loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
سلامی (مدیر سایت) بازدید : 564 پنجشنبه 11 آبان 1391 نظرات (1)

 

 
رشد آموزش شیمی شماره‌ 102. پاییز 91
 

 

 

عنوان نویسنده
نامه‌های رسیده ...
گزارش از یک نشست، شهر کاج‌ها
فرشته احمدی
نمونه پرسش‌های شیمی اورنگ باقی
گپی دوستانه مهدیه سالارکیا
شیمی در وب پریسا نعمت‌الهی
تازه‌های شیمی فاطمه قدسی
زباله‌سازی ممنوع! مرسده شهابی
آیا هیدروژن با فولاد، مهربان است؟ علی‌ اکبرزاده
راز شگفتی در مقیاس نانو اشکان کریمی
آفت‌کشی که به عدالت رفتار می‌کند! دکتر سیدعبدا... موسوی‌پور، مریم غلامرضایی سارویی
گلیسریزین، ترکیبی سودمند از ریشه شیرین‌بیان مهرزاد کازرانی
پیامدهای ناگوارِ تشابه در خواص محمود یکدل
نقش شیمی در توسعه پایدار ترجمه: زهرا شمسی
اسرار ایمنی، در این برگه‌هاست سوسن نادری
لوزی خطر، چهارگوش هشداردهنده در آزمایشگاه مهدیه کوره‌پزان مفتخر، لیلا یوسفی
تدریس بازده با تهیه نوشابه! زهرا ارزانی
عظمتی برآمده از گذر زمان مهدیه سالارکیا
گزینه‌ای برای حمایت از تولید محتوا در مدارس کشور مهدیه سالارکیا

 

سلامی (مدیر سایت) بازدید : 573 چهارشنبه 10 آبان 1391 نظرات (0)

 

 


http://gilmusic.persiangig.com/Shimisalami/Mehdi%20Bahmani%20%28Pic%20Tahghigh%29%201.jpg

 

لامپ های نئون به صورت لوله های شیشه ای محتوی گاز نئون ساخته می شوند که در دو سر آن مفتول یا میله ی آهنی وجود دارد و به شکل مختلف خم می شود، فشار گاز نئون در داخل این لوله ها فوق العاده کم است (حدود یک میلی متر جیوه)، اگر در سر این لوله ها ولتاژ کافی ایجاد شود، لوله های مذکور با نور قرمز روشن می شوند.

گازها در حالت عادی عایق هستند ولی در اثر فشار الکتریکی بعضی از اتمها آن به یونهای مثبت و منفی تبدیل شده و به طرف قطبهای مخالفشان کشیده می شوند در اثر این یونیزه شدن جریان از لامپ عبور کرده و آن را نورانی می کند. قطر لوله های نئون که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد 18 میلی متر است، طول این لوله ها بر حسب احتیاج ممکن است از چند سانتی متر تا چندین متر باشد

 

برای مشاهده ی ادامه ی متن به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید

 

amir بازدید : 573 چهارشنبه 10 آبان 1391 نظرات (0)

 

 


http://gilmusic.persiangig.com/Shimisalami/Mehdi%20Bahmani%20%28Pic%20Tahghigh%29%201.jpg

 

لامپ های نئون به صورت لوله های شیشه ای محتوی گاز نئون ساخته می شوند که در دو سر آن مفتول یا میله ی آهنی وجود دارد و به شکل مختلف خم می شود، فشار گاز نئون در داخل این لوله ها فوق العاده کم است (حدود یک میلی متر جیوه)، اگر در سر این لوله ها ولتاژ کافی ایجاد شود، لوله های مذکور با نور قرمز روشن می شوند.

گازها در حالت عادی عایق هستند ولی در اثر فشار الکتریکی بعضی از اتمها آن به یونهای مثبت و منفی تبدیل شده و به طرف قطبهای مخالفشان کشیده می شوند در اثر این یونیزه شدن جریان از لامپ عبور کرده و آن را نورانی می کند. قطر لوله های نئون که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد 18 میلی متر است، طول این لوله ها بر حسب احتیاج ممکن است از چند سانتی متر تا چندین متر باشد

 

برای مشاهده ی ادامه ی متن به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید

 

amir بازدید : 722 دوشنبه 08 آبان 1391 نظرات (0)

 

دانشمند‌ان موفق به ابداع یک خودرو برگ مانند شده‌اند که دی اکسید کربن جذب می‌کند و از اگزوز آن اکسیژن خارج می‌شود.

مهندسان شرکت صنایع خودروسازی شانگهای در چین با الهام از توانایی فتوسنتز در گیاهان نوعی خودرو جدید طراحی کرده‌اند که می‌تواند دی اکسید کربن دریافت کرده و اکسیژن تولید کند.

این خودرو که خودروی مفهومی Yez نام دارد اخیرا در نمایشگاه Expo ۲۰۱۰ در شانکهای چین به نمایش گذاشته شده است.

جزئیات فنی خودروی «یی ــ زی» که دارای سقفی سبز رنگ به شکل برگ است، اعلام نشده است.

«ما زنگ کان»، طراح این خودرو دوباره طرح ابداعی خود می‌گوید: «یی ــ زی» از طریق سقف، انرژی خورشید را جذب کرده و در حضور آب و دی اکسید کربن آن را به جریان برق مبدل می‌کند.

پسماند این فرایند شبیه به فرایند فتوسنتز اکسیژن است

 

طهماسبی از کلاس 07دوم تجربی کمیل

amir بازدید : 634 دوشنبه 08 آبان 1391 نظرات (0)

روبات آلماني و يادگيري پينگ پنگ به شيوه انسان ها 

هر وقت صحبت يادگيري مهارت و کار جديدي به ميان مي آيد، اغلب افراد معتقدند که «يادگيري با انجام کار» بهترين استراتژي براي بهبود مهارت ها و آموزش است. اما به ندرت پيش مي آيد که ما همين فلسفه را درباره ربات ها به زبان آورده و به دنبال انجامش باشيم. همه ما انتظار داريم ربات ها هر چيزي را که لازم است از ابتداي توليدشان بلد باشند.

به گزارش سرويس سخت افزار پايگاه خبري فن آوري اطلاعات ايران از عصر ايران، اما محققان دانشگاه صنعتي Darmstadt آلمان چندان با اين فرضيه درباره ربات ها موافق نيستند و اکنون دست به توسعه و بسط الگوريتم هايي زده اند که اثبات مي کند يک بازوي رباتي براي يادگيري فعاليت هاي پيچيده تنها لازم است تمرين و تمرين و تمرين داشته باشد. ربات TUD پس از اينکه با گرفتن دستش توسط انسان مهارت هاي اوليه پينگ پنگ را ياد گرفت، به تدريج توانست آن حرکات را آموخته و توپ مسيرهاي همانند برنامه آموزشي را پاسخ دهد.

