loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
erfanzadfalah بازدید : 639 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (1)
نام : ماری اسکلودوسکا کوری
(Marie Sklodovska Curie)
تاریخ تولد
1867/11/07
وفات تولد
1934/07/04

زندگی نامه: شیمیدان و فیزیکدان فرانسوی از نژاد لهستانی . در ورشو Warsaw  (Varsivue) زاده شد . پدرش معلم فیزیک بود مادرش مدیریت یک مدرسه دخترانه را بر عهده داشت . در زمان کودکی ذوق و علاقه زیادی به شعر داشت . نخست زبان فرانسه ، آلمانی و روسی را آموخت و پس از مدتی به آموختن زبان انگلیسی مشغول شد وقتی که تحصیلات دبیرستانی خود را به پایان رساند ، پانزده سال داشت . او در کمال سختی درس خواند حتی یک بار در کلاس از شدت گرسنگی ضعف کرد با این حال به بهترین نحوی درس خواند . شرایط نا مساعد خانوادگی باعث شد که او نتواند به تحصیلات خود ادامه دهد و برای امرار معاش ناگزیر در یکی از روستاها ، معلم سرخانه شد . تازه پا به سن هفده سالگی گذاشته بود که خانه پدری را ترک کرد تا زندگی مستقل و تازه ای را آغاز کند . در آن زمان وی عصرها مطالعه می کرد و هنوز در مورد رشته هایی که باید انتخاب کند ،تصمیم نگرفته بود به ادبیات و جامعه شناسی همان اندازه علاق مند بود که به علوم دلبستگی داشت . سرانجام به فیزیک و ریاضیات روی آورد . در سال های 1893 و 1894 هنگام تحصیل در رشته فیزیک و علوم ریاضی به ترتیب شاگرد اول و دوم شد .
در سال 1894 برای نخستین بار پیرکوری را ملاقات کرد و پس از مدتی با او پیمان زناشوی بست و در 26 ژوئیه 1895 با یکدیگر ازدواج کردند . تا سال 1897 درباره خواص مغناطیسی فولاد بررسی و پژوهش کرد . و بعد نتیجه مطالعات خود را منتشر کرد . در باره موضوع رساله دکترایش تصمیم گرفته بود که ناگهان آزمایشهای جالب هانری بکرل (Becquerel) فیزیکدان فرانسوی درباره نمک های فلز اورانیوم توجه اش را به خود جلب کرد . وی درباره اشعه اورانیوم و توریوم پژوهش های دقیقی کرد . و پس از سال ها کارتوان فرسا ، سرانجام با شوهرش توانست عنصر جدیدی را به نام رادیوم از سایر مواد جدا کند .
چون دانشکده فیزیک جای مناسبی نداشت تا در اختیار آن دو بگذارد ، رئیس دانشکده پزشکی به آنها اجازه داد تا از انبار متروکی که در گذشته اتاق کالبدشکافی بود استفاده کنند . هنگام بارندگی سقف شیشه ای این انبار آنها را در مقابل باران کاملا نگهداری نمی کرد و در تابستان هم گرمای خفقان آور آنها را به ستوه می آورد . در زمستان تنها در اجاق آهنی سوز سرما را احساس نمی کردند فقط چند میز کهنه از چوب کاج وتعدادی کوره و اجاق گاز اثاث آنها را تشکیل می داد . در این انبار کهنه بود که ماری کوری با تلاش و رنج زیاد به سال 1902 از یک دسی گرم کلرید رادیوم ، رادیوم خالص را به دست آورد .
در حدود چهار سال طول کشید تا دلایلی را که از نظر علم شیمی قابل پذیرش بود ارائه دهد و ثابت کند که رادیوم عنصر جدیدی است . بدینسان ماری کوری اساس علم جدید رادیو اکتیویته را بنیان نهاد . در سال 1903 پایان نامه خود را به پایان رساند و درجه دکترای خود را گرفت . به خاطر این کشف خاصیت رادیو اکتیویته و عنصرهای رادیواکتیو جایزه نوبل فیزیک سال 1903به اشتراک با شوهرش وبکرل گرفت . در سال 1904 دومین دخترش اوه دنسی (Eve Densie) پا به عرصه زندگی گذاشت . از این رو ناچارشد برای مدتی از کارهای آزمایشگاهی دست بکشد .
