loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
aminmohammadi بازدید : 996 یکشنبه 24 آذر 1392 نظرات (0)

بسمه تعالی

مشخصات ارسال کننده مقاله

امین محمدی سیار شیرکوهی

کلاس 05 دبیرستان شهید نصیری رشت

 

 

Top of Form

 
 
 
 
 

Bottom of Form

 

جهانی - شدن، فرصت یا تهدید برای محیط زیست

 

 

 

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

 

چکیده

 

جهانی ­شدن روندی رو به رشد و غیر قابل توقف است که با رویکرد یکپارچه­ سازی اقتصاد جهانی و تجارت آزاد آغاز شد؛ اما حوزه ­های مختلف به جز اقتصاد را نیز تحت تأثیر قرار داده و یکی از مهم­ ترین بخش ­های متأثر از آن محیط زیست است. برخی این باورند که فعالیت ­های اقتصادی ممکن است محیط ­زیست را با خطر جدی مواجه کند. در مقابل گروهی عقیده دارند رشد اقتصادی برای رسیدن به محیط ­زیست سالم تر با آلودگی کم تر لازم است. هدف از این مقاله بررسی برخی فرصت­ ها و تهدید های جهانی ­شدن برای محیط­ زیست و اثرات احتمالی مثبت یا منفی رشد اقتصادی ناشی از اقتصاد جهانی ­شده، بر آن است. همچنین راهکارهای لازم برای کاهش اثرات منفی فرآیند جهانی شدن بر محیط زیست مانند توجه ویژه به توسعۀ پایدار، حمایت از فن­آوری های دوست دار محیط زیست، اصلاح الگوی مصرف انرژی و تشویق به استفاده از انرژی ­های تجدید ­شونده و پاک، وضع مالیات کربن و برچسبهای زیست محیطی پیشنهاد شده است.

 

 

 

 

 

اصل مقاله

 

جهانی ­شدن، فرصت یا تهدید برای محیط ­زیست

چکیده:

جهانی ­شدن روندی رو به رشد و غیر قابل توقف است که با رویکرد یکپارچه­ سازی اقتصاد جهانی و تجارت آزاد آغاز شد؛ اما حوزه ­های مختلف به جز اقتصاد را نیز تحت تأثیر قرار داده و یکی از مهم­ ترین بخش ­های متأثر از آن محیط زیست است. برخی این باورند که فعالیت ­های اقتصادی ممکن است محیط ­زیست را با خطر جدی مواجه کند. در مقابل گروهی عقیده دارند رشد اقتصادی برای رسیدن به محیط ­زیست سالم تر با آلودگی کم تر لازم است. هدف از این مقاله بررسی برخی فرصت­ ها و تهدید های جهانی ­شدن برای محیط­ زیست و اثرات احتمالی مثبت یا منفی رشد اقتصادی ناشی از اقتصاد جهانی ­شده، بر آن است. همچنین راهکارهای لازم برای کاهش اثرات منفی فرآیند جهانی شدن بر محیط زیست مانند توجه ویژه به توسعۀ پایدار، حمایت از فن­آوری های دوست دار محیط زیست، اصلاح الگوی مصرف انرژی و تشویق به استفاده از انرژی ­های تجدید ­شونده و پاک، وضع مالیات کربن و برچسبهای زیست محیطی پیشنهاد شده است.

 

 

 

مقدّمه و کلیات

امروزه جهانی ­شدن به ­عنوان یکی از مهم ­ترین مسایل پیش روی بشر درآمده و اگرچه از سالیان پیش، روند رو به رشد خود را در زندگی انسان آغاز کرده، به دنبال صنعتی شدن جهان و پس از آن گسترش ارتباطات و فن­آوری ­های همراه آن، سرعتی چشمگیر پیدا­ کرده­ است. در واقع از زمانی که سرمایه ­داری به ­عنوان یک شکل قابل دوام جامعۀ انسانی، پا به عرصۀ جهان گذارده، یعنی از چهار یا پنج سدۀ پیش تاکنون، جهانی ­شدن هم جریان داشته است (زرافشان، 1383).

برای جهانی ­شدن تعاریف مختلفی آورده شده است که به برخی از آنها اشاره­ می شود. لارسن، جهانی­ شدن را نوعی کوچک ­شدن دنیا و کوتاه­ شدن فاصله ­ها می ­داند. پدیده ای که مناسب گسترش رفاه است؛ زیرا باعث می­شود یک نفر در این سوی دنیا با دیگری در آن سوی دنیا تعامل منفعتیِ دو سویه داشته باشد (Larsson, 2001).