اين شيوه چنان موثر است که بازوي رباتي تنها پس از يک ساعت تمرين، توانست بيش از ۸۸ درصد ضربات را به درستي پاسخ داده و به رقابت با انسان بپردازد. اگر اين برنامه به خوبي پيش رود، از اين پس دانش مي تواند انواع مختلف ربات ها را تنها با تکيه بر شالوده کوچکي از کدها توليد کند تا کارهاي زيادي را به انجام برسانند.

شايد در آينده ديدن مدارس آموزش ربات ها در کنار مدارس آموزش انسان ها دور از انتظار نباشد. فقط بايد اميدوار باشيم که رقابت و ستيز ميان انسان و ربات پاياني مانند اين مسابقه پينگ پنگ و هماوردي و رجز خواني ربات ها براي انسان نداشته باشد. آيا ربات ها پس از آموزش، از ما هم کارآزموده تر و ماهرتر خواهند شد؟

امیر محمد طهماسبی ازکلاس07 دوم تجربی دبیرستان شاهدکمیل

amirhossein بازدید : 1170 دوشنبه 08 آبان 1391 نظرات (1)

 

ذره زیراتمی به بخشی از ذرات بنیادی و ذرات ترکیبی گفته می‌شود که کوچکتر از اتم هستند.فیزیک ذرات و فیزیک هسته‌ای بخشی از فیزیک هستند که به مطالعه این ذرات می‌پردازند.

معروفترین ذرات زیر اتمی الکترونهاپروتونها و نوترونها هستند. پروتون و نوترون ذرات ترکیبی هستند که از کوارک تشکیل شده‌اند. یک پرتون از دو کوارک بالا و یک کوارک پایین تشکیل شده است، ولی نوترون از یک کوارک بالا و دو کوارک پایین تشکیل شده است؛ کوارک‌ها به وسیله گلوئون به هم می‌چسبند. شش نوع کوارک متفاوت داریم('بالا'، 'پایین'، 'سر'، 'ته'، 'افسون'شگفت)، دیگر ذراتا زیراتمی فوتون و نوترینو هستند که توسط خورشید ایجاد می‌شود. بیشتر ذرات زیر اتمی از طریق بررسی پرتو کیهانی کشف شدند. از آنها در شتابدهنده‌ها استفاده می‌شود.

معرفی ذرات زیر اتمی

هادرون – باریون – بوزون – فرمیون – لپتون – بوزون های شاخص – گلوئن – نوترینوها – موئون – مزون – کوارک – پیون و .... ذرات زیر اتمی نام دارند که در این مقاله به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

هادرون ها (Hadrons):

ذرات زیراتمی ای هستند که از فرمیون هایی چون کوارک و آنتی کوارک و بوزون هایی چون گلوئن تشکیل شده اند. این ذرات نیروی قوی هسته ای اعمال می کنند.

هادرون ها مانند دیگر ذرات دارای عدد کوانتومی هستند. این ذرات ممکن است در دما یا فشار بسیار پایین خود به خود از بین بروند.

باریون (Baryon):

ذراتی هستند که از کوارک تشکیل شده اند. برای مثال پروتون از دو کوارک بالا (u) و یک کوارک پایین (d) تشکیل شده و یا نوترون از دو کوارک پایین و یک کوارک بالا تشکیل شده اند.

انواع باریون طبق مدل استاندارد (SM) به صورت زیر است: باریون

بوزون (Boson):

ذراتی هستند که داری اسپین صحیح هستند. اکثر بوزون ها می توانند ترکیبی باشند اما گروه بوزون های شاخص (Gauge Bosons) از نوع ترکیبی نیستند.

در مدل استاندارد بوزون ها ذراتی برای انتقال نیرو هستند که شامل فوتون ها (انتقال دهنده ی الکترومغناطیس) و گراویتون (انتقال دهنده ی گرانش) نیز می شوند.

اتم ها نیز می توانند بوزون باشند. برای مثال هلیم – ۴ یک بوزون با اسپین گویا است.

در کل تفاوت زیادی بین استاتیک فرمیونی (اسپین نیمه صحیح) و بوزونی وجود ندارد مگر در مورد اجرام با چگالی بالا که این مورد نیز پیرو استاتیک ماکسول – بولتزمن می باشد.

بر همین مبنا هم بوزون ها و هم فرمیون ها ذراتی کلاسیک شناخته می شوند.

بوزون های شاخص (Gauge Bosons):

ذرات بوزونی می باشند که حامل نیروهای بنیادین طبیعت می باشند. بوزون های شاخص خود ۳ دسته اند: فوتون ها – بوزون W&Z (بوزون هایی که بدون بار الکتریکی هستند را با Z نشان می دهیم و آن دسته ای را نیروهای ضعیف هسته ای دارند با W نشان می دهیم) و گلوئن ها.

گلوئن (Gluon):

ذراتی بدون جرم و خنثی از خانواده ی بوزون های شاخص هستند و دارای اسپین ۱ هستند.

این ذرات زیراتمی باعث پایدار بودن کوارک ها در هسته ی اتم (پروتون ها و نوترون ها) در کنار همدیگر می شوند. البته جرم این ذرات از آنجاییکه بسیار کم است (MeV) از آن صرف نظر می شود

بوزون های W&Z:

جرم بوزون های Z در حدود ۹۱.۱۸۷۶ (GeV/C۲) و نوع W آن ۸۰.۴۰۳ (GeV/C۲) می باشد. هردوی آنها دارای اسپین ۱ هستند و واکنش آنها از نوع ضعیف می باشد. این بوزون ها از خانواده ی بوزون های شاخص هستند.

نوترینو (Neutrino):

این ذرات از خانواده‌ی فرمیون‌ها و گروه لپتون‌ها هستند و اسپین ۰.۵ دارند. نوترینوها اغلب تنها توسط نیروهای ضعیف و گرانش واکنش انجام می‌دهند.

مدل استاندارد پیش بینی کرده که نوترینوها بدون جرم باشند. اما در آزمایشات جرم نوترینو را گرچه بسیار کوچک اما اندازه‌گیری کرده‌اند.

نوترینوها اغلب به صورت ذرات منفرد دیده نمی‌شوند و در قالب الکترون نوترینو (۲.۲ eV) یا میون نوترینو (۱۷۰ KeV) و تاو نوترینو (۱۵.۵ MeV) دیده می‌شوند.

هرچند دانشمندان هنوز یکی بودن پادنوترینو و نوترینو را تایید نکرده‌اند، اما آزمایشات به روشنی این مطلب را اثبات می‌کنند. به همین دلیل در مدل استاندارد پاد این ذرات نیز تعریف شده است. (برای مثال الکترون پادنوترینو).

