loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
vlad بازدید : 400 چهارشنبه 10 مهر 1392 نظرات (0)

شکل‌گیری الماس

برای تشکیل هرسنگ نیاز به شرایط خاصی است که این شرایط برای تشکیل الماس نیز مشخص است و از آنجایی که شرایط تشکیل الماس، فشار بسیار بالایی را نیاز دارد بنابراین امکان تشکیل الماس در اعماق ۱۴۰الی ۱۹۰ کیلومتر درون زمین میسر است و به‌طورکلی الماس در دومحیط متفاوت تشکیل می‌شود...

mostafa بازدید : 371 سه شنبه 09 مهر 1392 نظرات (0)

فلز نيكل

مصطفي قديمي

مدرسه:ملاصدرا 1

كلاس :06

 

*نیكل فلزی است به رنگ سفید متمایل به نقره ای با خاصیت صیقل پذیری ودرخشندگی

نیكل به طور گسترده ای درمحیط زیست پراكنده است وغلظت آن تابعی است از سوخت های فسیلی ، استخراج آن از معادن وپالایشگاه ها وسوختن مواد زائد است . انسان از طریق هوا ،آب ، غذا وتنباكو در معرض نیكل قرار دارد . در این میان ، غذا مهمترین مسیر ورود نیكل در بدن انسان است ( دود سیگار در درجه دوم اهمیت قرار دارد ) نیكل به مقدار فراوانی در غذا وجود دارد ، بالاترین میزان در غلات ، میوه های مغز دار ، كا كائو وفرآورده های سویا دیده می شود . اغلب نمك های نیكل كه از طریق غذا وارد بدن شده اند دفع می شوند . نیمه عمر نیكل حدود 11 ساعت است . مقدار طبیعی نیكل در بدن به طور متوسط حدود 3/7  گرم بر كیلو گرم است . بیشترین غلظت نیكل در استخوان ، ریه ،كلیه وكبد دیده می شود .

 

 
mohamad بازدید : 2127 دوشنبه 08 مهر 1392 نظرات (2)

مهدی محمدیاری .

مدرسه.ملاصدرا06.

موضوع. رسانایی فلزات  

     به نام خدا        

  در تکنولوژی برق پر کاربردترین عناصر فلزات هستند. برای انتقال الكتریسیته از جایی به جای دیگر، از سیم های فلزی استفاده می شود. اما واقعاً فلزات چه خاصیتی دارند كه برای نقل و انتقال جریان الكتریكی مورد استفاده قرار می گیرند؟ فلزات به علت ساختمان اتمی ویژه‏ای كه دارند، خیلی خوب الكتریسیته را از خود عبور می ‏دهند و به همین علت به عنوان مواد رسانا شناخته می‏ شوند. در ااین قسمت ساختمان اتمی فلزات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

majid بازدید : 697 یکشنبه 07 مهر 1392 نظرات (0)

لامپ پرتوی کاتدی

 مجید مقبل دوست

شهید نصیری06

لوله پرتو کاتدی

لوله ای شیشه ای است که بیش تر هوای آن خارج شده است. در دو انتهای این لوله دو الکترود فلزی نصب شده است. هنگامی که یک ولتاژ قوی بین این دو الکترود اعمال شود، پرتوهایی از الکترود منفی (کاتد) به سمت الکترود مثبت (آند) جریان می یابد که به آن پرتوهای کاتدی می گویند.

 

 

 

majid بازدید : 488 شنبه 06 مهر 1392 نظرات (0)

نویسنده : مجید مقبل دوست مدرسه نصیری02

مواد مورد نیاز: گرد گوگرد - آب - ما یع ظرفشویی 


وسایل مورد نیاز: تشتک شیشه ای


روش کار: مقداری آب درتشتک ریخته و گرد گوگرد را روی سطح آنبپا شید به طوری که روی سطح آب را بپوشا ند.سپس ازدانش آموزانبخواهید تا به سطح آب دست بزنند اتفا قی نخواهد افتا د.حالا شما انگشت خودرا درون محلول ما یع ظرفشویی یا هر ما ده ترکننده دیگری فروبرده وسطح آب را لمس کنید مشا هده می کنید ذرا ت گوگرد نا گها ن ته نشین می شوند.

آنچه روی میدهد:

1) کشش سطحی آب سبب میشود تا سطح آب مانند غشا یی قا بل ارتجاع عمل کند و ازفرورفتن ذره ها ی ریزی ما نند گرد گو گردجلو گیری کند.