بنا به تعریف گیدنز، جهانی ­شدن، بسط و تقویت روابط جهانی است؛ به نحوی که باعث خواهد شد حوادث داخلی یک منطقه بر وضعیت سایر مناطق اثر داشته­ باشد و بالعکس (Giddens, 1990).

صائمیان در تحقیق خود به سه تعریف دیگر اشاره می کند: واترز جهانی­شدن را فرآیندی اجتماعی می­ داند که در آن قید و بند های جغرافیایی که بر روابط اجتماعی و فرهنگی سایه افکنده، از بین می ­رود و مردم به ­طور فزاینده، از کاهش این قید و بند ها آگاه می ­شوند؛ هاروی، جهانی ­شدن را همان تراکم زمان و مکان می­ داند، بدین ترتیب که هر اتفاق در هر گوشۀ دنیا به سرعت به اطلاع همگان می ­رسد و عملاً زمان و مکان، معنای خود را از دست داده است. هندرسون، جهانی ­شدن را به عنوان یکپارچه  سازی بازارها می ­داند و شرایطی ازجمله جابجایی آزاد کالاها، خدمات، نیروی کار، سرمایه و ایجاد بازار واحد را برای آن تعریف می ­کند. به لحاظ اقتصادی، کسی خارجی نیست و در بازار همه مساوی هستند (صائمیان و ارغنده، 1386).

جهانی ­شدن، درهم ­فشرده ­شدن جهان و تشدید آگاهی نسبت به جهان به عنوان یک واحد است (رابرتسون،1382). جهانی­ شدن را می­توان به مفاهیمی چون  بین المللی شدن[1]، آزاد سازی - به مفهوم برداشتن محدویت­ های اعمال ­شده از­سوی دولتها برای فعالیت بین کشورها با هدف به وجود آوردن اقتصاد جهانیِ آزاد و بدون مرز، جهان­ گستری[2] - به مفهوم انتشار تجربیات و هدف ­های گوناگون برای مردم چهار گوشۀ دنیا، نوگرایی از نوع غربی به بیانی غربی کردن به ویژه به شکل آمریکایی آن (Americanization) و نیز قلمروزدایی[3] تعبیر کرد (Scholte, 2000). در واقع جهانی ­شدن پدیده ­ای چند وجهی است، به گونه ­ای که به ساخت ­های گوناگون کنش اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، فن­آوری و محیط­ زیست راه پیدا کرده است (نیاکویی، 1385).

مراحل تاریخی جهانی ­شدن، حرکت از بزرگ به کوچک بوده است. در اوّلین مرحلۀ جهانی ­شدن، کشورها برای شکوفایی یا حداقل بقای خود باید جهانی فکر­ می­ کردند.   در مرحلۀ دوم جهانی ­شدن، این شرکت ­ها بودند که برای شکوفایی یا حداقل برای بقا می­ بایست جهانی فکر می­ کردند. در جهانی ­شدن مرحلۀ سه، افراد برای شکوفا شدن یا حداقل برای ماندن، باید جهانی فکر­ کنند. به بیانی جهانی ­شدن از مرحلۀ جهانی سازی صنعت، به جهانی ­سازی فرد رسیده ­است  (فریدمن، 1386).

یکی از حوزه­ های مهم تأثیر پذیر در فرآیند جهانی ­شدن، حوزۀ محیط­ زیست است.     محیط­ زیست به مجموعۀ عناصر زنده و غیر زندۀ در برگیرندۀ یک موجود یا گروهی از موجودات اطلاق ­می ­شود و محیط ­زیست درواقع همۀ شرایط، اجزا و عواملی که در رشد و نمو یک موجود تأثیر ­می ­گذارند – اعم از عوامل زنده یا غیر ­زنده مانند نور، دما، آب و هوا را در ­بر­ می گیرد.

فرآیند جهانی­ شدن با هدف افزایش تجارت بین­ المللی و با ابزار کاهش تعرفه ­های تجاری شروع شد. مطالعات جهانی نشان ­می­ دهد که تجارت­ جهانی در این دوره، افزایش قابل ­توجهی داشته ­است این در حالی است که به دنبال این رشد، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن که در بین گازهای گلخانه ای نقش مهمی در گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی ناشی از آن داشته نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است (نمودار1).