موئون (Muon):

این ذرات نیز از خانواده ی فرمیون ها و گروه لپتون ها هستند و دارای اسپین ۰.۵ می باشند.

باز این ذرات همانند الکترون است و جرمشان ۱۰۵.۶۵۸۳ (MeV/C۲) می باشد.

اعمال واکنش در این ذرات به صورت نیروهای گرانشی و الکترومغناطیسی و همچنین نیروهای ضعیف هسته ای است. این ذرات دارای پاد نیز می باشند.

عمر این ذرات اغلب بیش از ۲.۲ میکروثانیه نیست که همین گونه نیز از دیگر لپتون ها و مزون ها عمر بیشتری دارند.

موئون با جذب الکترون می تواند اتم موئونیم (Muonium) را بسازد که شعاع آن تقریبا برابر با هیدروژن است. به همین دلیل تا به حال این ذرات در اتم دیده نشده اند.

مزون (Meson):

مزون نوعی هادرون با اسپین صحیح می باشد. مزون ها اصولا ترکیبی هستند به صورتیکه در آنها کوارک و آنتی کوارک هم دیده می شود!

مزون ها شامل ۳ دسته ی اصلی منفی – مثبت و صفر می باشند:

مزون صفر سنگین (B۰) – مزون مثبت یا پیون (?+) - مزون منفی یا کائون (K-) – مزون صفر سبک یا اتا (C?) و مزون های مثبت سنگین یا رو (+?). مزون

پیون (Pion):

نوعی از مزون ها هستند که دارای بار واحد (هم مثبت و هم منفی) می باشند. پیون ها از آن جهت مهم هستند که دارای اسپین صفر می باشند و سبک ترین مزون ها هستند.

جرم آنها ?۰ = ۱۳۴.۹۷۶ (MeV/C۲) و ?± = ۱۳۹.۵۷۰ (MeV/C۲) می باشد.

کوارک ها (Quarks): کوآرک

این ذرات شامل ۶ نوع می شوند:

کوارک های بالا (بار ۳/۲ و جرم ۰.۰۰۳) – Up (u)

کوارک های پایین (بار ۳/۱- و جرم ۰.۰۰۶) – Down (d)

کوارک های ربایشی (بار ۳/۲ و جرم ۱.۳) – Charm (c)

کوارک های غیر ربایشی (بار ۳/۱- و جرم ۰.۱) – Strange (s)

کوارک های زیر (بار ۳/۲ و جرم ۱۷۵) – Bottom (b)

کوارک های فوق ( باز ۳/۱- و جرم ۴.۳) – Top (t)

دایون (Dyon):

ذراتی فرضی که هم بار الکتریکی دارند و هم بار مغناطیسی و اگر در شرایطی بار الکتریکی انها سفر باشد تک قطبی خواهند بود. به این شرایط خاص شرایط کوانتیده شدن دیراک – اشوانزیگر – اشوینگر می گویند.

گراویتون (Graviton):

ذراتی فرضی هستند که دارای جرم و بار صفر و اسپین ۲ می باشند.

این ذرات بیشتر در تئوری های کوانتومی به عنوان نتیجه ای از نسبیت مطرح می شود.

به طوریکه QCD نیز از آنها نام می برد.

چنین ذراتی (بدون جرم) تا به حالا دیده نشده اند. بنابراین حرف زدن در مورد ویژگی های آنها بسیار سخت است. (مگر از طریق ریاضی که این مقاله جایگاه آن نیست).

 

محقق : محمد امین ایزددوست کلاس دوم ریاضی دبیرستان شهید رجایی 1

soheil بازدید : 2658 یکشنبه 07 آبان 1391 نظرات (0)

زندگی او

تالس پدر فلسفه یونان باستان است چون او اولین کسی بود که این نظریه را پروراندکه جوهر مادی ، همه ی پدیده های طبیعت را تبیین می کند ، . در حدود 624 ق.م. در میلتوس به دنیا آمد، و او را پدر مکتب ایونی که مکتب میلتوسی نیز نامیده می شود ، می دانند .تالس گردشگر مشتاقی بود . چنانکه هیروفومورس اهل رودس در گزارشش اشاره می کند که تالس با سایه اهرام ارتفاع اهرام را به دست اورد . تالس مشاهده کرد زمانی که سایه ما برابر با طول قد ماست سایه اهرام برابر ارتفاع اهرام است .برای حکمای قرن ششم یونان باستان ( مثلا ، سولون، ر.ک. تیمائوس ) مرسوم بود که از یونان باستان بازدید و منابع سنتی را مطالعه کنند . پروکلس درشرح اقلیدس ذکر می کند که" تالس مصر را ترک کرد و به یونان رفت تا مطالعه هندسی اش را ادامه دهد "(1).  هم چنین تالس به عنوان یکی از حکمای هفتگانه یونان باستان مطرح است .او در سن پیری وقتی که مسابقه های پهلوانی را تماشا می کرد در اثر گرمازدگی در گذشت . سنگی که بر روی قبر او نهاده اند بر آ ن این جمله حک شده است . :" اینجا در قبر تنگ تالس بزرگ قرار دارد . اما شهرتش به خاطر حکمت به آسمان ها می رسد ".(1)

آب به عنوان نخستین اصل

تالس اولین فیلسوف یونانی بود که در باره ی عنصر اولیه  ی مادی ی همه ی چیز ها و پدیده های کیهانی اندیشه  کرد ،و آن را آب می دانست . احتمالا دلیل عقلی ای که تالس را به این نتیجه رساند اهمیت آب در زندگی و طبیعت بود . در اسطوره شناسی اورفه ای و کیهان شناسی، ما آب و زمین را یکی از اولین عناصر کیهانی آفرینش کیهان می یابیم .داماسیوس در" اصول" می نویسد" الاهیات اورفه ای که گفته می شود مطابق با هیروتیموس و هلانیکوس ( اگر در حقیقت او همان شخص نباشد ) است به قرار زیر می باشد : آب از آغاز موجود بود، و ماده ای است که زمین منجمد شده آن است ."(1) آب، هوا، آتش یا هر اصل دیگری در دوره ی پیشا- سقراطی اصل زندگی ، روح و عمومانیروی طبیعت زندگی بودند .یونانی های باستان این نیرو را فیسته نامیدند. اسطوره شناسی و الاهیات اورفه ای بر اساس یاداشت های داماسیوس است .