2) موا د ترکننده از کشش سطحی آب می کا هند وسبب میشوند تا ذراتریز گوگرد به عمق آب فرو روند. 

یاد آوری:دراین آزما یش می توا نید ازذره ها ی فلفل نیزاستفا ده کنید همچنین از پودرلبا سشویی به جای ما یع ظرفشویی می توان استفا ده کرد.

منبع:http://nardbanchem.blogfa.com/

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 421 جمعه 05 مهر 1392 نظرات (0)

کتاب جدید التالیف شیمی ۳ چاپ ۹۲

کتاب شیمی ۳ برای سال جدید با تغییراتی در حدود ۱۵ درصد منتشر شده است.

chem3

مهمترین تغییرات عبارتند از:

۱- محلول سازی و استوکیومتری محلول ها از فصل۱ به فصل ۳ منتقل شده است.

۲-شکل هایی افزوده شده که یادگیری را آسان تر می کند.

۳- تاکید کتاب بر این نکته که واکنش های شیمیایی که در تمرین ها داده شده و

اطلاعات مربوط به آن ها جزو سوال پایانی و کنکور نباید باشد.

دانلود کتاب شیمی ۳ تالیف۹۲

منبع : شیمی یزد

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 725 جمعه 05 مهر 1392 نظرات (1)

دسته بندی سؤالات شیمی کنکور (نسخه جدید: ۸۵ تا ۹۲)

+ کلید + پاسخ تشریحی + آمار

در سه مجموعه سؤالات زیر، سوالات مطرح شده از کتابهای شیمی ۲ و ۳ و پیش دانشگاهی

در کنکور سراسری ۸ سال گذشته به تفکیک فصل های کتاب آورده شده است که مجموعه ای

بسیار خوب و مناسب برای استفاده معلمان در تدریس برای آشنا ساختن دانش آموزان با سوالات کنکور می‌باشد.


اما ابتدا نگاهی آماری به تعداد سؤالات شیمی در کنکور ریاضی و تجربی در ۵ سال اخیر، به تفکیک فصل‌های کتاب:

 

AmarShimiKonkoor88-92

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 500 جمعه 05 مهر 1392 نظرات (0)

کتاب جدید شیمی۲ چاپ ۹۲

کتاب شیمی ۲ چاپ ۹۲ با تغییرات جزیی نسبت به سال قبل منتشر شده است.

chem2

در این کتاب تفاوت های جزیی به چشم می خورد.مثلا سه چهار تا عکس جدید اضافه شده؛

  اشکالات صفحه ۱۳ (جرم اتمی) اصلاح شده و اشکالات مولکول های فصل ۵ برطرف شده است.

دانلود کتاب شیمی ۲ چاپ ۹۲

منبع : شیمی یزد

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 806 جمعه 05 مهر 1392 نظرات (0)

جزوه آموزشی فصل اول شیمی ۳

جزوه آموزشی فصل اول شیمی ۳  شامل سوالاتی است که برای هر بحث از آسان به مشکل طراحی شده

و برای تدریس به روش همیاری مناسب است.این جزوه هم چنین دارای عکس و کاریکاتورهایی است که از

منابع گوناگون جمع آوری شده و به یادگیری مفاهیم کمک می کند.

دانلود جزوه آموزشی فصل اول شیمی۳

منبع : شیمی یزد

mostafa بازدید : 400 پنجشنبه 04 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

وِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِیژگیهای اب

مرتضی  شمشیری

مدرسه ی ملاصدرا 1

کلاس06

چاپ

فرستادن به ایمیل

 

آب خوراکی از منابعی مانند نهر‌ها و رودخانه‌ها، چاه‌ها و چشمه‌ها بدست می‌آید و آب معدنی آبی است که حاوی ترکیباتی مانند سدیم، پتاسیم، کلراید، کلسیم، فسفات، سولفات، منیزیم، آهن، مس، روی، منگنز، ید، سلنیوم، مولیبدن و مقداری گازهای محلول در آب باشد. ۷۰% کره زمین پوشیده از آب است، هم چنان که سه چهارم وزن بدن ما را نیز آب تشکیل می‌دهد. آب بهترین نوشیدنی برای انسان است.