 

 
 

از نگاه اقتصادی، این فرآیند می­ تواند از چند طریق به  محیط ­زیست ضرر وانماید:

  1. حذف تعرفه ­ها امکان تجارت کالا با هزینۀ کمتر را فراهم­ نموده و تقاضا برای کالای تولیدی کشوری که در تولید آن کالا، مزیت نسبی بیشتری دارد افزایش ­می ­یابد. در این حالت، کشور تولید­کننده، با افزایش تولید خود سعی در صادرات حد­اکثری محصول فوق در بازار رقابتی خواهد کرد. تولید بالا، فشار مضاعفی بر مواد­اولیۀ کشور وارد کرده و در مواردی برداشت ناصحیح از جنگل، دریا، زمین ­های کشاورزی، رودخانه­ها و منابع معدنی، اثرات غیر­قابل جبرانی بر محیط ­زیست ­خواهد ­گذاشت.

2.      سود اغوا­کنندۀ ناشی از تولید بیشتر و تجارت آزاد در فضای جهانی ­شده­، تولیدکنندگان را به تولید بیشتر با به کار گیری هر نوع تکنولوژی تشویق­ می ­کند. رویکرد کاملاً اقتصادی و لاغیر، منجر به استفاده از روشها و تکنولوژی ­های ساتع کنندۀ گازهای گلخانه ای و آلوده­کنندۀ هوا، تخلیۀ پسابهای صنعتی در رودخانه­ها، عدم توجّه به اثرات سوء سلامت انسانی در تولید کالا، آلودگی صوتی و مواردی از این دست خواهد شد.

اگر نگوییم اجماع جهانی، دست­کم اجماع نسبی وجود دارد که جهانی­شدن بر اقتصاد تأثیر مستقیم مثبت دارد. نگرانی ­ها وقتی بروز ­می ­کند که بحث "اثرات غیر­اقتصادی" مطرح ­می ­شود (Frankel, 2003). محیط­زیست یکی از آنهاست.

همۀ ساکنان زمین در بهره ­مندی از سیارۀ آبی، سهم یکسان دارند و در آن شریکند.      در واقع زمین و هرآنچه در آن وجود ­دارد به نوعی جزو دارایی ­های بشر                 به­ حساب­ می­ آیند.  با این وجود برخی معتقدند تا وقتی هریک از ما شخصاً با هزینه هایی که نوع عملکردمان به بار می ­آورد مواجه نشود، همچنان به آلوده­ساختن منابع مشترک آب و هوا و مصرف بی­حد و حصر منابع طبیعی ادامه می­دهد (Frankel, 2003).

سؤال اینجاست که آیا جهانی ­شدن در رسیدن به نوعی تعادل بین اهداف اقتصادی و زیست­ محیطی مؤثر است؟ آیا به این روند آسیب ­می­ زند یا آن را بهبود می­ بخشد؟      آیا تجارت بین­المللی و سرمایه­ گذاری این امکان را به کشورها می ­دهد تا بتوانند در عین حفظ وضعیت زیست ­محیطی در سطح مناسب مدّنظرشان به رشد اقتصادی بالاتری دست ­یابند و یا ­اینکه برای دست ­یابی به سطحی از رشد­ اقتصادی ناگزیر به تخریب محیط­ زیست خواهند ­بود (Frankel, 2003).

در تحقیق حاضر ابتدا به بیان مسأله پرداخته ­شده­ است. در ادامه، منحنی زیست­ محیطی کوزنتس[4] و بحث در مورد آن ارائه­ شده­ است. سپس به اثرات جهانی ­شدن بر محیط­زیست و در پایان به برخی از راهکارهای مناسب در اتخاذ سیاست­­های مناسب در مورد محیط­زیست و جهانی شدن اشاره ­شده ­است.

بیان مسأله

چنانچه سابقۀ نیروهای مخالف با جهانی­ شدن را مرور ­کنیم، فعالان محیط­زیست[5] به بیانی طرفداران آن همواره نقشی پررنگ داشته ­اند (فریدمن، 1386). طرفداران محیط زیست مدت­ها تصور ­می ­کرده­اند که جهانی ­شدن اقتصاد، تهدیدی برای محیط­ زیست است. در­مقابل اقتصاددانان از آن دفاع­ کرده ­اند. این اختلافِ نظر عمدتاً از نوع نگاه و شیوه ­های کاملاً متفاوت زندگی اقتصاددانان و فعالان محیط ­زیست ناشی ­می ­شود. به زبان دیگر، اقتصاددانان عمدتاً اعتقاد ­دارند طبیعت در خدمت نوع بشر است؛ حال­آنکه اگر نه همۀ طرفداران محیط ­زیست، دست کم بخش قابل ملاحظه­ای از آنان این دیدگاه را رد ­کرده و بر استقلال طبیعت تأکید ­دارند (بهاگاواتی، 1384).

