loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
سلامی (مدیر سایت) بازدید : 165 سه شنبه 17 تیر 1393 نظرات (0)

 

موضوع:شیمی آلی      محقق:جواد مینایی

مدرسه ملاصدرا  کلاس06  

دبیرمربوطه:آقای سلامی

 

شیمی سبز

 شيمي نقش بنيادي در پيشرفت تمدن آدمي داشته و جايگاه آن در اقتصاد ، سياست و زندگي روز به روز پر رنگ تر شده است . با اين همه ، شيمي طي روند پيشرفت خود ، كه همواره با سود رساندن به همراه بود ، آسيب هاي چشم گيري نيز به سلامت آدمي و محيط زيست وارد كرده است شيميدانها سالها كوشش و پژوهش ، مواد خاصي از طبيعت برداشت كرده اند .كه با سلامت آدمي و شرايط محيط زيست سازگاري سيار دارند ، و آنها را به مواردي تبديل كرده اند كه سلامت آدمي و محيط زيست را به چالش كشيده اند . همچنين ف اين مواد به سادگي به چرخه ي طبيعي مواد باز نمي گردند و سالهاي زيادي بصورت زباله هاي بسيار آسيب رسان و هميشگي در طبيعت مي ماند .

بارها از آسيب هاي مواد شيميايي به بدن آدمي و محيط زيست شنيده و خئانده ايم . اما چاره ي كار چيست ؟ آيا دوري و پرهيز از بهره گيري از مواد شيميايي مي تواند به ما كمك كند ، تا چه اندازه اي مي توانيم از آنها دوري كنيم ؟ كدام ها را مي توانيم بكار نبريم ؟ كداميك از فراورده هاي شيميايي را مي توان يافت كه با آسيب به سلامت آدمي يا محيط زيست همراه نباشد ؟ داروهايي كه سلامتي ما به آنها بستگي زياد‌‌‌ي را به خود ما آسيب هايي به بدن ما همراهند .. آيا مي توانيم آنها را بكار نبريم ؟ آيا مي توان آب تصفيه شده با مواد شيميايي را  ننوشيم ؟ پيرامون ما را انبوهي از مواد شيميايي گوناگون فراگرفته اند كه در زهرآگين بودن و آسيب رسان بودن بيشتر آن شكي نداريم و از بسياري از آنها نيز نمي توانيم دوري كنيم .

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 687 سه شنبه 17 تیر 1393 نظرات (0)

 

موضوع:شیمی آلی      محقق:جواد مینایی

مدرسه ملاصدرا  کلاس06  

دبیرمربوطه:آقای سلامی

 

شیمی آلی چیست ؟

 شیمی آلی قسمتی از علم شیمی است که بررسی هیدروکربن‌ها می پردازد. به همین دلیل به آن شیمی ترکیبات کربن نیز گفته می‌شود . پسوند «آلی» یادگار روزهایی است که مواد شیمیایی را بسته به این که از چه منبعی به دست می‌آمدند، به دو دسته معدنی و آلی تقسیم می‌کردند.

مواد معدنی آنهایی بودند که از معادن استخراج می‌شدند و مواد آلی آنهایی که از منابع گیاهی یا حیوانی یعنی از موادی که توسط موجودات زنده تولید می‌شدند، به دست می‌آمدند.

در واقع تا پیرامون سال 1850 بسیاری از شیمیدانان معتقد بودند، که خاستگاه مواد آلی باید موجودات زنده باشند و در نتیجه این مواد را هرگز نمی‌توان از مواد معدنی سنتز نمود.

موادی که از منابع آلی به دست می‌آیند، در یک خصوصیت مشترکند: همه آنها دارای عنصر کربن هستند.

darkman بازدید : 466 دوشنبه 19 خرداد 1393 نظرات (0)

موضوع:شیمی آلی      محقق:جواد مینایی

مدرسه ملاصدرا  کلاس06  

دبیرمربوطه:آقای سلامی

 

نانوکامپوزیت ها؛

کامپوزیت ترکیبی است که از لحاظ ماکروسکوپی از چند ماده متمایز ساخته شده باشد، به طوری که این اجزاء به آسانی از یکدیگر قابل تشخیص باشند. به طور نمونه، یکی از کامپوزیت های آشنا بتن است که از دو جزء سیمان و ماسه ساخته شده است.