 

mostafa بازدید : 802 پنجشنبه 04 مهر 1392 نظرات (1)

                                                           میزان مصرف اب در جهان

مصطفی قدیمی 

مدرسه ی ملاصدرا1 

کلاس 06

 

متوسط مصرف آب هر ایرانی در روز ۱۹۰ لیتر و ۴۰ لیتر بالاتر از استاندارد جهانی است، با این وجود هر تهرانی در روز حداقل ۲۲۰ لیتر آب مصرف می کند که ۷۰ لیتر از الگوی جهانی بالاتر است. واقع شدن ایران در منطقه خشک، وقوع خشکسالی های متعدد، عدم رعایت الگوی مصرف و مسائلی از این دست باعث قرار گرفتن ایران در گروه کشورهای دارای تنش آبی شده است، وزیر نیرو ۵ دلیل عمده را باعث تشدید وضعیت بحرانی در بخش آب می داند

majid بازدید : 1129 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

گردآورنده: مجید مقبل دوست

لزوم حفاظت در برابر پرتو های یونساز ( گاما ٬ ایکس و...)

 

با شناخت پرتوهای ایکس و گاما توسط بشر ٬ استفاده از این امواج الکترومغناطیس نافذ به سرعت در زمینه های مختلف گسترش یافته بطوریکه در بسیاری از روشهای تشخیصی ( نظیر انواع رادیوگرافی ٬ ماموگرافی و ... ) ٬ درمان توده های سرطانی ( توسط روشهای مختلف پرتودرمانی ) و نیز رادیوگرافی صنعتی ٬ شاهد بکارگیری روز افزون این امواج هستیم . به عنوان مثال ٬ از آنجا که این امواج قابلیت بالایی در نفوذ به قسمتهای درونی قطعات و سازه ها دارند استفاده از آنها در رادیوگرافی صنعتیRT ٬به عنوان یکی از کارامد ترین روشهای آزمون غیر مخرب ٬ از اهمیت زیادی در صنعت برخوردار است.

nadim بازدید : 471 یکشنبه 31 شهریور 1392 نظرات (0)

سوابق و چگونگي پيدايش نفت

صنعت نفت در جهان تاريخي بسيار كهن دارد قديميترين تمدن كه تا بحال شناخته شده در دره هاي نيل ,دجله و فرات و در چين بوده است .

 

گردآورنده:مهدی پورقربان

 

قسمت(1)

(نفت)

nadim بازدید : 337 چهارشنبه 27 شهریور 1392 نظرات (0)

 میوه های ضد آلودگی هوا را بشناسید!!!!!!!!

مصرف روزانه یک عدد سیب می تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوه هایی مانند پرتقال و توت فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

 

گردآورنده:مهدی پور قربان

بقیه در ادامه مطلب

nadim بازدید : 556 چهارشنبه 27 شهریور 1392 نظرات (0)


آلودگی هوا، ۳۰۰ برابر خطرناك‌تر از دود سیگار

راديكال‌هاي آزاد پايدار، يكي از آلاينده‌هاي تازه كشف شده است كه مي‌تواند اثري مشابه دود سيگار داشته باشد.
به گزارش ساينس ديلي، محققان به تازگي دريافته‌اند اثر گروهي از آلاينده‌هاي هوا كه قبلا شناخته نشده بودند، به‌طور قابل ملاحظه‌اي شبيه به مواد مضر موجود در تنباكوي سيگار است.

 

بقیه در ادامه مطلب

گردآورنده:مهدی پورقربان

nadim بازدید : 287 پنجشنبه 21 شهریور 1392 نظرات (0)

گازهای گلخانه ای و گرمایش جهانی

به گزارش زیست نیوز، گازهای گلخانه ای همانطور که از نام آنها مشخص است بسیار شبیه به سقف گلخانه عمل کرده و حرارت را در اتمسفر کره زمین به دام می اندازند.

 

بقیه در ادامه مطلب

 

گردآورنده:مهدی پورقربان

nadim بازدید : 502 سه شنبه 19 شهریور 1392 نظرات (1)

شیمی آلی زیر مجموعه ای از دانش شیمی است که درباره ترکیبات کربن یا مواد آلی سخن می‌گوید، عنصراصلی که با کربن ترکیبات آلی را تشکیل می دهند، هیدروژن می باشد. در گذشته به موادی که ریشه گیاهی یا حیوانی داشتند، مواد آلی می گفتند اما امروزه مواد آلی را می توان از طریق روش های صنعتی و آزمایشگاهی و به کمک مواد معدنی نیز سنتز کرد. موادی که از منابع آلی بدست می آیند، در یک ویژگی مشترک هستند و آن اشتراک در دارا بودن عنصر کربن است. دو منبع بزرگ مواد آلی که از آنها مواد آلی با ترکیبات ساده، تأمین می شوند، نفت و زغال سنگ هستند، این دو ماده فسیلی در مفهوم قدیمی آلی بوده و حاصل تجزیه جانوران و گیاهان هستند.