در این بین برخی منتقدان جهانی ­شدن اقتصاد بر این باورند سازمان­ تجارت­ جهانی به نام تجارت آزاد، مانع از اقدامات محافظتی کشورها شده و از این طریق همزمان به   محیط ­زیستِ ­جهانی و نیز حق حاکمیت کشورها ضربه ­می­زند (Frankel, 2003). امروزه بشر در بهترین شرایط هم در هجومی جهانی برای دست­یابی به منابع طبیعی، سریع­تر از هر زمانی در تاریخ، سیارۀ کوچک خود را با زبالۀ بیشتر، گرمای بیشتر و دود بیشتر به نابودی می­ کشاند. در اینجا موضوع مهم نه تنها تعداد ساکنان کرۀ زمین، بلکه تأثیر شیوۀ خاص زندگی آنان بر محیط ­زیست است (فریدمن، 1386). واضح است اگر همچنان جمعیت انسان، تنها چند میلیون نفر بود که کوچ ­می ­کردند و کارشان جز شکار و ماهی ­گیری نبود و هنوز از کشاورزی چیزی نمی ­دانستند، میزان آلودگی­های با منشاء انسانی، حداقل یا با کمی اغماض، هیچ بود (Frankel, 2003). حال آنکه اینطور نیست. امروزه بشر با مشکلات زیادی در حوزۀ محیط ­زیست مواجه است. در برخی موارد - مثلاً گرم ­شدن کرۀ ­زمین - این احتمال وجود­ دارد زمانی فرا­ برسد که برای هرگونه اقدام جبران ­کننده، بسیار دیر ­شده­ باشد (ویگلر، 1380).

جوامع انسانی در آغاز هزارۀ سوم میلادی، در برابر چالش ­های بدیع و بی ­بدیل دیگری غیر از جهانی ­شدن قرار­ گرفته­ اند؛ برای نمونه هیچکس نمی­تواند با قاطعیت اثر گلخانه­ای را انکار ­کند. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم بزرگ­ ترین چالش بشر در قرن حاضر - دست­کم در حوزۀ محیط ­زیست- گرمایش­ِ جهانی است. روند گرم ­شدن زمین همچنان ادامه­ خواهد ­یافت و دگرگونی­ عظیمی در آب و هوای جهان، شاهد ­خواهیم بود (تاجیک، 1385). سطح مصرف انرژی در جهان افزایش یافته و چنانچه تلاشی برای کاهش وابستگی به سوخت ­های فسیلی به ­عمل­ نیاید و بر کارایی انرژی افزوده نشود انتشار گازهای­ گلخانه­ای از این که هست هم بیشتر خواهد ­شد که نتیجه­ای جز گرم­ شدن جهان و پیامدهای ویرانگری که به­ دنبال آن اتفاق خواهد افتاد نخواهد ­داشت      (ل‍وگ‍رن‌، 1382). در این بین هر بخش از فعالیت­های انسان سهم متفاوتی در انتشار گازهای گلخانه­ای را به خود اختصاص می ­دهد. نمودار2، میزان گازهای گلخانه­ای انتشار یافته توسط هریک از پنج بخش اصلی اقتصاد ایالات متحده طی سال­های 1990 تا 2009 میلادی را نشان­ می­دهد.

 

نمودار 2، میزان گازهای ­گلخانه­ای انتشار یافته توسط هریک از پنج بخش اصلی اقتصاد ایالات متحده طی سال­های 1990 تا 2009 (EPA, 2011)

 

افزایش میزان باران ­های اسیدی ناشی از ­دی ­اکسید سولفور و ­اکسید نیتروژن از دیگر مشکلاتی است که سلامت محیط ­زیستِ ­جهانی را تهدید ­می­ کند؛ چنانچه              پیش ­بینی می­شود تا سال 2020 میزان انتشار گازهایی که منشاء این باران ­ها هستند در قارۀ آسیا دو برابر خواهد ­شد (ل‍وگ‍رن‌، 1382).

