loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
zadghorban بازدید : 685 پنجشنبه 28 آذر 1392 نظرات (0)

ملاصدرا 1

                           نام و نام خانوادگي:ميلاد زادقربان 

 

نام دبير:سلامي 

0/6 :كلاس

 


 

 

در چند دهه اخیر میزان اسیدیته آب باران ، در بسیاری از نقاط کره زمین افزایش یافته و به همین خاطر اصطلاح باران اسیدی رایج شده است. برای شناخت این پدیده سوالات زیادی مطرح گردیده است که به عنوان مثال می‌توان به این موارد اشاره کرد: چه عناصری باعث تغییر طبیعی باران می‌شوند؟ منشا این عناصر چیست؟ این پدیده در کجا رخ می‌دهد؟

معمولا نزولات جوی به علت حل شدن دی‌اکسید کربن هوا در آن و تشکیل اسید کربنیک بطور ملایم اسیدی هستند و  باران طبیعی آلوده نشده حدود ۵٫۶ می‌باشد. پس نزولاتی که به مقدار ملاحظه‌ای قدرت اسیدی بیشتری داشته باشند و  آنها کمتر از ۵ باشد، باران اسیدی تلقی می‌شوند

 ...ادامه دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخچه

پدیده باران اسیدی در سالهای پایانی دهه ۱۸۰۰ در انگلستان کشف شد، اما پس از آن تا دهه ۱۹۶۰ به دست فراموشی سپرده شد. « اسمیت » در سال ۱۸۷۳ واژه باران اسیدی را برای اولین بار مطرح کرد. او پی برد که ترکیب شیمیایی باران تحت تاثیر عواملی چون جهت وزش باد ، شدت بارندگی و توزیع آن ، تجزیه ترکیبات آبی و سوخت می‌باشد. این محقق متوجه اسید سولفوریک در باران شد و عنوان نمود که این امر ، برای گیاهان و اشیا واقع در سطح زمین خطرناک است. « موتا » و « میلو » در سال ۱۹۸۷ عنوان داشتند که دی‌اکسید کربن با اسید سولفوریک و اسید نیتریک عوامل اصلی تعیین کننده میزان اسیدی بودن آب باران هستند، چرا که در یک فاز آبی به صورت یونهای نیترات و سولفات در می‌آیند و چنین یونهایی به آب باران خاصیت اسیدی می‌بخشند.

عوامل موثر در اسیدیته باران

آب باران هیچگاه ، کاملا خالص نبوده و با پیشرفت صنعت بر ناخالصیهای آن افزوده شده است. ناخالصی طبیعی باران بطور عمده ناشی از نمکهای دریایی است و گازها و دودهای ناشی از فعالیت انسان در فرآیند ابرها دخالت می‌کنند. آتش سوزی جنگلها نیز ، از جمله عواملی است که در میزان اسیدیته آب باران نقش دارد. فرآیندهای بیولوژیکی ، آتشفشانی و فعالیتهای انسان ، مواد آلوده کننده جو را در مقیاس محلی ، منطقه‌ای و جهانی در فضا منتشر می‌کنند. به عنوان مثال ، در صورت وجود جریانات باد در نواحی صنعتی ، مواد خارج شده از دودکشهای کارخانه‌ها در سطح وسیعی در فضا پراکنده می‌شوند

نتیجه گیری از بوجود آمدن باران اسیدی

پس بمراتب فهمیدیم که بعضی از موادآلوده کننده بصورت غبار در سطح زمین باقی می ماند و برخی دیگر در اتمسفر پخش می شوند و دودهایی که دارای حجم زیادی از دی اکسیدسولفور هستند بابخارآب وابرها مخلوط می شوند و تولید اسیدسولفوریک رقیق درباران می کند . پس اگر دود دارای اکسیدهای نیتروژن باشد سبب بارانی با اسیدنیتریک می گردد . ابرهای حامل باران های اسیدی می تواند روزانه ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند . بدین ترتیب آلودگی هوا به راحتی از کشوری به کشور دیگر منتقل می شود حتی اگر فاصله آنها هزاران کیلومتر باشد . گازهای آلوده کننده ای که در اسپانیا به اتمسفر فرستاده می شوند می توانند در عرض ۲ تا ۳ روز به ایتالیا یا جنوب فرانسه انتقال یابند . شهرهای صنعتی واقع در مرز میان آمریکا و مکزیک به سبب جریان های هوا روزانه آلودگی های خود را با یکدیگر مبادله می کنند . بارانهای اسیدی نتایج تاسف باری برای جنگل ها در بر دارد . اسید مواد معدنی را حل می کند و فعالیت برگ ها را دشوار می سازد . درختها قدرت دفاع ازخود را در برابر قارچ ها و بیماری ها و سرما از دست می دهند و ممکن است در نهایت تمام جنگل نابود شود . باران های اسیدی نه تنها به جنگل ها مزرعه ها و دریاچه ها آسیب می رسانند بلکه همچنین موجب فرسایش سنگ ها و فلزات در ساختمان ها و بناهای تاریخی می شوند در مناطق صنعتی لهستان آلودگی حتی باعث خوردگی ریل های راه آهن شده است . در یونان بنای آکروپلیس در۵۰ سال اخیر بیش از هزار سال گذشته صدمه دیده است . درسنگهای بکار رفته در کلیساهای بزرگ شهر کن در آلمان آثار فرسایش بسیاری مشاهده می شوند . کم کردن میزان آلودگی می تواند به حل مشکل بارانهای اسیدی کمک کند . یکی از راههای کاهش آلودگی استفاده از انرژی طبیعی است . انرژی خورشید ، انرژی با دو انرژی حاصل از امواج دریا این گونه انرژی ها آلودگی ایجاد نمی کند و هرگز تمام نمی شود .

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 52
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 77
  • باردید دیروز : 200
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 775
  • بازدید ماه : 4,953
  • بازدید سال : 72,673
  • بازدید کلی : 1,565,301
  • کدهای اختصاصی