loading...
شیــمـی سـلــامـــی/ شیمی دبیرستان
آخرین ارسال های انجمن
samak بازدید : 592 پنجشنبه 12 بهمن 1391 نظرات (0)

 گازهای گلخانه ناشی از فعالیت انسانی 

غلظت گازهای گلخانه‌ای متعدد در طول زمان افزایش یافته‌است. فعالیت انسانی سطوح گازهای گلخانه‌ای عمدتاً در اثر آزادسازی دی اکسید کربن افزایش می‌دهد، اما تاثیرات بشر بر گازهای دیگر مانند متان، قابل اغماض نیست. برخی از منابع اصلی گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت انسانی عبارتند از:

samak بازدید : 1148 یکشنبه 08 بهمن 1391 نظرات (0)

ساختار و سازه زمین

زمین یک سیارهٔ سنگی است یعنی به جای آنکه مانند سیارهٔ هرمزیک غول گازیباشد، از خاک و سنگ ساخته‌است. زمین در جرم و حجم در میان چهار سیارهٔ سنگی منظومهٔ خورشیدی در جایگاه نخست قرار دارد. همچنین........

samak بازدید : 667 یکشنبه 08 بهمن 1391 نظرات (0)

 منابع آلودگی هوا

هر ماده‌ای در هوا که برای سلامت و رفاه انسان و محیط زیست مضر باشد به عنوان آلاینده هوا تلقی می‌شود و در تعریف علمی آن گفته می‌شود: منظور از آلودگی هوا یعنی افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌هایی که تهدیدکننده سلامتی هستند.

دکتر غیاث‌الدین متخصص بهداشت.......

samak بازدید : 897 یکشنبه 08 بهمن 1391 نظرات (1)

 آلودگي هوا

آلودگی هوا تغییر در ویژگی‌های طبیعی جوبراثر مواد شیمیایی،غبارییا عامل‌های زیست شناختیاست.جو یا اتمسفرسامانهگازی طبیعیِ پویا و پیچیده‌ای‌است که زندگانی در سیارهزمینبه آن بازبسته ‌است.تحلیل‌رفتن لایه اوزناستروسفربه خاطر آلودگی هوا،دیرزمانی‌است که خطری برای تندرستی مردمان و نیز زیست بوم هایزمین شناخته می‌شود.

این آلودگی هوا ممکن است طبیعی مانند:فعالیت آتش‌فشانها،یا مصنوعی............

samak بازدید : 858 چهارشنبه 04 بهمن 1391 نظرات (1)

منابع آلوده کننده هوا

 

 1.فعالیت‌های آتش‌فشان ها و آتش سوزی جنگل‌ها

2.گرد و غبار طبیعی

3.دود و مونواکسید کربن ناشی از آتش سوزی‌ها

4.گاز را دود ناشی از کانی‌های زمین

5.درختان کاج که ترکیبات آلی را از خود متصاعد می‌کنند.

6.باران اسيدي یکی از آثار و نتایج آلودگی هوا باران اسیدی است .

7.باران‌های اسیدی از گازهای سولفور دی اکسید و از خانواده نیتروژن اکسید که از دود اگزوز اتومبيل ها و کارخانجات ایجاد می‌شود ، به وجود می‌آید .

8.این گازها در اتمسفر زمین با بخار آب واکنش داده و اسیدهایی مانند: سولفوریک اسید و نیتریک اسید را تشکیل می‌دهند.

9.یکی از مشکلات جدی محیط زیست که امروزه بشر در اکثر نقاط جهان با آن درگیر است ، باران اسیدی می‌باشد .

10.باران اسیدی به پدیده‌هایی مانند مه اسیدی و برف اسیدی که با نزول مقادیر قابل توجهی اسید از آسمان همراه هستند ، اطلاق می‌شود .

11.باران هنگامی اسیدی می‌شود که میزانph آب آن کمتر از5.6 باشد.

12.این مقدارph بیانگر تعادل شيميايي به وجود آمده میان دي اكسيد کربن و حالت محلول آن يعني بي كربناتHCO3)) در آب خالص است.

13.باران اسیدی دارای نتایج زیانبار اکولوژیکی می‌باشد و وجود اسید در هوا نیز بر روی سلامتی انسان اثر مستقیم دارد.

14.همچنین بر روی پوشش گیاهی تأثیرات نامطلوبی می‌گذارد. آلوده‌کننده‌ها موادی همچون مونوکسید کربن،

15.دی اکسید گوگرد، هیدروکربن‌های سوخته نشده و ترکیبات سربی از موادی هستند که باعث آلودگی هوا می‌شوند.

 

samak بازدید : 666 یکشنبه 26 آذر 1391 نظرات (0)

آب سخت

هيچکدام از ما در پاکي تميزي آب باران شک نداريم ، آبي که تمام مواد آن محلول و معلق آنطی تشکيل ابر جدا شده حين نزول بصورت باران مقداری از CO2 هوا را در خود حل ميکند و بصورت يک اسيد ضعيف که pH آن از 7 کمتر است در مي­آيد.اين آب هنگام عبور از سنگهاي زيرزمينی يونهايي مانند Ca2+، Mg2+ و Fe2+ را درخود حل می­کند که باعث آلوده شدن طبيعی آب ميشود. وجود املاح گفته شده در آب باعث مي­شود صابون معمولي در آن کف نکند ، از اينرو اينآب ها را آب سخت نامگذاری کردند.

