loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
سلامی (مدیر سایت) بازدید : 1055 دوشنبه 04 فروردین 1393 نظرات (0)

 

شیمی۳

شیمی۲

شیمی ۱و ۲ پیش دانشگاهی

پاسخ ها را در ادامه ببینیند.....



شیمی۳

 


چرا ظرفیت گرمایی ویژه ی هلیم و هیدروژن عددهای بزرگی هستند؟
ظرفیت گرمایی مواد به ساختار ، حالت فیزیکی و طبیعت شیمیایی آن ها بر می گردد و از این رو مقایسه ی آن ها به جز در موارد بسیار مشابه دشوار و در واقع بی معناست.


در کدام فرآیند انرژی بیشتری آزاد می شود؟ انحلال یک مول NaCl در یک لیتر آب یا در در mL50آب
با توجه به مقدار های زیر می توان نتیجه گرفت که انحلال یک مول NaClدر یک لیتر آب گرمای بیشتری آزاد می کند. علت این افزایش را می توان تفکیک کامل یون ها و حذف جفت یون ها در محلول های بسیار رقیق نسبت داد. در بی نهایت آبkJ/mol 11/407- در mL100 آبkJ/mol 89/406- Adamson, A.W., A Text book of Physical Chemistry, Academic Press, 1973, pp.176-177


آیا از نظر پزشکی مصرف بیش از اندازه ی ویتامین ث برای سلامتی مضر است؟
خیر، از آن جا که این ویتامین در آب انحلال پذیر است، مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود. خوردن آب و نوشیدنی ها به کاهش مقدار اضافی آن کمک کرده، مانع از ذخیره شدن آن در بدن می شوند.


چرا برای محلول های آبی خیلی رقیق می توان به جای ppm از یکای میلی گرم در لیتر استفاده کرد؟
از آن جا که چگالی این محلول ها برابر یک در نظر گرفته می شود با جایگزین کردن حجم معادل یک لیتر به جای جرم محلول (در مخرج کسر) یکای میلی گرم بر لیتر به دست می آید.


انحلال پذیری گازهای نجیب در آب گرماده است یا گرماگیر؟
علی رغم این که آنتالپی انحلال گازهای غیر قطبی در آب منفی است ( فرآیند گرماده) ولی به دلیل کاهش شدید آنتروپی و افزایش عبارت -TDS در مجموع انرژی آزاد فرآیند در دماهای بالا مثبت می شود، بنابراین با افزایش دما انحلال پذیری آن ها کاهش می یابد.


باریم سولفات را چه باید معرفی کرد؟ الکترولیت یا غیر الکترولیت
آب یک غیر الکترولیت به شمار می آید، علی رغم این که درصد بسیار کمی از آن تفکیک می شود. بنابراین افزون برتولید یون مقدار تولید یون نیز مهم است. چون رسانایی محلول حاصل از انحلال یک ماده در یک حلال معیاری از الکترولیت بودن است در این صورت نمک های نامحلولی مانند BaSO4 را نیز می توان با توجه به تولید مقدار بسیار کم یون پس از انحلال جزو الکترولیت های ضعیف دسته بندی کرد.


برای یک انحلال گرماده در صورتی که ظرف دارای محلول ایزوله (سامانه منزوی) باشد، دمای محلول چه تغییری می کند؟
انرژی آزاد شده در فرآیند انحلال صرف افزایش انرژی درونی محلول شده، دمای محلول بالا می رود.


بادکنک و زودپز چه نوع سامانه ای هستند؟
اگر از پدیده ی نفوذ چشم پوشی کنیم بادکنک را می نوان یک سامانه ی بسته با دیواره ی انعطاف پذیر می در نظر گرفت. زودپز هم تا لحظه ای که سوپاپ اطمینان بالا نیامده است یک سامانه ی بسته است ولی با بالا آمدن سوپاپ و خروج بخارآب به یک سامانه ی باز تبدیل می شود.


چرا ظرفیت گرمایی ویژه ی هلیم و هیدروژن عددهای بزرگی هستند؟
ظرفیت گرمایی مواد به ساختار ، حالت فیزیکی و طبیعت شیمیایی آن ها بر می گردد و از این رو مقایسه ی آن ها به جز در موارد بسیار مشابه دشوار و در واقع بی معناست.


در کدام فرآیند انرژی بیشتری آزاد می شود؟ انحلال یک مول NaCl در یک لیتر آب یا در در mL50آب
با توجه به مقدار های زیر می توان نتیجه گرفت که انحلال یک مول NaClدر یک لیتر آب گرمای بیشتری آزاد می کند. علت این افزایش را می توان تفکیک کامل یون ها و حذف جفت یون ها در محلول های بسیار رقیق نسبت داد. در بی نهایت آبkJ/mol 11/407- در mL100 آبkJ/mol 89/406- Adamson, A.W., A Text book of Physical Chemistry, Academic Press, 1973, pp.176-177


واکنش گاز هیدروژن و اکسیژن خودبه خودی است یا نا خودبه خودی؟
واکنش از نظر ترمودینامیکی در دمای اطاق خودبه خودی است اما انرژی فعال سازی آن به قدری بالا است که واکنش در این دما انجام نمی شود. به عبارت دیگر در این شرایط از نظر سینتیکی امکان پذیر نیست.


