

 

mojtaba بازدید : 5405 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (4)

انواع روشهای موازنه کردن واکنش شیمیایی

واکنشهاي شيميايي را مي توان به صورت معادله هايي نوشت و در آن از نمادهاي شيميايي عنصرها براي نمايش دادن آنها استفاده کرد. بر طبق قانون پايستگي جرم تعداد اتمهاي هر عنصر بايد در دو طرف معادله يکسان باشد يعني معادله بايد موازنه باشد.:.

amirho1234 بازدید : 609 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (0)

امیرحسین خساره

کلاس : 06

مدرسه شهید نصیری

 

نظریه اتمی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نظریهٔ اتم، سنگ بنای شیمی جدید است. درک ساختار اتمی و بر‌هم‌کنش اتم‌ها، محور درک شیمی است. بیان نخستین نظریه‌ی اتمی را معمولاً به یونانیان باستان نسبت می‌دهند، اما ریشهٔ این مفهوم حتی ممکن است در تمدن‌های کهن تر باشد. بر اساس نظریه‌ی اتمی لیوکیپوس و دموکریتوس، تقسیم مستمر ماده، درنهایت، اتم‌ها را به دست می‌دهد که قابلیت تجزیه شدن آن‌ها ممکن نبود.

 

amirho1234 بازدید : 547 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (0)

امیرحسین خساره

کلاس : 06

مدرسه شهید نصیری

 

اصل طرد پائولی

 

قاعده پائولی و یا قاعده غیر امکان و یا اصل طرد پائولی اصلی در مکانیک کوانتومی است که ولفگانگ پائولی فیزیک‌دان اتریشیی/سوئیسی در سال ۱۹۲۵ بیان کرد. این قاعدهٔ بسیار مهم می‌گوید که در یک سیستم کوانتومی، دو یا چند فرمیون همسان (مثلاً دو الکترون) نمی‌توانند همزمان حالت کوانتومی یکسانی داشته باشند. برای الکترون‌های یک اتم، این اصل می‌گوید که چهار عدد کوانتومی هیچ دو الکترونی یکی نیست، یعنی مثلاً اگر n، l و ml دو الکترون یکی باشد، ms به ناچار برای آن دو متفاوت خواهد بود (یعنی دو الکترون اسپینهای مخالف خواهند داشت).

amirho1234 بازدید : 463 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (0)

امیرحسین خساره

کلاس : 06

مدرسه شهید نصیری

 

آرایش الکترونی

 

 

اوربیتال‌های اتمی

آرایش الکترونی نحوه چنیش الکترون‌ها در اوربیتال‌ها اطراف هسته اتم را نشان می‌دهد. و شیوه پر شدن زیر لایه‌ها به ترتیب زیر است:

۱s ۲s ۲p ۳s ۳p ۴s ۳d ۴p ۵s ۴d ۵p ۶s ۴f ۵d ۶p ۷s ۵f ۶d ۷p

meysamakbari2 بازدید : 339 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (0)

موضوع تحقیق:الکترونگاتیوی

نام ونام خانوادگی:میثم اکبری

شهیدنصیری ٠٦

 

اتم وقتی در لایه ظرفیت خود الکترون کمتری داشته باشد تمایلش به گرفتن و یا دادن الکترون بیشتر می‌شود. هرچه عنصری تمایل بیشتری به گرفتن الکترون داشته باشد الکترونگاتیوتر است.

meysamakbari2 بازدید : 480 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (0)

الکترونگاتیوی

اتم وقتی در لایه ظرفیت خود الکترون کمتری داشته باشد تمایلش به گرفتن و یا دادن الکترون بیشتر می‌شود. هرچه عنصری تمایل بیشتری به گرفتن الکترون داشته باشد الکترونگاتیوتر است.

اگرچه الکترونگاتیویته، قطبیت پیوندهای شیمیایی بین اتم‌های یک مولکول را تعیین می‌کند اما عامل تعیین کننده قطبیت کلی مولکول نیست چون مولکول می‌تواند دارای مرکز تقارن باشد. در این حالت قطبیت پیوندها نسبت به هم به گونه‌ای خنثی می‌شود که قطبیت کلی مولکول را صفر در نظر می‌گیرند. بنابراین در مولکول هایی که فاقد مرکز تقارن مولکولی هستند می‌توان قطبیت کلی مولکول را با تعیین جهت بردار ممان دو قطبی در آنها نتیجه گرفت.

