loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
javadkbair بازدید : 1065 جمعه 29 آذر 1392 نظرات (0)

نام و نام خانوادگی:

محمد جواد کبیری

نام کلاس:

06

نام مدرسه:

ملاصدرا (1)

مصرف نهان و آشکار آب

منابع آب در طبیعت

آب تنها ماده ای است که در طبیعت به هر سه حالت مایع (آب) جامد (یخ) گاز (بخار آب) یافت می شود . نزدیک به 75 درصد از سطح کره زمین را آب پوشناده است که بخش عمده آن را آب شور دریاها و اقیانوس ها تشکیل می دهد .

 

مصرف نهان و آشکار آب

منابع آب در طبیعت

آب تنها ماده ای است که در طبیعت به هر سه حالت مایع (آب) جامد (یخ) گاز (بخار آب) یافت می شود . نزدیک به 75 درصد از سطح کره زمین را آب پوشناده است که بخش عمده آن را آب شور دریاها و اقیانوس ها تشکیل می دهد .

در حالیکه مقدار آب شیرین که تمام موجودات زنده و انسانها باید بر سر آن به رقابت بپردازند حداکثر 0/5 درصد کل منابع می باشد. که عواملی مانند موقعیت جغرافیایی ، شرایط آب و هوایی و میزان بارش بر پراکندگی آن موثر است .

 

تجدید پذیری طبیعی منابع آب

هم آب موجود در طبیعت به نسبت تقریباً ثابتی در میان منابع آن توزیع می شود.این توزیع متناسب ، با به چرخه در آمدن آب در یمان این منابع انجام می شود . به این فرآیند چرخه آب می گویند . پس از این طریق می توان گفت که منابع آب تجدید پذیرند.

 

مصرف آشکار و نهان آب

آبی را که مستقیماً برای آشامیدن یا نظافت و شستشو استفاه می کنیم مصرف آشکار می گویند ولی آبی را که برای تولید انرژی (برق ، سوخت و ...) ، آبیاری کشتزارها ، صنایع و معادن و امور بازرگانی و خدمات مصرف می شود و احتمالاً از دید شما مخفی مانده است را مصرف نهان آب می گویند .

 

آب مایعی با ویژگی باور نکردنی :الف) تغییر حجم غیر عادی در اثر انجماد :

آب بر خلاف سایر مایعات وقتی براثر سرما تبدیل به یخ می شود انبساط پیدا می کند و حجمی از یخ که همان حجم اولیه آب است و یخ روی آب شناور می ماند . آین ویژگی سبب می شود که آب از سطح شروع به یخ زدن کند .

 

ب) زیاد بودن ظرفیت گرمایی

می دانید که ظرفیت گرمایی یک جسم مقدار گرمایی است که باید به جسم داده شود تا دمای آن ۱ درجه سانتی گراد افزایش یابد . ظرفیت گرمایی ویژه آب حدود 10 برابر ظرفیت گرمایی ویژه آهن است . این مسئله به متعادل کردن دمای زمین خیلی کمک می کند چون مقادیر زیاد آب موجود در سطح زمین مقدار زیادی از انرژی خورشیدی را می گیرند و صرف بالا بردن دمای آب می کنند .

 

ج) زیاد بودن گرمای تبخیر:

برای تبدیل مقدار کمی آب به بخار ، گرمای زیادی لازم است . گرمای اضافی بدن ما با تبخیر مقدار کمی آب از طریق منفذ پوست (عرق کردن ) کاسته می شود .

 

د) زیاد بودن کشش سطحی آب :

به دلیل وجود نیروی جاذبه قوی بین مولکولهای آب ، پیوستگی زیادی در تمام قسمت های آب از جمله مولکولهای سطح آب وجود دارد . به همین علت است که یک پشه می تواند روی آب بنشیند یا موری می تواند به آرامی روی آب قدم بزند .

 

مروری بر آموخته های گذشته :

عنصر :
به ماده ای گفته می شود که از یک نوع اتم ساخته شده باشد مثل
۲O ، Fe

ترکیب :
به ماده ای گفته می شود که از اتصال دو یا چنداتم عنصرهای مختلف ساخته شده باشد ، مثل
H2O ، HO2 ، Nacl

پیوند های شیمیایی :
نیرویی قوی است که اتم ها را به هم وصل می کند . مثلاً دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن به هم متصل می شوند و واحدتازه ای را بوجود می آورند که به آن مولکول آب می گویند .

نمادهای شیمیایی :
در زبان جهانی شیمی از حروف برای نشان دادن عناصر استفاده می کند . به این حروف نماد های شیمیایی می گویند مثل
H برای هیدروژن .

فرمول شیمیایی :
کلمه های این زبان علمی را فرمول شیمیایی می گویند . هر فرمول شیمیایی نمایانگر یک ترکیب شیمیایی است مثل
H2O برای آب . عددهایی که در سمت راست پائین (به صورت زیروند) نوشته می شوند . تعداد اتم های هر عنصر را در یک مولکول یا واحد سازنده ی آن ماده نشان می دهد (زیروند ۱ نوشته نمی شود) فرمول H2O نشان می دهد که مولکول آب از ترکیب ۲ اتم هیدروژن و ۱ اتم اکسیژن ساخته شده است .

معادله شیمیایی :
آنچه را که در یک واکنش شیمیایی رخ می دهد به طور خلاصه بیان می کند . هر واکنش شیمیایی شامل شکسته شدن پیوندهای شیمیایی مواد واکنش دهنده (مواد اولیه ) و تشکیل پیوندهای جدید در فرآورده ها (محصول ها ) است . فرآورده ها در سمت راست و واکنش دهنده ها در سمت چپ نوشته می شوند. مثل :
۲ H2 +O2 = ۲H2O
در معادلات شیمیایی تعداد کل اتمها در دو طرف معادله یکسان است . به چنین معادله ای موازنه شده می گویند .

 یادآوری خواص الکتریکی ماده

هر اتم از یک قسمت مرکزی به نام هسته تشکیل شده است که در درون آن پروتون ها با بارمثبت و نوترون ها بدون بار الکتریکی قرار گرفته اند . الکترون ها ذرات کوچکتری هستند با بار منفی که در اطراف هسته وجود دارند .
می دانیدکه اتم ها با کمک پیوندهای شیمیایی به همدیگر متصل شده و مولکول ها را بوجود می آورند . به این نوع پیوند شیمیایی که اتم ها را در کنار هم نگه می دارد پیوند کووالانسی می گویند .
پیوندکووالانس به صورت یک خط بین نمادهای شیمیایی نشان داده می شود .

 به تعداد پیوندهایی که یک اتم می تواند با اتم های دیگر تشکیل دهد ظرفیت می گویند ، برای مثال در مولکول آب ظرفیت هیدروژن ۱ و ظرفیت اکسیژن ۲ است .

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 200
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 755
  • بازدید ماه : 4,933
  • بازدید سال : 72,653
  • بازدید کلی : 1,565,281
  • کدهای اختصاصی