ستاره شناسی و ریاضیات

تالس نه تنها یک فیلسوف بزرگ بلکه یک ستاره شناس و ریاضی دان بزرگی هم بود .هراکلیتوس می گوید که " تالس اولین کسی بود که به نتایج ستاره شناسی دست یافت ". تالس پس از یک سری مشاهدات تجربی طولانی خورشید گرفتگی 585ق.م.را پیش بینی کرد، و شعر مقفای حماسی در باره ی کره ی کیهانی سرود . دیو گنس لائرتیوس در کتابش زندگی ها و عقاید فیلسوفان برجسته می نویسد " بعضی ،از جمله کوئریلوس،اظهار کردند که او اولین کسی بود که ازجاودانگی روح حمایت کرد.او اولین کسی بود که مسیر خورشید را از انقلاب تا انقلاب تعیین کرد ، و مطابق با نظر بعضی اولین کسی بود که اعلام کرد اندازه ی خورشیدباید یک هفتصد وبیستم دایره ی خورشیدباشد ، و اندازه ی ماه همان کسر از دایره ی ماه .....می گویند او فصول سال را کشف نمود و آن را به 365روز تقسیم کرد"(5). افلاطون در ته تتوس ((174داستان جالبی را در باره ی تالس می نویسد ."دختر خدمتکار شوخ و زیبای تراکیایی تالس هنگامی که او ستارگان بالای سر خود را خیره نگاه می کرد و در گودال افتاد، به به او باریشخند گفت: او مشتاق است که در باره ی چیز هایی که در آسمان است بداند اما از پشت سر و جلوی پای خود غافل است .تالس به عنوان یک ریاضی دان به خاطر قضیه اش مشهور است پروکلس سه  قضیه را به تالس نسبت می دهد قطر دایره را به دو قسمت تقسیم می کند ؛زوایا در قاعده ی مثلث متساوی الساقین برابر هستند ؛ زوایای متقابل به راس مساوی هستند .هرودوت سند مهمی در مورد فعالیت های سیاسی و مهندسی تالس ارائه می دهد . او می نویسد " وقتی که او به رودخانه هلیس آمد ، سپس، آن طور که من می گویم ، کراسوس ارتشش را از روی پل هایی که وجود داشت عبور داد ، اما مطابق گزارش عمومی یونانی ها ، تالس میلتوسی ارتش او را از رودخانه عبور داد "(1)

نوشته های او

دیوگنس لائرتیوس می نویسد " بر طبق نظر بعضی او کتابی از خودبر جای نگذاشت؛ زیرا" ستاره - راهنمای دریایی" منسوب به اوست و گفته می شود اثر فوکوس اهل سامیان است . کالیماخوس او را کاشف دب اصغر می داند ،و در باره ی آن می نویسد ..........بر طبق نظر بعضی او تنها دو کتاب نوشته است در باره ی انقلاب و در باره ی اعتدال و بقیه را نا مفهوم باقی گذاشت (1) پاره ای از قطعات فلسفی تالس راما می توانیم در آثار شاگردانش و متون فیلسوفان بعدی هم چون ارسطو( در باره ی نفس) بیابیم.

متن ها

دیوگنس لائرتیوس در نخستین کتابش " زندگی هاو عقاید فیلسوفان برجسته " (4) و (5)

(1) ازمیان همه ی چیز هایی که وجود دارند ، قدیمیترین آنها خداست، زیرا اوآفریده نشده است .

(2) کیهان زیبا ترین است ، چون آن عمل خدااست.

(3) فضا بزرگتر است چون همه چیز را در بر می گیرد.

(4) چابکترین ذهن است چون هر جایی به سرعت می رود.

(5) نیرو مند ترین ضرورت است زیرا ماده ی همه ی چیز هاست .

(6) عاقلترین زمان است چون هر چیزی را به روشنایی می آورد .

(7) هر چیزی که شما به پدر و مادر خود می دهید،باید منتظر باشید که همان را از فرزندانتان در یافت می کنید .

(8) فرقی بین مرگ و زندگی وجود ندارد.

(9) خودت را بشناس.

(10) شخصی از او می پرسد کدام پیرتر هستند ، شب یا روز ، و او پاسخ می دهد " شب یک روز پیر تر است ".

(11) شخصی از او می پرسد خوش بخت ترین انسان کیست و او جواب می دهد " کسی که بدنی سالم ، ذهنی مبتکر و طبیعتی سر به راه دارد ".

ارسطو در متافیزیک می نویسد.1) 983b)

".....زیرا باید جوهر طبیعی ای باشد ، خواه یکی باشد یا بیشتر از یکی ، به نحوی که چیز های دیگر از آن به وجود می آیند در حالی که خود آن حفظ شده است .اما در باره ی تعداد و شکل این نوع اصل آنها با هم موافق نیستند . اما تالس که بنیانگذار این نوع از فلسفه است ، می گوید که آن آب است ..."

ارسطو در در باره ی نفس می نویسد.(1)

دیگران می گویند که زمین بر روی آب است . زیرا این قدیمی ترین گزارشی است که ما دریافت کرده ایم. آن ها می گویند تالس اهل میلتوس آن را گفته است ، زمین مانند یک کنده یا همانند آن شناور روی آب می ماند . (زیرا هیچ یک از اینها طبیعت شان نیست که در هوا بمانند مگر روی آب)-اگر چه که همان استدلال برای آبی که نگه دارنده زمین است و نه خود زمین بکار نمی رود  "

هراکلیتوس می نویسد .(1)

"چون جوهر طبیعی مرطوب ، خو می گیردو دست خوش تغیرات گوناگون می شود زیرا آن به آسانی به شکل هر چیز متفاوتی در می آید : قسمتی از آن که بیرون می آید هوا را می سازد .و قسمت دیگر آن از هوا در اتر بر افروخته می شود ، زمانی که آب در هم فشرده می شودو به لجن و گل تغییر می یابد ، زمین درست می شود .بنابر این تالس اظهار کرد که ازچهارعنصرآب از همه فعالتر  است، ،و آن همچون یک علت است."

سنکا می نویسد.(1)

" زیرا او[تالس]  گفت که جهان بر آب ایستاده و مانند یک کشتی بر آب سواراست و وقتی که گفته شود به لرزش درا ، به خاطر حرکت آب واقعا تکان می خورد "

ارسطو می نویسد(1)

" و بعضی می گویند که روح همانند عقل ممزوج در جهان است ، شاید تالس به همین خاطر فکر می کرد که همه ی چیز ها پر از خدایان است ."

دیوگنس لائرتیوس می نویسد (1)

"بر طبق نظر تالس روح جاویدان است ."

اتیوس می نویسد (1)

"تالس گفت که جهان ذهن خداست ، و این که مقداری از چیز ها دارای روح و پر از شیاطین است درست از طریق رطوبت اصلی  آنجا در قدرت الهی نفوذ می کند و آنرا حرکت می دهد.