واکنش کلر و متان چه نوع واکنشی است؟
این واکنش یک واکنش جانشینی است و هدف کتاب تنها به این موضوع محدود می شود. اطلاق نسبت جابه جایی یگانه یا دوگانه به این واکنش ضرورتی ندارد. این تمرین در چاپ سال آینده (86) حذف خواهد شد.


واکنش لیتیم و اکسیژن و تشکیل لیتیم اکسید از چه نوع است سوختن یا اکسایش؟
از نوع اکسایش است.


آیا مجاز هستیم به دانش آموزان روش استفاه از فرمول M1V1=M2V2 را در محاسبات استوکیومتری محلول تدریس کنیم؟
خیر، بهتر است که دانش آموز کار با ضریب تبدیل را آموزش ببیند واز این راه به حل تمرین بپردازد.


فکر کنید صفحه ی 63 شیمی 3 چگونه باید تصحیح شود؟
A+2B D


تفاوت ظرفیت گرمایی ویژه ی آب، یخ و بخار آب را چگونه توجیح می کنید؟
آب مایع > یخ > بخار آب J/mol. oC 35/75 11/37 60/33 وجود پیوند هیدروژنی و تشکیل تجمع های مولکولی، آب مایع را به مایعی با ظرفیت گرمایی بالا تبدیل کرده است، در فاز بخار این بر هم کنش به حداقل می رسد و در حالت جامد یکپارچگی شبکه امکان انتقال انرژی به همه ی مولکول ها را به راحتی فراهم می کند.


آیا در بخش اول کتاب شیمی 3 اصلاح شده تناقضی در معرفی موازنه ی واکنش ها به روش وارسی به وجود نیامده است؟
روش وارسی یک راهبرد ساده برای موازنه ی معادله ی واکنش های شیمیایی است و اساس آن شمارش تعداد هر یک از اتم ها در دو سوی معادله است. در کتاب درسی تنها یک راه از ده ها راه ممکن برای موازنه به این روش مطرح شده است، شما خود می توانید بر این اساس راه های متفاوت دیگری را برای موازنه ی یک واکنش بیابید. در موازنه ی معادله ی واکنش آلومینیم اکسید و هیدورکلریک اسید کافی است که اولویت فرآورده بر واکنش دهنده را وارونه کرده، برای موازنه ی واکنش این بار از شمارش اتم ها در واکنش دهنده (آلومینیم اکسید) آغاز کرد.


فکر کنید صفحه93(محلول مولار و مولال)
100 میلی لیتر محلول یک مولار پتاسیم کلرید سنگین تر از 100 میلی لیتر محلول یک مولال است. برای تهیه محلول یک مولار و مولال یک مول پتاسیم کلرید لازم است در حالی که تهیه ی محلول مولال به حلال بیش تری نیاز دارد، بنابراین محلول مولال رقیق تر از محلول مولار است و به همین دلیل حجم های مساوی از آن ها جرم متفاوتی دارند. از این رو محلول مولار سنگین تر است وغلظتی بیش تر از همان حجم محلول مولال دارد.


آيا جمله ي : "اگر تغيير دما برابر يك باشد در اين صورت ظرفيت گرمايي ويژه جسم با مقدار گرماي مبادله شده برابر خواهد بود." در صفحه 41 كتاب شيمي 3 درست است؟
ايرادي جزيي دارد كه در چاپ سال هشتادونه اصلاح شده است.

شیمی۲


آيا رابطه اي ميان انرژي شبكه و نقطه ي ذوب يك تركيب يوني وجود دارد؟
در صورتي كه نوع شبكه ي بلور و نسبت شعاع كاتيون به آنيون و نوع انباشتگي در شبكه ي بلور تركيب ها يكسان باشد، با افزابش انرژي شبكه نقطه ي ذوب افزايش مي¬يابد. در فكر كنيد صفحه ي 61 از كتاب شيمي 2 نوع شبكه ها يكسان است، بنابراين مقايسه مشكلي پيش نمي آورد. توجه داشته باشيد در طراحي پرسش هاي امتحاني بايستي به مواردي اشاره كنيد كه در آن ها نوع شبكه و انباشتگي بلور يكسان با شد.

شیمی ۱و ۲ پیش دانشگاهی

 


 

اطلاق نام "اسيد"به آسكوربيك اسيد را چگونه توجيه مي كنيد؟

آسكوربيك اسيد نمونه اي از اسيد ضغيف با دو ka است همانطور كه در شكل زير مشاهده مي كنيد پيوند OH  متصل به پيوند دوگانه  قطبي و H (ها)خاصيت اسيدي دارند اگر   پرتون 1 جدا شود، به علت پخش بار روي تعداد اتم بيش تر، آنيون پايدار ي  نسبت به پرتون 2 تشكيل مي شود بنابر اين ka1 در مقايسهka2 بسيار بزرگتر است و در عمل اين اسيد به عنوان يك اسيد يك ظرفيتي شناخته مي شود.