افزایش میزان نیتروژن ناشی از کودها و فاضلاب­ها که می­تواند چرخۀ نیتروژن را  برهم­ زده و زمین­های حاصلخیز، دریاچه ­ها، رودخانه­ ها و آب ­های ساحلی را تحت تأثیر قرار ­دهد از دیگر چالش ­های زیست ­محیطی فراروی بشر امروز است (ل‍وگ‍رن‌، 1382).

بین سال­های 1960 تا 1990 میلادی، تقریباً یک پنجم جنگل­های استوایی جهان تخریب شده­اند؛ اگرچه در کشورهای ثروتمند، سطح پوشش جنگلی ثابت مانده یا در حال افزایش است، در کشورهای توسعه نیافته، همچنان روند تخریب جنگل­ها با هدف ایجاد زمین ­های کشاورزی ادامه ­دارد. توجه به این نکته حایز اهمیت است که قطع درختان و از­بین­ رفتن جنگل ­ها در­کنار آلودگی­ ها می ­تواند تنوعِ ­زیستی را در بسیاری مناطق تهدید کند (ل‍وگ‍رن‌، 1382).

روند رو به رشد تخریب صخره ­های مرجانی و تهدید گونه­های آبزی دریایی به دنبال رواج شیوه­ های صید گسترده، دریاها را تهدید می ­کند (ل‍وگ‍رن‌، 1382).

از دیگر بحران­ های پیش روی بشر، بحران آب است. استفاده از منابع آب ­شیرین در جهان به شدت رو به افزایش است. تا جایی که برخی پیش ­بینی ­می ­کنند رقابت برای دسترسی به منابع آبی حتّی منشاء جنگ­ هایی در قرن بیست و یکم شود. هم­اکنون به طور متوسط در جهان از هر سه نفر یک نفر با کمبود آب زندگی می­کند که این رقم ظرف بیست سال آینده به رقم دو نفر از هر سه نفر تغییر­ می یابد (ل‍وگ‍رن‌، 1382).

در اینجا این بحث مطرح­ می ­شود که تا چه اندازه جهانی ­شدن در تنزل وضعیت      محیط ­زیست نقش دارد. اینکه چه میزان از مشکلات محیط ­زیست، داخلی و محلی هستند و چه سطحی از این مشکلات، ناشی از جهانی ­شدن است (ل‍وگ‍رن‌، 1382).

تخریب محیط زیست صرفاً پدیده­ای محلی، درون مرزی یا حتّی منطقه­ای نیست، بلکه در مقیاسی جهانی رخ­ می­دهد (ویگلر، 1380). برخی مشکلات زیست ­محیطی به ­ویژه در حوزۀ آلاینده ­ها و پیامدهای آنها همچون افزایش دمای زمین، تخریب لایۀ اُزن و بارانهای­اسیدی، برای برخی کشورها تأثیر خارجی محسوب می ­شوند (بهاگاواتی، 1384)؛ اگرچه این تأثیرات ناشی از اقدامات یک کشور در حیطۀ حاکمیت خود است و یا اینکه در مشترکات جهانی جایی که در حیطۀ حاکمیت هیچ کشوری نیست رخ می­دهد، در مقیاسی وسیع، چندین کشور و در مواردی کل جهان را درگیر ­می ­کند. بدیهی است که در جریان آلودگی ­های فرامرزی، آثار زیان ­بار این آلودگی­ ها و هزینه های کنترل آن مربوط به شهروندان یک ناحیۀ خاص یا بر عهدۀ یک دولت معین نمی باشد (بی­ نام، ۱۳۸۶).

همچنین قوانین بین­المللی، بروز یک سری مناقشات را در سطح بین­المللی نمایان ساخته ­است. یکی از بزرگ ترین مناقشات مربوط به مدیریت منابع مشترک جهانی همچون اقیانوس ­ها، اتمسفر، لایۀ اَُزن، آب و هوا و مواردی از این دست می ­باشد. مناقشات مذکور در مسایلی همچون مدیریت صید آبزیان در آب ­های آزاد، مهاجرت و جابجایی جمعیت، کنترل آفات و بهره ­برداری از سایر منابع­ طبیعی نمود­ پیدا ­می­کنند    (بی­­نام، ۱۳۸۶).