 

  کالیماخوس می نویسد   (1)

" ....چون پیروزی از آن تالس است

کسی که در قضاوت باهوش بود

ونه کمترین زیرا می گویند او ستارگان کوچک دب اصغر را اندازه گیری کرد

که از طریق آن فینیقی ها دریا نوردی می کردند ."

masud_n1 بازدید : 827 شنبه 06 آبان 1391 نظرات (0)

زُباله یعنی پس‌مانده و باقیمانده از تولید یا تغییر شکل چیزهای دیگر و نیز آنچه که قبلا استفاده شده و دیگر به آن احتیاجی نیست.

به محل دفن زباله‌های جامد اصطلاحاً خاک‌چال گفته می‌شود.

انواع زباله

زباله به مجموعه مواد ناشی از فعالیت‌های انسان و حیوان که معمولاً جامد بوده و به صورت ناخواسته و یا غیر قابل استفاده دور ریخته می‌شوند اطلاق می‌گردد. این تعریف به صورت کلی در برگیرنده همه منابع، انواع طبقه بندی‌ها، ترکیب و خصوصیات مواد زاید بوده و به چهار دسته کلی زباله‌های شهری، زباله‌های صنعتی و زباله‌های خطرناک و زباله‌های بیمارستانی تقسیم می‌گردند

زباله‌های شهری

در نشریات و کتب از تعاریف و طبقه بندی‌های مختلفی برای توضیح اجزاء مواد زاید جامد شهری استفاده شده‌است. تعاریف ارائه شده در زیر می‌تواند به عنوان یک راهنما برای شناسایی اجزاء مواد زاید شهری مورد استفاده قرار گیرد.

  • زایدات غذایی به قسمت فسادپذیر زباله که معمولاً از زایدات گیاهی، تهیه و طبخ و یا انبار کردن مواد غذایی به دست می‌آید، اطلاق می‌شود. کمّیت پس مانده‌های غذایی در طول سال متغیر بوده و در ماه‌های تابستان، که مصرف میوه و سبزی بیشتر است، به حداکثر می‌رسد. پس مانده‌های غذایی مهم‌ترین قسمت زباله‌است، چرا که از یک سو به دلیل تخمیر و فساد سریع، بوهای نامطبوع تولید کرده و محل مناسبی برای رشد و تکثیر مگس و سایر حشرات و جوندگان است و از سوی دیگر به دلیل قابلیت تهیه کود از آن (کمپوست) حائز اهمیت است. قابل ذکر است که میزان پس مانده‌های فسادپذیر در زباله‌های شهری ایران بین ۳۵ تا ۷۶ درصد گزارش شده‌است.
  • آشغال به قسمت فساد ناپذیر زباله به جز خاکستر گفته می‌شود. آشغال در زباله معمولاً شامل کاغذ، پلاستیک، قطعات فلزی، شیشه، چوب و موادی از این قبیل می‌شود. آشغال را می‌توان به دو بخش قابل اشتعال و غیرقابل اشتعال تقسیم کرد.
  • خاکستر باقیمانده حاصل از سوزاندن زغال، چوب و دیگر مواد سوختنی که برای مقاصد صنعتی، پخت و پز و یا گرم کردن منازل بکار می‌رود گفته می‌شود.
  • زایدات ناشی از تخریب و ساختمان سازی به زایدات حاصل از تخریب ساختمان، تعمیر اماکن مسکونی، تجاری، صنعتی، و یا سایر فعالیت‌های ساختمان سازی اطلاق می‌شود و هم‌چنین موادی که از وسایل نقلیه به جای مانده‌است می‌شود.
  • زایدات ویژه این قسمت از زباله‌ها شامل مواد حاصل از جاروب کردن خیابان‌ها و معابر، برگ درختان، اجساد حیوانات مرده

زباله‌های صنعتی

زباله‌های صنعتی، مواد زاید ناشی از فعالیت‌های صنعتی هستند ومعمولاً شامل فلزات، مواد پلاستیکی، مواد شیمیایی و بالاخره زباله‌های ویژه و زباله‌های خطرناک هستند. که عمل جمع آوری، حمل و نقل و دفع آن‌ها ضوابط خاص و مقررات ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌است.

 

amirhossein بازدید : 1896 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (2)

 

نئون

نئون عنصری گازی باظواهر فیزیکی بی بو ، بی رنگ که تحت تاثیر ولتاژبالا ،رنگ قرمز روشن دارد .این عنصر در سال 1898 توسط شیمیست اسکاتلندی William ramsay کشف گردید . نئون عنصر بسیار ساکنی است وبه شکل هیروژن ناپایدار است.در فضای خالی لوله ، نئون با رنگ نارنجی مایل به قرمز می تابد .نئون از گازهای نادر است .نئون در اتمسفر به نسبت 1در 6500جزء وجود دارد و جدایش ان از هوا انجام می شود.

عنصر نئون جز عناصر کمیاب است و میزان فراوانی آن در اتمسفر حدود 1 در 65000 است. این عنصر را از مایع شدن هوا و جداسازی گازهای موجود در هوا توسط عمل تقطیر جز به جز به دست می آوردند.
نئون طبیعی مخلوطی از سه ایزوتوپ است. 6 ایزوتوپ ناپایدار از این عنصر نیز شناخته شده است
نئون عنصری بی اثر است و میلی به واکنش ندارد تنها ترکیب این عنصر با عنصر فلوئور گزارش شده است. یونهای Ne+, (NeAr)+, (NeH)+, (HeNe+) توسط مطالعات طیف سنجی و نوری شناخته شده اند. نئون همچنین ترکیب ناپایدار هیدراته دارد
نئون برای روشن تابلوهای تبلیغاتی بزرگ همچنین در لوله های موج سنج و تیوپهای تلویزیون و فشارسنجهای ولتاژ بالا کاربرد دارد. نئون و هلیوم برای ساخت لیزرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند. نئون به صورت مایع در بازارهای تجاری در دسترس است و در صنایع برودتی و یخچال سازی نیز کاربرد دارد

 

برای مشاهده ی ادامه ی مطلب بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید

farbod بازدید : 1659 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)