در همان سال ماری کوری جایزیه نوبل را گرفت و توجه عامه را به سوی خود جلب کرد . کرسی جدیدی در رشته فیزیک دانشگاه سوربون به وجود آمد و قرار شد شوهرش آن کرسی را اشغال کند . خود مادام کوری هم نامزد مدیریت کارهای مربوط به آزمایشگاهی شد که می بایست برای شوهرش دایر کنند . در سال 1906 شوهرش را از دست داد و در پرورش کودکان و ادامه پژوهش هایش تنها ماند . در سال 1906 کار تدریس را با سمت دانشیاری در دانشگاه سوربون آغاز کرد . دو سال بعد به سمت استادی نایل آمد . در سال 1907 جرم اتمی رادیوم را دوباره تعیین کرد . در سال 1910 توفیق پیدا کرد تا رادیوم را ازسایر عنصرها جدا کند . این عمل شیمیایی که خیلی دقیق و پیچیده بود با همکاری یکی از شیمیدان های آزمایشگاه انجام گرفت و اما چون مقدار پلونیوم در کانیها به مراتب کمتر از مقدار رادیوم است نتوانست آن عنصر را از سایر مواد جدا کند . در اواخر سال 1910 جایزه نشان لژیون در نور به او پیشنهاد شد . چون انتخاب او به عضویت فرهنگستان برای آزمایشگاهش مزایایی داشت از این رو موافقت کرد که عضو فرهنگستان شود . این کار علاقه و توجه عمومی را برانگیخت به ویژه که مساله قبول زن به عضویت فرهنگستان هم در آن زمان مطرح بود و پاره ای از اعضای فرهنگستان اصولا با این امر مخالف بودند به هر حال موقعی که شمارش آراء انجام شد . مادام کوری فقط چند رای از حد نصاب کمتر داشت . از آن پس دیگر به هیچ وجه مایل نشد که از نو او را به عضویت فرهنگستان نامزد کنند .
به علت کارهای زیادی که به او داده شده بود ، در اواخر سال 1911 سخت بیمار شد . برای دومین بار ولی به تنهایی موفق به گرفتن جایزه نوبل شیمی سال 1911 شد . در طول سال 1912 فرصت پیدا کرد تا برای ایجاد آزمایشگاه رادیوم درورشو فعالیت کند . این آزمایشگاه را انجمن علمی ورشو تاسیس کرد و سرپرستی آن را هم به او واگذار کرد . در سال 1914 چندین مرکز پرتوشناسی یا رادیو لوژی دایر کرد .
به سال 1920 دولت آمریکا از ماری دعوت کرد تا به آن کشور سفر کند و هدیه ای را که ملت آمریکا برای وی تهیه دیده بود ، از دست رئیس جمهور آن کشور بگیرد هنگامی که مادام کوری وارد نیویورک شد ، با شکوه تمام از وی استقبال کردند و طی تشریفاتی رئیس جمهور آمریکا هدیه ملت آمریکا را به وی اهدا نمود این هدیه عبارت از یک گرم رادیوم بود . انتخاب این هدیه به خاطر آن بود که هنگامی خود مادام در پاسخ این پرسش که :
اگر قرار باشد از بهترین چیزهای جهان فقط یکی را انتخاب کنید چه چیزی را برمی گزینید ؟ به خبرنگاری گفته بود :
" من یک گرم رادیوم را بر می گزینم ، من بدان نیاز دارم ولی بهای آن پانصد هزار فرانک است و من استطاعت خرید آن را ندارم ."
در آزمایشگاه مشغول کار بود ، احساس کرد که دست هایش از شدت ناتوانی و تب از او پیروی نمی کنند . با ناراحتی در حالی که با چشمان نگرانش برای آخرین بار با آزمایشگاه و همکارانش خداحافظی می کرد به سوی خانه اش روان شد . در برابر تماس نزدیک با تشعشات رادیو اکتیویته به نوعی کم خونی مفرط از نوع سرطان دچار شده بود .
زندگی این بانوی نامدار که دوبار جایزه نوبل گرفت پر از آرزو و کوشش بود او آغاز جوانی را با رنجی طاقت فرسا و فقیرانه گذراند و در سایه کوشش شبانه روزی ، و آرزو به آینده به بزرگترین پایه بلند علمی جهان رسید . شهرت و افتخار هیچگاه او را فریفته نساخت و با وجود پایه بلند علمی که داشت در خانه زنی کدبانو و مادری مهربان بود . او دانشمند انسان دوست بود تا جایی که در جنگ جهانی اول رانندگی آمبولانس را بر عهده گرفت .
دانشمندان زمانش او را احترام می کردند تا آنجا که اینشتین درباره او گفت :
" مادام کوری یکی از نام آورترین افرادی است که نام و آوازه آنان را نفریفت و مغرور نکرد "
ماری چنین می گوید :
- انسان وجود ندارد مگر به کمک انسان دیگر .
- راه در جهان یکی است و آن راستی و فداکاری است .
- جوان می تواند به آنچه می خواهد برسد به شرط آن که دست از دامن اراده رها نکند .
- هیچ کاری نیست که آهنگ و اراده از انجام آن فروماند . از تمام صفاتی که برای پرورش جسم و جان سودمند است ، هیچ یک سودمندی تصمیم و اراده نیست .
- آخرین مقصد ما ، سعادت و رفاه معنوی است . کسب دانش ، ما را در این راه یاری می کند .
- انسان می تواند بدون ثروت به زندگی ادامه دهد ، امابدون آرامش روانی این کار میسر نیست .
- وصیت نامه مادام کوری به دخترش ایرن :
علم پایه حقیقی تمدن نیست . اخلاق است که انسان را پایدار نگه می دارد . و درمیان مردم بذر صلح وانسانیت می پاشد . هرگز فراموش مکن که پیشوای تو در زندگی وجدان اخلاقی تست