بقیه در ادامه مطلب

nadim بازدید : 353 سه شنبه 19 شهریور 1392 نظرات (0)

آغاز شیمی همراه با پیدایش حیات بر روی زمین بود . تمام پدیده های (طبیعی ٬مصنوعی)زمان مربوط به علم شیمی بود برای مثال هنگامی که کوه های آتشفشان فعال میشد مواد مذاب آتشفشان ٬گاز های سمی ایجاد شده و... همگی جزو مواد شیمیایی به حساب می آیند .

شیمی یعنی زندگی چون ما در زندگی در تمام عمر با علم شیمی بدون آنکه متوجه آن شویم سر و کار داریم مثلا ما بدون آنکه متوجه بشویم به چای آبلیمو اضافه میکنیم و اینکار یک تغییر شیمیایی است.

تاریخچه شیمی :

به علت اینکه شیمی در دوران ها و کشور های مختلف فرق داشت دانشمندن شیمی را به سه دوره تقسیم کردند که در زیر به شرح این سه دوره میپردازیم :

۱ـ دوران شیمی باستان : در این دوره علم شیمی تازه علاقه مندان زیادی پیدا کرد و به همین دلیل دوران ابتدایی علم شیمی بود اکثر دانشمندان این دوره در یونان باستان زندگی میکردند به همین دلیل قلمرو شیمی در آن زمان یونان باستان بود . و از دانشمندان معروف همان دوره می توان ارسطو ٬سقراط٬دموکریت و ... را نام برد.

۲ـ دوران کیمیا گری : در این دوره بیشتر دانشمندان مسلمان بودند و قلمرو این دوره تقریبا کشور های خاورمیانه امروزی بوده اند . در این دوره کیمیا گران بر این فکر بودند که ماده فرضی قرمز رنگی وجود دارد که اگر آنرا به فلزات بی ارزش بمالند آن فلز به طلا و نقره تبدیل میشود(سنگ فیلسوفان) و همینطور ماده ای وجود دارد که به انسان عمر جاویدن میدهد (اکسیر حیات). کیمیا گران برای کشف این دو ماده وسایل  را ابداع کردند ولی هیچکدام به نتیجه نرسیدند. و از دانشمندان معروف این دوره میتوان . زکریا رازی و جابر بن حیان را نام برد .

۳ـ دوران شیمی نوین : بعد از اینکه دانش شیمی کیمیاگران به وسیله کتاب ها و مقالات به اروپا منتقل یافت آنها از این دانش استفاده کردند و خود را بالا تر از آنها بردند و قلنرو شیمی به اروپا منتقل شد در این دوره اشتباه بودن بعضی از افکار کیمیا گران از جمله سنگ فیلسوفان و اکسیر حیات مشخص شد . از دانشمندان معروف این دوره : جان دالتون .

 

منبع:(http://www.amirsehme.blogfa.com/post-12.aspx)

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 918 دوشنبه 18 شهریور 1392 نظرات (0)

شیمی سبز

 

شیمی سبز

 

شیمی سبز: پيش‌گيري از آلودگي در سطح مولكولي
شیمی نقشي بنيادي در پيشرفت تمدن آدمي داشته و جايگاه آن در اقتصاد، سياست و زندگي‌روزمره روز به روز پر رنگ‌تر شده است. با اين همه، شيمي طي روند پيشرفت خود، كه همواره با سود رساندن به آدمي همراه بوده، آسيب‌هاي چشم‌گيري نيز به سلامت آدمي و محيط زيست وارد كرده است.

 

تعداد صفحات : 51

درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 74
  • آی پی دیروز : 108
  • بازدید امروز : 299
  • باردید دیروز : 414
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 1,960
  • بازدید ماه : 6,756
  • بازدید سال : 54,167
  • بازدید کلی : 1,546,795
  • کدهای اختصاصی