برای ایجاد تغییر و بهینه کردن خواص فیزیکی و شیمیایی مواد، آن ها را ترکیب یا کامپوزیت می کنیم. به طور مثال پلی اتیلن (PE) که در ساخت چمن های مصنوعی از آن استفاده می گردد، رنگ پذیر نیست و به همین سبب رنگ این چمن ها اغلب مات است. برای برطرف نمودن این نقص به آن وینیل استات می افزایند تا خواص پلاستیکی، نرمیت و رنگ پذیری آن اصلاح شود. در واقع، هدف از ایجاد کامپوزیت، به دست آوردن ماده ای ترکیبی با خواص مورد انتظار می باشد.

نانوکامپوزیت نیز همان کامپوزیت است که یک یا چند جزء از آن، ابعاد کمتر از 100 نانومتر دارد. نانوکامپوزیت ها از دو فاز تشکیل شده اند. فاز اول یک ساختار بلوری است که در واقع پایه یا ماتریس نانوکامپوزیت محسوب می شود و ممکن است از جنس پلیمر، فلز و یا سرامیک باشد. فاز دوم نیز ذراتی در مقیاس نانومتر می باشند که به عنوان تقویت کننده (مواد پرکننده Filler) به منظور اهداف خاص از قبیل استحکام، مقاومت، هدایت الکتریکی، خواص مغناطیسی و ... در درون فاز اول (ماده پایه) توزیع می شوند.

 

 

makan666 بازدید : 634 سه شنبه 13 خرداد 1393 نظرات (0)

نام : ماکان
نام خانوادگی: کیانپور
مدرسه :ملاصدرا 1
کلاس :05
دبیر: جناب آقای سلامی
موضوع: باران اسیدی
منبع: رشد

makan666 بازدید : 137 سه شنبه 13 خرداد 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگی : ماکان کیانپور
مدرسه :ملاصدرا 1
کلاس :05
دبیر: جناب آقای سلامی
موضوع:رابطه مصرف برق با تغییرات آب و هوایی
منبع: http://www.physorg.com/news197111200.html

nim بازدید : 637 شنبه 10 خرداد 1393 نظرات (0)

بسم الله النور    کادمیم (Cd)
نیما حاجیان/کلاس06/دبیرستان ملاصدرای یک/دبیرآقای سلامی کادمیم عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Cd و عدد اتمی ۴۸ قرار گرفته‌است. کادمیم عنصری نسبتاً" کمیاب، نرم، با رنگ سفید مایل به آبی و فلز انتقالی سمی است که در سنگ معدن روی وجود داشته و در باتریها به مقدار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خصوصیات قابل توجه
کادمیم فلز دو ظرفیتی نرم، چکش خوار، انعطاف پذیر و به رنگ سفید مایل به آبی است که با چاقو به راحتی بریده می‌شود. این عنصر از بسیاری جهات شبیه روی است اما کادمیم ترکیبات پیچیده بیشتری بوجود می‌آورد. معمولی ترین حالت اکسیداسیون کادمیم ۲+ می‌باشد، گرچه نمونه‌های کمیابی از ۱+ نیز می‌توان پیدا کرد.
کاربردها
تقریباً" سه چهارم کادمیم در باتریها به ویژه در باتری‌های Ni-Cd استفاده می‌گردد و بیشتر یک سوم باقی‌مانده عمدتاً" جهت رنگها، پوششها، آبکاری و بعنوان مواد ثبات بخش در پلاستیکها بکار می‌رود. کاربردهای دیگر:
در بعضی از آلیاژهای زود ذوب به کار می‌رود. به علت ضریب اصطکاک پائین و مقاومت بسیار خوب در برابر خستگی، در آلیاژهای بلبرینگ از آن استفاده می‌شود. ۶۰% از کادمیم یافت شده در آبکاری الکتریکی به کار می‌رود. انواع بسیاری از لحیم‌ها حاوی این فلز هستند. به عنوان مانعی برای کنترل کافش اتمی(nuclear fission) به کار می‌رود. ترکیبات حاوی کادمیم در مواد درخشان تلویزیون‌های سیاه و سفید و نیز در مواد درخشان آبی و سبز در لامپ تصویر تلویزیونهای رنگی بکار می‌روند. کادمیم نمکهای مختلفی را بوجود می‌آورد که معمول ترین آنها سولفات کادیم است. از این سولفید به‌عنوان رنگدانه زرد استفاده می‌شود. در برخی نیمه هادی‌ها کاربرد دارد. بعضی از ترکیبات کادمیم بعنوان تثبیت کننده در Polyvinyl Coloride بکار می‌رود.