نوبل كيست؟

آلفردبرناردنوبل در بيست ويكم اكتبر سال 1833 در شهراستكهلم سوئدچشم به جهان گشود .

در 8 سالگي به همراه خانواده اش عازم روسيه شد . نشانه هاي علاقه به علوم و به ويژه شيمي درهمان نخستين سالهاي كودكي در وي پديدار شد.

آموخته هايش را به شكل خودآموز فراگرفت و هيچ گاه تحصيلات دانشگاهي را از سرنگذراند . در سال 1863 به سوئد بازگشت و دركارگاه پدر در هلنبورگ به عنوان شيميدان مشغول به كار شد . او در توليد صنعت مواد منفجره نيتروگليسيرين موفقيت بسياري بدست آورد .

در1864 انفجاري منجر به ويراني كارخانه و مرگ چند نفر از جمله برادر جوانترش شد ، پس از آن كه كارخانه هايي در آلمان و نروژ ساخته شدند نوبل در1867 اختراع نوعي از نيترو گليسيرين به نام ديناميت را به ثبت رسانيد . در ديناميت او نيتروگليسيرين جذب خاك دياتومه جامد بي اثري شده بود از اين رو كاركردن با آن ايمن تر بود . اين اختراع به سرعت كار ساخت و ساز ها را در بسياري از كشورها بهبودبخشيد.

نوبل در سال 1875 ژلاتين منفجرشونده قويتري را ارائه داد كه در آن نيتروگليسيرين با نيتروسلولز ژلاتيني شده بود . اختراع وي طرحهاي بزرگ راه سازي مانند كانال كورينث و تونل گوتارد را امكان پذيرساخت . درسال1887 بالبيست ماده منفجره بي‌دود را براي امورنظامي معرفي كرد ، آلفرد نوبل مردي تنها غالباً بيمار فروتن كمرو و دوستدار انسان ها بود . او در دهم دسامبر سال 1896 پيش از تحقق ايده هايش درمنزل شخصي اش واقع در سن رمو ايتاليا چشم از جهان فرو بست .

قسمتي از وصيتنامه نوبل

تمام دارايي ام طبق آنچه درپي مي آيد تقسيم شود . اين سرمايه به شكل اوراق بهادار معتبر توسط كارگزارانم از طريق تأسيس يك صندوق به عنوان جايزه سالانه به كساني اعطا شود كه طي سال گذشته خدمت بزرگي به جامعه انساني انجام داده باشد.

جايزه مزبور به پنج قسمت مساوي تقسيم شود و هر يك از آنها به يكي از موارد زير اختصاص داده شود: 1سهم براي كسي كه مهمترين اختراع يا اكتشاف در زمينه علوم فيزيك انجام داده است . يك پنجم براي كسي كه مهمترين يا مفيدترين اكتشاف رادرزمينه علم شيمي انجام داده ، يك سهم براي كسي كه مهمترين كشف دررشته فيزيولوژي يا پزشكي انجام داده باشد ، يك پنجم براي كسي كه برجسته ترين اثر ادبي را خلق كند ، ويك سهم باقيمانده به كسي تعلق گيرد كه بيشترين يا بهترين اقدام را براي ايجاد صلح و برادري و فروكاستن آتش دشمني بين ملت ها و برقراري دوستي انجام دهد.

 


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط reza ghorbani در تاریخ 1392/11/07 و 19:27 دقیقه ارسال شده است

نخوندم اما میدونم کارت درسته. 3> Like
شکلکhttp://shimisalami.ir/images/smilies/smile%20(7).gif


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 101
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 181
  • باردید دیروز : 200
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 879
  • بازدید ماه : 5,057
  • بازدید سال : 72,777
  • بازدید کلی : 1,565,405
  • کدهای اختصاصی