مواج الکترومغناطیس شامل محدوده وسیعی از طول موج ها هستند که تنها بخش کوچکی از آن توسط چشم ما قابل دیدن است. این امواج از طول موجهای بسیار کوتاه با انرژی های بسیار بزرگ مانند اشعه گاما تا طول موج های بسیار بلند باانرژی های بسیار کم مانند امواج رادیویی را در برمیگیرند . از این بین تنها بخش کوچکی از امواج توسط چشم ماقابل دیدن می باشد. وقتی شعاعی از تابش الکترومغناطیس از یک منشور میگذرد ، شکسته می شود . درجه شکست بستگی به طول موج آن شعاع دارد طول موج های کوتاه بیش از طول موج های بلند شکسته میشوند بنابراین برای تجزیه یک شعاع تابش متشکل از طول موجهای مختلف به طول موج های تشکیل دهنده آن می توان از منشور استفاده کرد. طیف پیوسته و خطی چون نور سفید ترکیبی از تمامی رنگهاست و تمامی طول موجهای محدوده مرئی راشامل میشود پس اگر از منشور عبور کند نوار عریضی از رنگها را شامل میشود که مانند رنگین کمان پیوسته ای است که در آن کناره هر نوار رنگی به کناره نوار مجاوردر هم می آمیزد مثلا بنفش در آبیو آبی در سبز و .... به این طیف، طیف پیوسته میگویند زیرا تمامی طول موج ها در بر می گیرد. ولی اگر شعاعی که از منشور میگذرد همه طول موج ها نداشته باشد طیف حاصله یک طیفی است که طیف خطی نامیده میشود طیف خطی فقط شامل طول موجهای معینی بوده و در بین خطوط مربوط به طول موجهای خاص نوار های تاریک دیده میشود . از دیدگاهی دیگر طیف ها را می توان به دو نوع جذبی و نشری تقسیم کرد: طیف جذبی : وقتی به یک ماده نوری را میتابانیم ماده قسمتی از نور تابیده شده را جذب کرده وباقی را عبور دهد اگر نور عبور کرده را از یک منشور عبور دهیم به طیف حاصله طیف جذبی میگویند . طیف جذبی میتواند خطی یا پیوسته باشد. طیف نشری : اگر یک ماده را از طریق حرارت دادن ویا قوس الکتریکی و یا یه هر طریق دیگر به شدت گرم کنیم ماده از خود نور تابش میکند ( پدیده نشر ) در صورتیکه تابش نشرشده را از یک منشور عبور دهیم به طیف حاصله طیف نشری گفته میشود طیف نشری هم میتواند خطی یا پیوسته باشد طیف نشری خطی طیف نشری خطی اتم ها : هرگاه بخار یك عنصر شیمیایی تحت اثر انرژیهای مختلف از جمله شعله، اختلاف پتانسیل، قوس الكتریكی و یا امواج الكترومغناطیس قرار گیرد از خود نور نشر خواهد نمود. اگر نور منتشره را از یك منشور عبور دهیم، با توجه به اینكه شكست پرتوهای نورانی در منشور به طول موج آنها بستگی دارد، نور منتشر شده به خطوطی تقسیم می‌شود كه به آن طیف نشری می‌گویند. این طیف متشكل از تعداد محدودی خطوط رنگین است كه هر خط نشان دهنده طول موج متفاوتی از نور است. طیف خطی هر عنصر منحصر به فرد است. مثلاً هرگاه در یك لامپ تخلیه الكتریكی گاز هیدروژن را در فشارهای خیلی پایین و تحت ولتاژهای بالا قرار دهیم، نور بنفش صورتی رنگ در لامپ آشكار می‌گردد. بدین ترتیب كه بمباران مولكولهای گاز به وسیله الكترونهای منتشره از كاتد در داخل محفظه شیشه‌ای، مولكول هیدروژن را تجزیه كرده و تولید اتم هیدروژن می‌نماید. عده‌ای از این اتمها مقداری انرژی جذب كرده و بلافاصله به صورت پرتوهای نورانی انرژی اضافی خود را دفع می‌كنند (از ماوراء بنفش تا مادون قرمز). نورهای عبور كرده به منشور تابیده و در آنجا تفكیك شده، و هر دسته از نورها برحسب فركانس خود به صورت خطوطی به شیشه حساس عكاسی می‌تابند. در مورد هیدروژن فقط چهار خط درخشنده قرمز، سبز، بنفش و نیلی دیده می‌شود كه هر یك معادل با فركانس و انرژی كاملاً مشخص است. میان این خطوط روشن را فضای "تاریك" اشغال می‌كند. هرگاه به جای هیدروژن از گاز نئون استفاده كنیم، می‌بینیم كه نور قرمزی پدید می‌آورد (نور قرمز چراغهای تبلیغاتی) كه آن هم در طیف نما به چند خط نوری مشخص و منفصل تجزیه می‌شود. معمای بزرگ دانشمندان این بود كه چرا هر اتم خطوط طیفی ویژه و با انرژی معین دارد؟ مهمترین روشها برای بر انگیختن اتم (یا مولكول) جهت طیف نشری عبارتند از: 1-قرار دادن جسم در شعله (طیف شعله) كه در مورد نمكها متداول است. 2-ایجاد تخلیه الكتریكی درون گازها (طیف تخلیه) كه در موردمواد گازی شكل متداول است. 3- افزایش دمای جسم جامد تا حالت التهاب، كه در مورد فلزات و مواد جامد متداول است (طیف جسم ملتهب). 4- قرار دادن جسم در گرمای حاصل از یك كمان الكتریكی كه در مورد فلزات قلیایی و قلیایی خاكی و تركیبات آنها متداول است (طیف كمان و یا طیف جرقه). بنابراین می توان نتیجه گرفت هرچه تفاوت انرژی دو لایه بیشتر باشد انرژی نور نشری بیشتر و طول موج آن کوتاه تر است . در شکل زیر کلیه انتقالات الکترونی اتم هیدروژن نشان داده شده اند چنانچه روشن است در انتقالات اتم هیدروژن چدین سری دیده میشود : ا) سری لیمان : ( ni→n1 ) چون در این انتقالات برگشت به تراز اول صورت میگیرد . انرژی نور حاصله بسیار بالا بوده و طول موج ان به قدری کوتاه است که در منطفه فرا بنفش قرار می گیرد . از این رو سری لیمان طیف قابل دیدن ندارد. 2) سری بالمر ( ni→n2 ) : در این سری ، الکترون برانگیخته به تراز دوم بر میگردد . انرژی وطول موج مربوط به این انتقالات در محدوده مرئی بوده و طیف آن قابل دیدن است. 4 طیف مرئی در سری بالمر ناشی از انتقالات زیر هستند : ( n6→n2 ) به رنگ بنفش با طول موج ۴۱۰ نانومتر ( n5→n2 ) به رنگ آبی با طول موج ۴34 نانومتر ( n4→n2 ) به رنگ سبزبا طول موج 486 نانومتر ( n3→n2 ) به رنگ قرمز با طول موج۶۵۶ نانومتر 3) سری پاشن ( ni→n3 ) : بر گشت الکترون به تراز سوم میابشد . اختلاف انرژی در تراز های بالاتر کمتراست بنابراین در سری پاشن اختلاف انرژی به قدر کافی کم وطول موج به اندازه کافی بزرگ است که این انتقالات در محدوده فروسرخ قرار بگیرند از این روطیف سری پاشن هم قابل رویت نیست 4) سری براکت ( ni→n4 ): برگشت به تراز چهارم است و مانند سری لیمان در محدوده فروسرخ قرار گرفته از این رو سری براکت نیز طیف مرئی ندارد. نکته 1. هم در طیف نشری و هم در طیف جذبی هر عنصر ، طول موجهای معینی وجود دارد كه از ویژگیهای مشخصه آن عنصر است. یعنی طیفهای نشری و جذبی هیچ دو عنصری مثل هم نیست. 2. اتم هر عنصر دقیقا همان طول موجهایی از نور سفید را جذب می‌كند كه اگر دمای آن به اندازه كافی بالا رود و یا به هر صورت دیگر بر انگیخته شود، آنها را تابش می‌كند.

amirhossein بازدید : 1253 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)

 مدل اتمی بور

مدل اتمی بور یکی از مدل‌هایی است که برای توضیح ساختمان اتم ارائه شد.