سختی موقت و سختی دايم

تا به حال به ستونهای آهکي ايجاد شده درون غارها دقت کرديد؟ میدانيد علت تشکيل اين ستون ها که به استالاکتيت و استالاگميت معروف هستند، چيست؟ اگر همان آب سختي که در بالا صحبتش را کرديم کمی گرم تر شود يون های کلسيم خود رابصورت کربنات کلسيم رسوب مي دهد. اين دقيقاً همان رسوبي است که در کتري خانه خودمشاهده می نماييد. و ممکن است آب گرمکن يا شوفاژ منزل شما را برای مدتی از کار بياندازد. این رسوبات در واقع سختي آب هستند که با گرما از آب خارج ميشوند. در واقع واکنشی که آب باران با سنگهای آهکی زيرزمينی انجام گرفته و منجر به سختي آب شده با گرم شدن آب سخت برگشت می­پذيرد و سختی آن گرفته ميشود. از اينرو به اين سختی، سختی موقت آبمی­گويند.

کلسيم هيدروژن کربنات(محلول)    آب باران همراه با CO­2+ سنگ آهک (نامحلول)در شرايط مناسب و گرماي کافي عکس واکنش بالا صورت می­گيردآب + CO2     +   کلسيم کربنات (نامحلول)    کلسيم هيدروژن کربنات(محلول)

اگر آبهای طبيعي مقدار قابل توجهي يونهای Ca2+، Mg2+ و Fe2+ داشته باشند، نمي­توانسختي آن ها را با گرم کردن از بين برد. آب با اين ويژگي داراي سختی دايم است. برای ازبين بردن سختي دايم آب کافي است يونهای عامل سختی را بگونه­اي ته نشين کرد. واکنش سديم کربنات با يونهای کلسيم رسوبات نا محلول کلسيم کربنات را به همراه خواهدداشت. آيا با افزودن سديم کربنات، آب سختی دايم خود را از دست مي­دهد؟

2Na++کلسيم کربنات (نامحلول) سديم کربنات + Ca2+ (عامل سختی دايم)

نرم کردن آب سخت

با توجه به زيانهای آب سخت در زندگی روزمره و تاثيرات سوء آن بر اندامهای حياتي، انسان همواره به دنبال روشهايي بوده که سختی آب را کاهش دهد. همانطور که گفته شد سختی موقت آب با گرم کردن آن از بين مي رود، اما آنچه مهم است سختي دايم آب هاست که براحتی از بين نمي­رود. استفاده از سديم کربنات با وجود ارزاني آن به دليل وقت گير بودن و وسيع بودن امکانات آن در منازل و مراکز صنعتي کوچک به صرفه نيست، از اينرو برای نرم کردن آب ازدستگاهي به نام تبادلگر يوني استفاده مي­کنند. در اين دستگاه آب سخت با عبور از روی بستري که حاوي يونهای سديم است کاتيونهای عامل سختي خود را با کاتين سديم جايگزين مي کند

samak بازدید : 864 شنبه 25 آذر 1391 نظرات (0)

پیدایش

این گاز از طرِیق تجزیه هوای مایع جدا می‌شود، چون اتمسفر ، حاوی تنها 94 درصد آرگون است.
ویژگیهای قابل توجه

آرگون 2.5 مرتبه حل شدنی‌تر از  نیتروژن در آب  است و تقریبا قابلیت حل شدن آن شبیه اکسیژن است. این عنصر شیمیایی ساکن ، در هر دو حالت گاز و مایع خود بی‌اثر است. هیچگونه ترکیب واقعی که شامل آرگون باشد، شناخته نشده است.

کاربردها

چون آرگون با افروزه داخل لامپ حتی در حرات بالا واکنش نشان نمی‌دهد، از آن ، در لامپ روشنایی استفاده می‌شود و در موارد دیگری که از نیتروژن دو اتمی بعنوان گازی نیمه ساکن نمی‌توان استفاده کرد.

سایر کاربردها

1.بعنوان حفاظ گاز ساکن در جوشکاری برقی و برش

2. بعنوان پوششی بدون واکنش در تولید  تیتانیوم و سایر عناصر واکنشی

3. بعنوان محیطی محافظ برای تشکیل بلورهای ژرمانیوم و سیلیکون

4. Ice coring و تخمین آبهای زیرزمینی

5. در سیستم تنفسی زیر آب غواصی

 
درباره ما
Profile Pic
داریوش سلامی ..................................................................................... کارشناسی ارشد شیمی فیزیک................................................................... دبیرشیمی ناحیه1رشت .......................................................................... .shimisalami@yahoo.com ................................................................ شیمی یکی از مهمترین علوم پایه است که نقش کلیدی در زندگی بشر امروزی دارد و هر جنبه از زندگی ما ارتباط نزدیکی با این علم دارد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به سایت نمره بدهید.
    پیوندهای روزانه
    صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1015
  • کل نظرات : 183
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 461
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 90
  • باردید دیروز : 200
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 788
  • بازدید ماه : 4,966
  • بازدید سال : 72,686
  • بازدید کلی : 1,565,314
  • کدهای اختصاصی