mohamad بازدید : 127 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

               به نام خدا        

        مهدی محمدیاری ملاصدرا06      

   آقای سلامی          

                موضوع. شیمی آلی          

             شیمی آلی زیر مجموعه ای از دانش شیمی است که درباره ترکیبات کربن یا مواد آلیسخن می‌گوید، عنصر اصلی که با کربن ترکیبات آلی را تشکیل می دهند، هیدروژن می باشد. در گذشته به موادی که ریشه گیاهی یا حیوانی داشتند، مواد آلی می گفتند اما امروزه مواد آلی را می توان از طریق روش های صنعتی و آزمایشگاهی و به کمک مواد معدنی نیز سنتز کرد. موادی که از منابع آلی بدست می آیند، در یک ویژگی مشترک هستند و آن اشتراک در دارا بودن عنصر کربن است. دو منبع بزرگ مواد آلی که از آنها مواد آلی با ترکیبات ساده، تأمین می شوند، نفت و زغال سنگ هستند، این دو ماده فسیلیدر مفهوم قدیمی آلی بوده و حاصل تجزیه جانوران و گیاهان هستند.

mohamad بازدید : 580 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (1)

               به نام خدا  

               اشکبوس اقبال  

 ملاصدرا06        

  آقای سلامی    

                          موضوع. آلودگی آب توسط کاتیون های سنگین                                    


ناخالصي هاي موجود در آب : 

آب خالص در طبيعت به دليل ويژگيهاي حلاليت بالاي آن ، وجود ندارد و داراي ناخالصي هاي گوناگون مي باشد ناخالصي هاي آب را به سه دسته كلي مواد جامد محلول ، مواد جامد معلق و كلوئيدي و گازها دسته بندي مي نمايند. 
مواد غير محلول و معلق : 
ذرات ريز و درشت مواد غير محلول و معلق در آب داراي اهميت بسيار متنوع مي باشند اين مواد معلق سبب كدورت آب مي شوند. برخي از اين ذرات كه درشت تر هستند داراي قابليت ته نشيني مي باشند و با حذف آنها آب شفاف تر مي گردد و برخي ديگر از اين ذرات معلق قابليت ته نشيني بسيار كمي دارند و براي ته نشيني نياز به زمان طولاني دارند و يا اينكه به طور كلي غير قابل ته نشيني هستند برخي از اين مواد معلق عبارتند از : 

mohamad بازدید : 493 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

               به نام خدا

                اشکبوس اقبال

 ملاصدرا  06  

         آقای سلامی

 

                            موضوع.آلاینده های اسیدی            


img/daneshnameh_up/4/49/acidrn1.jpg

 

دید کلی

در چند دهه اخیر میزان اسیدیته آب باران ، در بسیاری از نقاط کره زمین افزایش یافته و به همین خاطر اصطلاح باران اسیدی رایج شده است. برای شناخت این پدیده سوالات زیادی مطرح گردیده است که به عنوان مثال می‌توان به این موارد اشاره کرد: چه عناصری باعث تغییر طبیعی باران می‌شوند؟ منشا این عناصر چیست؟ این پدیده در کجا رخ می‌دهد؟

معمولا نزولات جوی به علت حل شدن دی‌اکسید کربن هوا در آن و تشکیل اسید کربنیک بطور ملایم اسیدی هستند و PH باران طبیعی آلوده نشده حدود 5.6 می‌باشد. پس نزولاتی که به مقدار ملاحظه‌ای قدرت اسیدی بیشتری داشته باشند و PH آنها کمتر از 5 باشد، باران اسیدی تلقی می‌شوند.

mohamad بازدید : 243 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

                به نام خدا  

               اشکبوس اقبال        ملاصدرا 06  

   آقای سلامی  

 