چند نمونه از الکترونگاتیوی عناصر

نسبی بودن الکترونگاتیوی

الکترونگاتیوی بایک مقیاس نسبی سنجیده می‌شود. دراین مقیاس برای اجتناب از درج اعداد منفی، به اتم فلوئور به عنوان الکترونگاتیوترین عنصر، الکترونگاتیوی ۴ نسبت داده شده است و مقادیر الکترونگاتیوی برای عنصرهای دیگر نسبت به این مقدار محاسبه می‌شود. در این محاسبات، گازهای نجیب را در نظر نمی‌گیرند، زیرا این عناصر به تعداد کافی ترکیب‌های شیمیایی تشکیل نمی‌دهند. به طور کلی مقادیر الکترونگاتیوی در یک گروه از عناصراز بالا به پایین کاهش و در یک دوره از جدول تناوبی از چپ به راست افزایش می‌یابد. بنابراین کم‌ترین مقدار الکترونگاتیوی را می‌توان سزیم در پایین و سمت چپ جدول و بیش‌ترین مقدار الکترونگاتیوی (با چشم پوشی از گازهای نجیب) را به اتم فلوئور در بالا و سمت راست جدول نسبت داد.

miladtaghdiri20 بازدید : 453 شنبه 30 آذر 1392 نظرات (0)

میلاد تقدیری  کلاس 06  ملاصدرا 1

کارخانه‌ها، ماشین‌ها، کامیون‌ها، و وسایلی که دارای دودکش هستند، از سوخت فسیلی نظیر زغال و مواد نفتی استفاده می‌کنند. سوخت این دو نوع ماده موادی نظیر اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن را وارد هوا می‌سازد. در فضا این اکسیدها تغییر می‌کنند. به گرد و غبار و باران اسیدی تبدیل می‌شوند. سپس به صورت بارش‌های خشک یا تر به سطح زمین بر می‌گردند.

گازها و بخارهایی که از دستگاه های دارای سوخت فسیلی وارد هوا می‌شوند، در هوا خیلی به بالا نمی‌روند و در صورت عدم ترکیب با آب، به صورت گرد و غبار اسیدی در می‌آیند. گرد و غبار اسیدی ضمن فرود آمدن بر زمین به نمای ساختمان‌ها و بناهای سنگی می‌چسبد و موجب فرسایش آن ها و کاهش عمر مفید آن ها می‌گردد. گرد و غبار اسیدی حتی به چرم، کاغذ و لباس نیز آسیب می‌رساند. این غبارها حیات درختان و حتی گیاهان را مورد تهدید قرار داده و رشد گیاهان و غلات را کاهش می‌دهند و تا کنون سبب آسیب به میلیاردها تن غلات شده‌اند.

اکثر شهرهای بزرگ صنعتی مورد تهدید غبارهای اسیدی قرار دارند. شهر لندن در زمستان سال ۱۹۵۲ مورد تهاجم شدید غبارهای اسیدی قرار گرفت و این امر موجب مرگ زودرس ۴۰۰۰ نفر از افراد بیمار گردید. این سانحه باعث شد که مسئولین شهر اقدامات پیشگیرانه‌ای را در جهت کنترل آلودگی هوا به عمل آورند. در نتیجه، امروزه شهر لندن در زمره شهرهایی به شمار می‌رود که هوای نسبتاً تمیزی دارند.

مواد آلوده کننده هر قدر در فضا بیشتر بمانند ترکیبات زیادتری حاصل می‌شود که اسیدها یکی از ترکیبات آن ها می‌باشند. اسیدها به کمک بادهای شدید می‌توانند برای روزهای متوالی در هوا باقی بمانند و صدها کیلومتر مسافت را طی کنند و به این ترتیب از کشوری به کشور دیگر انتقال یابند.