مصرف بالای ناشی از افزایش درآمد، خود تهدید بالقوه­ای برای محیط­ زیست است. تشدید رقابت نیز به "مسابقه­ای که تا مرز نابودی" ادامه می ­یابد منجر شده و "پناهگاه امنی" برای آلودگی­ها به­ وجود ­می ­آورد. حتّی ممکن است حکومت­ها برای دست ­یابی به مزیّت ­های نسبی، استاندارد های زیست ­محیطی خود را کاهش ­دهند. لذا در فضایی که به ­دنبال جهانی ­شدن ایجاد ­شده، جایی ­که صنعتی­ شدن، بسیار سریع اما درآمدها همچنان پایین است احتمال تخریب محیط ­زیست وجود­ دارد (کالیر و دالر، 1383).

رشد فزایندۀ استفاده از منابع توسط انسان موجب ­خواهد ­شد گونه­ها و اکوسیستم ­ها نتوانند خود را با شتاب متناسب با این شرایط سازگار کنند؛ در­نتیجه بخش عمده­ای از تنوع­زیستیِ زمین از ­دست­ خواهد ­رفت. نتیجۀ آن تبدیل زیست ­بوم ­های ­طبیعی به     زمین­های کشاورزی و شهری و نهایتاً گرم ­تر ­شدن ­زمین خواهد ­بود. حتّی بسیاری ­از  گونه­هایی که هم­اکنون در­معرض تهدید قرار­دارند منقرض خواهند­شد (فریدمن، 1386).

بدون شک رشد اقتصادی ناشی از اقتصاد آزاد و جهانی بر محیط ­زیست اثر می­ گذارد. بین موافقین و مخالفین، دو دیدگاه اصلی حاکم است. گروهی بر این باورند که بر اساس منحنی "سبز" یا "زیست­محیطی" کوزنتس، هرچه سرازیرشدن سرمایه و افزایش رشد ­اقتصادی در کشور­های جنوب بیشتر ­شود نهایتاً نتیجۀ آن به­نفع محیط ­زیست

مودار3، منحنی زیست محیطی کوزنتس

 

 

 

 

مضاف بر این برخی بر این باورند رژیم­ های سختگیرانۀ زیست­ محیطی در کشورهای صنعتی موجب ­می ­شود صنایعی که آلودگی فزاینده ایجاد­ می ­کنند و به­ویژه صنایع کثیف، تغییر مکان داده (relocation) و از کشورهای صنعتی و ثروتمند به کشورهای اطراف و در حال ­توسعه منتقل ­شوند (LeQuesne, 1996).

این فرضیه چنین بیان ­می­ کند که صنایع تولیدی هرجا که قوانین زیست ­محیطی یا اجرای آنها ضعیف باشد تمرکز بیشتری می­ یابند. به بیانی این مناطق برای آلودگی­ها به صورت یک پناهگاه امن[6] در ­می ­آیند. از منظر دیگر، این مسأله مؤیّد تأثیر استانداردهای     زیست ­محیطی بر انتخاب محل این صنایع است (Ekins and Voituriz, 2009).

واضح است که هم درآمد در اقتصاد اهمیت دارد و هم کیفیت مطلوب محیط زیست را نمی ­توان نادیده ­گرفت. اگرچه مدافعان هریک از این دو بر سر میزان اهمیت آنها و اینکه سهم هرکدام چقدر است با یکدیگر اختلاف دارند، اما نتیجۀ این اختلاف نباید به یک بن ­بست سیاسی بیانجامد که در آن هم محیط زیست و هم اقتصاد وضعیت بدتری    پیدا کنند (Frankel, 2003).

طرفداران محیط ­زیست حق دارند استدلال­ کنند که در رشد ­اقتصادی باید میزان  صدمه­ای که به محیط ­زیست وارد­ می­ شود لحاظ ­گردد. اینجاست که اهمیت ارزش گذاری محیط زیست نمود­ پیدا­ می ­کند. نکتۀ قابل ­توجه اینکه در ارزش ­گذاری ­ها بجز موارد معدودی که در آنها ارزش ­قایل­ شدنِ بیش از حدّ متعارف برای حفظ محیط زیست معقول به­نظر می ­رسد باید از ارزش ­گذاری ­های افراطی پرهیز ­نمود. به­بیان دیگر، وضعیت بهینه، حالتی است که در آن برخی

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 136
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 181
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 3,794
  • بازدید ماه : 3,794
  • بازدید سال : 71,514
  • بازدید کلی : 1,564,142
  • کدهای اختصاصی