                       موضوع.فیبر های نوری   

             فیبر نوری یا تار نوری (به انگلیسی: Optical Fiber) رشتهٔ باریک و بلندی از یک مادّهٔ شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند. فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی می‌باشد، با فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.[۱] امروزه مخابرات فیبر نوری، به دلیل پهنای باند وسیعتر در مقایسه با کابلهای مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

 

mobin-sayyadi بازدید : 107 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

محمد شرفی-05-ملاصدرا 1

اغلب کارشناسان محیط زیست معتقدند آلودگی ناشی از مصرف نفت بالا بوده بطوریکه از ابتدای استخراج نفت تا آخرین لحظه مصرف ، موجب آلودگی دریا ، زمین و هوا می شود. به دلیل وجود این آلودگی ها متخصصان در فکر جست و جوی سوخت های جایگزین برای نفت پرداخته اند تا از این طریق آلودگی ها را به حداقل برسانند. همانطورکه می دانیم منابع نفتی موجود در کشورهای ایــران ، عــربستــان ، عــراق و کــویت محدود می باشد.

mobin-sayyadi بازدید : 325 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

حسین صیادی-05-ملاصدرا 1

مقدمه لایه اوزون قسمتی از است که حاوی گاز طبیعی اوزون O3 است. اوزون توانایی جالب توجهی در جذب برخی از فرکانسهای متراکم شود ضخامت آن تنها در حد چند میلیمتر می‌شود. اوزون در جو زمین عموما توسط شکستن مولکول دو اتمی اکسیژن به دو اتم تنها بوسیله نور فرابنفش بوجود می‌آید. اکسیژن تک اتمی با اکسیژن نشکسته ترکیب می‌شود و اوزون را بوجود می‌آورند. مولکول اوزون ناپایدار است و هنگامی که نور فرابنفش به آن برخورد می‌کند به یک مولکول اکسیژن و یک اکسیژن اتمی شکسته می‌شود.

shabaj بازدید : 497 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگی:محمد رضا علیزاده

نام کلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا 1

 

 

 

یک جفت الکترون مشترک بین دو هسته یک پیوند کووالانسی تشکیل می‌دهند.


img/daneshnameh_up/9/9e/support.gif

 

shabaj بازدید : 397 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگی:محمد رضا علیزاده

نام کلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا 1

 

روش­های جایگزین برای سوخت­های فسیلی

 

 

 

پيشرفت تكنولوژي در مسير صدساله تاريخ صنعت خودروسازي باعث شده است هر ساله شاهد توليد اتوموبيل هايي با كيفيت بهتر و مصرف پائين تر سوخت باشيم، اما در تمام اين سال ها، دغدغه تأمين سوخت و انرژي هاي جايگزين براي اتومبيل ها همواره شركت هاي معتبر خودروسازي را به خود مشغول ساخته است. اين روزها در مورد توليد اتومبيل هاي دوگانه سوز يا هيبريدي مطالبي شنيده مي شود، اتومبيل هاي الكتريكي از ايده به واقعيت رسيده اند و حتي روش هاي منحصربه فردي جهت رانش اتومبيل ها ابداع شده است؛ اما هنوز هيچ كدام، از نظر صرفه اقتصادي و كاربري آسان به پاي سوخت هاي فسيلي مانند بنزين و گازوئيل نمي رسند. با اين حال ملاحظاتي همچون مشكلات زيست محيطي به وجود آمده در ابعاد كلان از يك سو و تنگناهاي مربوط به كاهش ذخاير سوخت هاي فسيلي از سوي ديگر، باعث شده است تا جهت گيري به سمت انرژي هاي جايگزيني روند جدي تري به خود بگيرد.
در سال هاي گذشته سوخت ها و انرژي هاي جايگزين متعددي براي خودروها معرفي شده است كه حتي بعضي از اين روش ها تا مرز توليد صنعتي هم پيش رفته و نيز بعضي از اين روش ها به توليد انبوه دست يافته است. در اين مقاله قصد بررسي اين راهكارها را داريم تا به روش هاي جايگزين براي سوخت هاي فسيلي دست يابيم.