اگر غبار اسیدی با ذرات آب موجود در اتمسفر هوا مخلوط شود، به صورت باران اسیدی فرو می‌ریزد و به محیط زیست ما به راه‌های گوناگون آسیب می‌رساند. باران اسیدی مستقیماً به درختان و روییدنی‌ها اثر می‌کند. در خاک فرو می‌رود و تعادل شیمیایی آن را به هم می‌ریزد. این باران پس از فرود آمدن بر زمین به داخل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها راه می‌یابد و حیوانات و گیاهان آبزی را به هلاکت می‌رساند. البته اگر مقدار اسید این باران کم باشد؛ نه تنها زیان آور نیست بلکه از جهاتی هم مفید است. زیرا به حل کانی های موجود در خاک کمک می‌کند و گیاهان به راحتی می‌توانند از آن تغذیه کنند.

جنگل ها و دریاچه‌ها، قربانیان باران اسیدی

جنگل‌ها نقش مهمی را در حیات انسان ایفا می‌کنند. صرف نظر از نقش آنها در حیات زیستی ما، چوب درختان جنگلی منبع عمده تهیه سلولز به شمار می‌رود که یکی از نیازهای اولیه صنعت کاغذ سازی است. جنگل ها همچنین آب و هوای اطراف خود را تنظیم می‌کنند و زیستگاه مناسبی برای حیوانات وحشی به شمار می‌روند. امروزه این منبع طبیعی، در نقاطی از جهان که عوامل تشکیل دهنده باران اسیدی مهیا هستند، شدیداً در معرض نابودی قرار دارند. باران اسیدی با فرود آمدن بر روی درختان رشد آنها را دچار اختلال ساخته و به پوست آنها آسیب می‌رساند. آسیب دیدن پوست درختان موجب می‌گردد که آنها مورد حمله حشرات و بیماری‌های گیاهی قرار گیرند و در مدت کوتاهی از رشد و نمو باز بمانند.

باران اسیدی گذشته از اثر مستقیم خود بر درختان، بر خاک اطراف درختان نیز اثر سوء گذاشته و مواد غذایی درختان را که در خاک قرار دارد از بین می‌برد.

به طور کلی، گیاهان و خاک در یک مجموعه ی طبیعی پیچیده زندگی می‌کنند. وقتی که مواد غذایی در اثر عواملی از قبیل باران اسیدی در خاک از ی بین برود و خاک در اثر آلودگی به اسید مواد مورد نیاز درختان را از دست بدهد، این نظم طبیعی به هم خواهد خورد و مرگ درختان و گیاهان فرا خواهد رسید.

باران اسیدی وقتی که به دریاچه‌ها فرو می‌ریزد به مرور زمان باعث از بین رفتن موجودات زنده در درون آنها می‌گردد. از این رو آب دریاچه‌ها زلال شده و مواد ریز موجود در آب به ته آنها نشست می‌کند و ته آنها مثل بیابان و آب آنها نیز مثل بلور صاف به نظر می‌رسد. البته لازم به توضیح است که در این نوع دریاچه‌ها، مادامی که اسید از حد خاصی فراتر نرفته، تعداد محدودی از ماهیان می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. چنانچه میزان اسید از این حد هم بالاتر رود، این گروه ماهی ها نیز از بین خواهند رفت.

سیلابی که از بارش باران اسیدی جاری می‌شود، بر روی زمین، مسیر خود را می‌شوید و سر انجام به دریاچه‌ها می‌ریزد. در ضمن این فرسایش خاک، فلزات سمی که از آن آزاد شده‌اند را به دریاچه‌ها وارد می کند. یکی از مهمترین فلزات سمی، آلومینیوم است که به همراه آب وارد دستگاه تنفسی ماهیها شده و موجب مرگ آنها می‌گردد. در مناطقی که دارای فضای آلوده به مواد اسیدی هستند، در فصل بهار، دریاچه‌ها آلوده ترین آب ها را دارند. زیرا با ذوب شدن برف های زمستان، اسید همراه آنها به دریاچه‌ها روانه می‌گردد.

تعداد صفحات : 51

درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 172
  • بازدید امروز : 130
  • باردید دیروز : 263
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 12
  • بازدید هفته : 2,423
  • بازدید ماه : 1,366
  • بازدید سال : 48,777
  • بازدید کلی : 1,541,405
  • کدهای اختصاصی