دي متيل آمين يا اتيل آمين كدام يك باز قوي تري است؟
مقدار pKa در دماي اتاق براي دي متيل آمين و اتيل آمين به ترتيب 10.68 و 10.70گزارش شده است.1 با توجه به اين داده ها، اتيل آمين اندكي قوي تر از دي متيل آمين به نظر مي رسد زيرا pKa آن بزرگ تر است. اگر چه اين داده ها اندكي با داده هاي كتاب درسي تفاوت دارد ولي در مجموع يك نتيجه به دست مي آيد. با توجه به نزديكي اين دو عدد به يك ديگر از يك سو و وابستگي متفاوت تابت تفكيك اين دو باز به دما از سو ديگر، مي توان انتظار داشت مقادير گزارش شده در منابع مختلف ضمن تفاوت(ناشي از دماي اندازه گيري متفاوت)، نتايج متناقضي نيز در پي داشته باشند. بنابراين مي توان گفت در دماي اتاق اين مقايسه درست است. برخي همكاران با توجه به مطالبي كه در درس شيمي آلي آموخته اند بر اين باورند كه دي متيل آمين( به عنوان يك آمين نوع دوم) به دليل داشتن دو گروه آلكيل بايستي خاصيت بازي بيش تري داشته باشد، اما اين در حالي است كه اين داده ها با آموخته هاي گذشته ي آنان سازگاري ندارد. از اين رو مقايسه ي ياد شده را مبهم و چالش برانگير ميدانند. در پاسخ يادآور مي شود، نخست آن كه اين مطلب در فاز گازي درست است و در فاز محلول نمي توان از اثر حلال در پايدار كردن اسيد مزدوج حاصل چشم پوشيد. دوم آن كه نه تنها تعداد بلكه اندازه ي گروه هاي آلكيل بر خاصيت بازي آمين ها موثر است. بنابراين در بحث مقايسه ي خطا است بازي دو آمين يادشده شايد بتوان بزرگي اتيل را با تعداد متيل ها در نظر گرفت.2

1. http://www.zirchrom.com/organic.htm

 2. Michael Clugston, Rosalind Flemming Advancedchemistry, Oxford University Press, 2008, p. 494


pKa اسيدهاي قوي تر از هيدرونيوم چگونه اندازه گيري مي شود؟
قدرت اين اسيدها در حلال¬هاي آلي (محيط غير آبي) اندازه گيري مي شود زيرا بر پايه ي اثر هم ترازي(leveling effect) در محلول آبي قدرت همه ي اين اسيدهاي قوي يكسان است و قابل اندازه گيري و مقايسه نيست. در واقع مي توان گفت، اگرچه هيدروكلريك اسيد كه در ذات اسيدي قوي تر از آب است و به طور كامل نيز در آب تفكيك مي شود ولي در محيط آبي وجود آب باعث مي شود قدرت آن در اندازه ي يون هيدرونيوم باقي بماند. اين اثر به نوعي توانايي حلال را نشان مي دهد. اثر هم ترازي حلال هاي گوناگون متفاوت است و اين تفاوت در حلال هاي آلي كه قدرت اسيدي باز مزدوج آن ها بسيار بالاتر از يون هيدرونيوم چشم گير به نظر مي رسد. از اين رو حلال هايي مانند استونيتريل و دي متيل سولفوكسيد براي تعيين ثابت تفكيك اسيدهاي قوي تر از آب مناسب است.


غلظت چگونه بر قدرت اسيدي تاثير مي گذارد؟
مي دانيم كه براي محلول هاي الكتروليت از جمله اسيدها افزايش غلظت درجه ي تفكيك يوني را كاهش مي دهد. زيرا هر چه غلظت اسيد در محلول افزايش يابد، امكان تشكيل جفت يون بيش تر شده، تفكيك يوني كم تر آن مي شود. بنابراين انتظار مي رود قدرت اسيد يادشده كاهش يابد. در عين حال براي اسيدهاي ضعيف اين كاهش غلظت تا رقت بي نهايت است كه باعث افزايش تفكيك يوني شده مي تواند ثابت تفكيك اسيد را فزوني داده بر قدرت اسيد تاثير بگذارد. تنها در اين حالت ها است كه مي توان ميان غلظت و قدرت رابطه اي بيان كرد. در غير اين صورت غلظت و قدرت رابطه اي با يك ديگر ندارند و قدرت يك اسيد در دماي ثابت فقط به ثابت تفكيك آن وابسته است.


آيا بند پ سوال 2 فكر كنيد صفحه ي 44 كتاب شيمي پيش دانشگاهي قابل حل است؟
در اين پرسش ثابت تعادل در دماي مورد نظر داده نشده است و مي توان با يك مقدار دلخواه آن را حل كرد. با اين حال اين پرسش در چاپ هشتادو نه اصلاح شده است.

 

منبع: http://jahantab777.blogfa.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 82
  • آی پی دیروز : 141
  • بازدید امروز : 228
  • باردید دیروز : 821
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 2,498
  • بازدید ماه : 2,498
  • بازدید سال : 70,218
  • بازدید کلی : 1,562,846
  • کدهای اختصاصی