 

shabaj بازدید : 123 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگی:محمد رضا علیزاده

نام کلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا 1

 

اولین بار در قرن هفدهم «توریچلی» ثابت نمود که هوا دارای وزن است و با اعلام وزن و فشار هوا فشارسنج جیوه‌ای خود را در سال هزار و ششصد چهل دو اختراع نمود.

 

razor بازدید : 378 جمعه 19 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به نام خدا

نام محقق:امیرعلی موسی

دبیرستان:ملاصدرا  یک

کلاس:06


سرامیک ها، این مواد دست ‌ساز بشر، از ابتدای تاریخ تمدن تا به امروز توانسته‌اند مواد بسیار مفیدی را در اختیار انسان ها قرار دهند، از سفالینه‌های هزاران سال قبل گرفته تا راکتورهای هسته‌ای و اخیراً نیز محافظ سفینه‌های  فضایی و....
 
یکی از کاربردهای مواد سرامیکی که در ارتباط نزدیک با زندگی بشر است، شامل به کارگیری قطعات سرامیکی در بدن انسان می ‌باشد. به این دسته از سرامیک ها "بیوسرامیک (Bio-ceramic)" گویند. این دسته از سرامیک ها اهمیت فراوانی در زندگی روزمره یافته اند. البته استفاده از مواد مختلف به عنوان "ایمپلانت (implant)" به دوره قبل از میلاد مسیح برمی گردد. اما از اواخر قرن نوزدهم، در اثر پیشرفت و افزایش اطلاعات پزشکی در این مورد کوشش های جدی انجام گرفت.

razor بازدید : 111 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به نام خدا

نام محقق: امیر علی موسی

ملاصدرا یک       06

فیبرنوری

● فیبرنوری چیست؟
فیبرهای نوری رشته های بلند و نازکی از شیشه بسیار خالصند که ضخامتی در حدود قطر موی انسان دارند. آنها در بسته هایی به نام کابلهای نوری کنار هم قرار داده می شوند و برای انتقال سیگنالهای نوری در فواصل دور مورد استفاده قرار می گیرند. اگر با دقت به یک رشته فیبر نوری نگاه کنید، می بینید که از قسمتهای زیر ساخته شده: هسته : هسته بخش مرکزی فیبر است که از شیشه ساخته شده و نور در این قسمت سیر می کند

razor بازدید : 555 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

به نام خدا

نام محقق: امیرعلی موسی

ملاصدرا یک    06

پنی سیلین

پنی سیلین عصای دست پزشكان    
شاید خیلی از پدرومادرها در تعجب باشند كه چرا پزشكان دیگر مانند گذشته پنیسیلین تزریقی تجویز نمیكنند. تنها دلیل ندادن پنیسیلین تزریقی، احتمال ایجاد یك واكنش حساسیتی كشنده است كه این احتمال در مورد پنیسیلینهای خوراكی كمتر است. یك دوره درمانی پنیسیلین خوراكی، اگر درست مصرف شود، به اندازه تزریق همان مقدار پنیسیلین، موثر است. ولی اگر شما به پنیسیلین حساسیت دارید، استفاده از پنیسیلینهای خوراكی شایعی مثل آموكسیسیلین نیز میتواند برای شما مشكلساز شود.
 

amir007 بازدید : 557 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام و نام خانوادگي:امير محمد عظيمي

نام كلاس:06

نام مدرسه:ملاصدرا1

 

 

ما بر روي كره زمين و در كره اي از هوا زندگي مي كنيم. به همان شكل كه آبزيان دريا، دور تا دور آن ها را آب فرا گرفته

است، ما را نيز هوا در بر گرفته است. اما ما هوا را نمي بينيم! زماني كه باد مي وزد تنها مي توانيم آن را حس كنيم. اما

واقعاً اين پوشش هوا كه در زير آن،  زندگي مي كنيم و آن را هواكره مي ناميم تا كجا ادامه دارد؟

 

تعداد صفحات : 10

درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 107
  • آی پی دیروز : 130
  • بازدید امروز : 162
  • باردید دیروز : 348
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 2,192
  • بازدید ماه : 1,135
  • بازدید سال : 48,546
  • بازدید کلی : 1,541,174
  • کدهای اختصاصی