loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
majid بازدید : 345 سه شنبه 01 بهمن 1392 نظرات (0)

کاربرد سی دی ها در تصفیه آب

 مجید مقبل دوست

شهید نصیری06 

پژوهشگران با استفاده از لوح های فشرده شیوه نوینی برای تصفیه فاضلاب ارائه کرده اند.

  لوح های فشرده یا همان CDهای صوتی که از دهه 1990 راه خود را به بازار موسیقی باز کردند اکنون به لطف پیشرفت فناوری، دیگر زیاد به کار نمی آیند و دارندگان آنها نمی دانند با این سی دی های بلااستفاده  چه کار کنند.

در حالی که برخی افراد ممکن است با این سی دی ها کارهای هنری انجام دهند محققان تایوانی یک کاربرد عملی تر برای آن یافته اند: تجزیه فاضلاب.

"دین پینگ تسای" فیزیکدان دانشگاه ملی تایوان گفت: دیسک های اوپتیکی ارزان و قابل دسترس هستند.

 

سالانه حدود 20 میلیارد سی دی تولید می شود از این رو استفاده از سی دی های قدیمی برای تصفیه آب می تواند شیوه ای برای کاهش زباله ها نیز باشد.

hosseini بازدید : 381 چهارشنبه 11 دی 1392 نظرات (0)

دانشمندان اسپانیایی نخستین «پلیمر»خود ترمیم شونده را ساخته اند که به طور خود به خودی و مستقل خود را  بدون هیچ دخالتی ترمیم می کند.                                                                                                                                                                                دانشمندان اسپانیایی نخستین پلیمر خود ترمیم شونده را ساخته اند این ماده جدید که پلیمر «نابود گر»نام گرفته است در الهام از روبات نابودگر خواب تغییر شکل دهنده فیلم  نابودگر 2 ساخته شده و می تواند امنیت و طول عمر قطعات پلاستیکی همه محصولات از اجزای الکتریکی گرفته تا خودروها و حتی منازل بهبود بخشد .                                                                                                                       پژوهشگران اسپانیایی می گویند:این نخستین پلیمر خود ترمیم شونده است که می تواند به طور خود به خودی ترمیم های کمی،حتی در غیاب کاتالیزور دست یابد در آزمایش این پلیمر محققان آن را به دو قسمت بریده و سپس تکه ها را به هم فشردند یک نمونه پس از گذشت دو ساعت ۹۷ درصد بهبود ترمیم مشاهده شد و حتی وقتی پلیمر با دست کشیده شد تکه ها از هم جدا نشدند.                                                                                                                                                                                                                                    دانشمندان می گویند:واقعیت این است که پلی مر با ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی مشابه در حال حاضر در طیف گسترده ای از محسولات جاری استفاده شده و این سیستم را برای اجرای سریع و آسان در کاربرد های صنعتی واقعی بسیار جذاب میکند.

jannesar بازدید : 451 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

ساختن موشك با استفاده از هیدروژن پری اكسید و نقره

برای این كار هیدروژن پری اكسید باید غلیظ شده باشد.(در حدود 90 درصد ) هیدروژن پری اكسید كه در دارو خانه ها میفروشند غلظلتش درحدود 3 در صد است.فرمول شیمیایی هیدروژن پری اكسید H2O2 است.وقتی با نقره واكنش برقرار میكند نقره نقش كاتالیزور را بازی میكند.این واكنش اتم اضافه اكسیژن را ازاد كرده اب و گرمای زیادی تولید میكند.

hamidhami بازدید : 606 دوشنبه 11 شهریور 1392 نظرات (1)

تحقیقات دانشمندان به خوبی پاسخ سوالات اساسی ما پیرامون نحوه‌ی کارکرد این دنیا را ارائه کرده است. اما گاهی اوقات، محققان به دنبال مواردی می‌روند که هرگز تصور نمی‌کردیم دانستنشان بدرد بخور باشد. در این مقاله نگاهی داریم بر تحقیقات ارزشمندی که یافته‌های عجیب و غریبی را از تاریخ بشر بیرون کشیده و به پرسش‌هایی پاسخ داده که تصورشان نیز عجیب است!

 

1 – آیا صدای الکساندر گراهام بل را شنیده‌اید؟

hamidhami بازدید : 475 دوشنبه 11 شهریور 1392 نظرات (0)

به نظر می‌رسد جدول عناصر شیمی به زودی عضو جدیدی را به خود خواهد دید. گروهی از دانشمندان پژوهشی دانشگاه لوند سوئد طی تحقیقات جدیدی پی به وجود عنصری با عدد اتمی 115 شده‌اند.

این پژوهش بر مبنای پژوهش قبلی گروهی روسی انجام شده و هدف آن تایید وجود این عنصر جدید بوده است که آزمایشات آن در آزمایشگاهی در آلمان صورت گرفت. (نمونه ای واقعی از کار گروهی)

آزمایش اینگونه بود که لایه ای نازک از عنصر آمرکیوم با عدد اتمی 95 تحت بمباران با یون‌های کلسیم قرار می‌گرفت و به دانشمندان این امکان را می‌داد که با اندازه گیری فتون‌های خارج شده از عنصر جدید، عدد اتمی آن را بیابند.

این عنصر جدید تا به حال نامگذاری نشده ولی در این پژوهش به صورت موقت ununpentium نامیده شده است. مرحله‌ی بعدی تشکیل مجمع جهانی دانشمندان شیمی (IUPAC) است که در خصوص قرار گرفتن این عنصر در جدول یا انجام تحقیقات بیشتر تصمیم خواهد گرفت.

این عنصر جدید در صورت تایید بین دو عنصر 114 یعنی livermorium و 116 یعنی flerovium قرار خواهد گرفت.

 

یافته‌های این پژوهش در مجله‌ی علمی Physical Review Letters به چاپ رسیده است.

 

نوشته شده توسط : حمید حامی پور

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 579 دوشنبه 27 خرداد 1392 نظرات (0)

 سند برنامه درسي ملي ايران در سينما فلسطين در شنبه سي و يكم فروردين با حضور وزير آموزش و پرورش محترم ، معاونين  و......رو نمايي شد.

 
آموزش و پرورش به عنوان اساسي ترين ركن تربيت افراد يك جامعه و پرورش دهنده آينده سازان يك كشور است. .............

درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 153
  • آی پی دیروز : 130
  • بازدید امروز : 230
  • باردید دیروز : 348
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 13
  • بازدید هفته : 2,260
  • بازدید ماه : 1,203
  • بازدید سال : 48,614
  • بازدید کلی : 1,541,242
  • کدهای اختصاصی