نیلز بورفیزیک‌دان دانمارکی در زمینه چگونگی طیف نشری خطی اتم عناصر با پذیرفتن مدل اتمی رادرفوردچنین پیشنهاد داد که الکترون‌ها در اطراف هسته اتم در سطوح انرژی مشخصی قرار دارند و در این سطوح به دور هسته اتم در حال چرخش هستند. انرژی الکترون‌هایی که در سطوح انرژی پایین تر به هسته نزدیک‌تر هستند، نسبت به الکترون‌هایی که از هسته دورند، انرژی کمتری دارند. پس برای انتقال الکترون از سطح انرژی پایین به سطح انرژی بالا، باید انرژی معادل اختلاف انرژی بین آن دو سطح را به آن الکترون بدهیم. پس انرژی الکترون‌ها در یک اتم کوانتیده گسسته است.

مدل اتمی بور نشان داد که طیف نشر خطی که از اتم عناصر گسیل می‌شود، بر اثر انتقال الکترون‌هااز سطوح انرژی بالا به سطوح انرژی پایین است، که در این انتقال انرژی الکترون کاهش می‌یابد و به صورت نور و گرما آزاد می‌شود. اگر نور آزاد شده را از منشور عبور دهیم طیف نشری آن مشخص می‌شود. بور مدل اتمی خود را بر اساس آزمایش‌هایی که با اتم‌های هیدروژنو هلیم انجام شده بود مطرح می‌ساخت به همین دلیل مدل اتمی او که به مدل منظومه شمسی معروف است برای اتم‌های سنگینی مانند اورانیوم، آهن و ... صدق نمی‌کرد. به همین دلیل مدل اتمی کوانتمی یا ابر الکترونیبا همکاری بسیاری از دانشمندان مانند هایزنبرگ، پلانکو شرودینگرمطرح شد. البته اینشتینبا ارائه فرمول‌های خود نیز توانست به این مدل اتمی کمک کند .

برای مشاهده ی ادامه ی متن بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید

amirhossein بازدید : 617 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)

 

خصوصیات جالب آب

 


یکی دیگر از خواص جالب آب، حالت جامد آن، یعنی هنگامی که آب بر اثر سرما به یخ تبدیل می شود ، انبساط می یابد؛ بدین معنا که حجم بیشتری را اشغال می کند..

بنابراین، حجمی از یخ که هم حجم آب اولیه است جرم کمتری دارد. به این علت می گویند که چگالی یخ از آب کمتر است و همین مسئله باعث می شود که یخ روی آب شناور بماند. در حالی که در بیشتر موارد، چگالی ماده جامد از حالت مایع آن بیشتر است. این ویژگی آب سبب می شود که بر خلاف بسیاری از مایعات، آب از سطح شروع به انجماد کند. این پدیده را بارها به هنگام شروع یخ زدن آب، درون فریزر منزلتان دیده اید؛ در زمستان با یخ زدن سطح آب دریاچه ها، لایه عایقی از یخ ایجاد می شود که این لایه، از یخ زدن لایه های زیرین خود جلوگیری می نماید. در این شرایط، ماهی ها و دیگر آبزیان می توانند در مناطق گرم تر زیرین به حیات خود ادامه دهند

هنگام انجماد آب ، مولکولهای H2O در یک شش ضلعی باز قرار می‌گیرند. هر اتم اکسیژن در بلور یخ به 4 هیدروژن وصل می‌شود که با 2 اتم هیدروژن پیوند کووالانسی معمولی و با دو تای دیگر پیوند هیدروژنی تشکیل می‌دهد. بالا بودن نسبت فضای خالی در ساختمان یخ ، باعث کمتر شدن تراکم آن نسبت به آب می‌شود. افزایش حجم ، باعث کاهش چگالی آب می‌شود. سرد شدن آب تا زیر 4 درجه باعث کاهش تدریجی چگالی آب می‌شود و این نشان می‌دهد که در نقطه انجماد آب انتقال از یک ساختمان مولکولی فشرده و بسته به یک ساختمان باز به‌طور ناگهانی صورت نمی‌گیرد ، بلکه به‌تدریج و در گستره دما انجام می‌شود.

با کاهش دما مولکولهای بیشتری به شکل ساختمان یخ می‌پیوندند و در دمای زیر 4 درجه تبدیل به ساختمان باز بر انقباض حاصل از سرد کردن غلبه کرده ، با پایین آمدن دما به سمت 0 درجه آب منبسط می‌شود. انبساط آب به هنگام انجماد هم اثرات مفید و هم اثرات مضری دارد. انجماد آب در بافتهای گیاهی و جانوری باعث تخریب دیواره سلولی در اثر انبساط می‌شود. اما همین فرایند انبساط در اثر یخ زدن آب در حفره‌های سنگها و صخره‌ها باعث شکستن سنگها شده و ایجاد خاکهای حاصل خیز می‌کند

amirhossein بازدید : 980 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)

http://gilmusic.persiangig.com/Shimisalami/Mohammad%20karami%20%28Tahghigh%20Pic%29%201.png

-----------------------------------------------------------------------------------------------

انرژی یونش مقدار انرژی لازم برای جدا کردن یک الکترون از یک اتم در حالت گازی و تبدیل آن به یون مثبت (کاتیون) در حالت گازی را انرژی یونش یا یونیزاسیون می‌گویند. که اولین انرژی یونش است. اگر دومین الکترون را از اتم جدا شود. انرژی یونش گویند. و به همین صورت سومین، چهارمین، و... انرژی یونش تعریف می‌شود عوامل موثر به مقدار انرژی یونش عبارت‌اند از:

۱) n یا عددکوانتومی اصلی ۲) با موثر هسته (B)

انرژی نخستین یونش کمتر از انرژی یونش بعدی است و به همین صورت تا آخر.

 

عنصر

اولین

دومین

سومین

چهارمین

پنجمین

ششمین

هفتمین

Cr

1،256

2،295

3،850

5،160

6،560

9،360

11،000

Ar

1،520

2،665

3،945

 

5،770

7،230

8،780

12،000

 

 

انرژی یونش پیاپی عناصر گروه سوم بر حسب Kj/Mol برابر است با 96.485Kj/Mol


عنصر

نخستین

دومین

سومین

چهارمین

پنجمین

ششمین

هفتمین

Na

496

4،560

 

 

 

 

 

Mg

738

1،450

7،730

 

 

 

 

Al

577

1،816

2،881

11،600

 

 

 

Si

786

1،577

3،228

4،354

16،100

 

 

P

1،060

1،890

2،905

4،950

6،270

21،200

 

S

999،6

2،260

3،375

4،565

6،950

8،490

27،107

 محقق : محمد کرمی دوم ریاضی دبیرستان شهید رجایی 1

amirhossein بازدید : 698 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)

 

مواد پرتوزا و تابش های هسته ای

مقدمه

این مقاله شامل سه بخش كلی می باشد كه به ترتیب خاصی و به صورت تدریجی كنار یكدیگر قرارگرفته اند، قسمت اول تاریخچه كوتاهی را از كشف رادیواكتیویته بیان می كند كه با معرفی چهاردانشمند با نام های هانری بكرل، ماری كوری، ارنست رادرفورد و پل اوریچ ویلارد همراه است، در قسمت اول تحقیق(تاریخچه) ارنست رادرفورد بیش تر مورد توجه و بوده و قسمتی از زندگی وی و تحقیقات او بیان شده است.

قسمت دوم این تحقیق به معرفی مواد پرتوزا، اصطلاحات راجع به این موضوع، ماهیت پرتوهای آلفا، بتا و گاما، واپاشی و قانون سدی می پردازد كه سعی شده است درمورد همه مفاهیم و مباحث جزیی بحث و نتیجه گیری شود و بلاخره در قسمت سوم گفتار حاضر از تریتیم به عنوان یك عنصر رادیواكتیو نام برده شده، آن را معرفی كرده ایم، میزان خطرات آن و روش اندازه گیری خطرات را نیز بیان نموده ایم تا به عنوان یك مثال همه مفاهیم روی آن كار شود.

برای مشاهده ادامه ی متن به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید

amirhossein بازدید : 2617 چهارشنبه 03 آبان 1391 نظرات (0)

 

فُسفُرسانس از جمله خواص فیزیکی برخی مواد شیمیایی از قبیل فسفر، باریم سولفید و کلسیم سولفید است. این مواد نور با طول موج معینی را جذب کرده، آن را به صورت تابش با طول موج بلندتر نشر می‌کنند .

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

نوع نحوه‌ برانگیختگی

 

 گونه‌های تابناکی (لومینسانس)

 

نورتابناکی فتولومینسانس (فلورسانس ، فسفرسانس ، فلورسانس تاخیری)

 

جذب نور فوتون‌ها

 

پرتوتابناکی رادیولومینسانس

 

تابش‌های یوننده (پرتو ایکس ، پرتو آلفا ، پرتو بتا ، پرتو گام)ا

 

کاتدتابناکی(کاتدلومینسانس(

 

پرتو کاتدی(پرتو الکترونی(

 

برق‌تابناکی(الکترولومینسانس(

 

میدان الکتریکی

 

گرماتابناکی(ترمولومینسانس(

 

گرم کردن پس از ذخیرهٔ انرژی اولیه

 

شیمی‌تابناکی(کمولومینسانس(

 

فرآیندهای شیمیایی (مانند اکسایش(

 

زیست‌تابناکی(بیولومینسانس(

 

فرآیندهای زیست‌شیمیایی

 

تریبولومینسانس

 

نیروهای اصطکاکی و الکترواستاتیکی

 

صوت‌تابناکی (سونولومینسانس(

 

امواج فراصوت

 

--------------------------------------------------------------

برای مشاهده ی ادامه ی متن بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید

amirhossein بازدید : 1163 چهارشنبه 03 آبان 1391 نظرات (1)

 

نظریه اتمی

نظریهٔ اتم، سنگ بنای شیمی جدید است. درک ساختار اتمی و بر‌هم‌کنش اتم‌ها، محور درک شیمی است. بیان نخستین نظریه‌ی اتمی را معمولاً به یونانیان باستان نسبت می‌دهند، اما ریشهٔ این مفهوم حتی ممکن است در تمدن‌های کهن تر باشد. بر اساس نظریه‌ی اتمی لیوکیپوس و دموکریتوس، تقسیم مستمر ماده، درنهایت، اتم‌ها را به دست می‌دهد که قابلیت تجزیه شدن آن‌ها ممکن نبود.

برای مشاهده ی ادامه ی متن بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید

masud_n1 بازدید : 4296 سه شنبه 02 آبان 1391 نظرات (2)

ما بر روي كره زمين و در كره اي از هوا زندگي م يكنيم. به همان شكل كه آبزيان دريا، دور تا دور آن ها را آب فرا گرفته

است، ما را نيز هوا در بر گرفته است. اما ما هوا را نمي بينيم! زماني كه باد مي وزد تنها م يتوانيم آن را حس كنيم. اما

واقعاً اين پوشش هوا كه در زير آن، ما زندگي مي كنيم و آن را هواكره م يناميم تا كجا ادامه دارد؟ آيا مي توان دقيقاً

ضخامت هواكره را اندازه گيري كرد؟

 

 

amirhossein بازدید : 940 سه شنبه 02 آبان 1391 نظرات (0)

 ماری کوری کاشف اورانیوم

http://gilmusic.persiangig.com/Shimisalami/Javad%20Yatim%20Navaz%20%28Tahghigh%20Pic%29%202.png

 

ماری کوری در هفتم نوامبر سال 1867 در ورشو پایتخت لهستان متولد شد. پدر و مادر کوری از روستائیان لهستان بودند. اما بعد از مدتی کار کشاورزی را رها کردند و به علم و تحصیل روی آوردند. ماری در سن ده سالگی مادرش را از دست داد، پدرش هم در آن زمان شغلش را از دست داد. ماری مجبور بود کار کند تا خرج برادر و خواهرش را بدهد. او در سال 1891 برای ادامه تحصیل با پس انداز خود راهی پاریس شد. زندگی دانشجویی در پاریس برای او آن قدر سخت بود که یک بار در کلاس از گرسنگی ضعف کرد. اما سختی ها و مشکلات او را از ادامه ی تحصیل بازنداشت.

برای مشاهده ی ادامه ی متن بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید

تعداد صفحات : 51

درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 108
  • بازدید امروز : 135
  • باردید دیروز : 414
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 1,796
  • بازدید ماه : 6,592
  • بازدید سال : 54,003
  • بازدید کلی : 1,546,631
  • کدهای اختصاصی